Byggahus.se

Projekt källare

1. tommib
    Husägare · Nivå 23
  2. S
    Medlem Nivå 1
    Du har bra kompisar, tips på affär där man kan inhandla sådana?

3. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Det är det bästa, de är typ gratis.

Lite öl och grillat nu och då så kommer de.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 7
    Det är ingen fara att ta det lösa om man så önskar, men processen måste få sin tid om man inte skall slita på sin rygg. Sitt du still och beundra konstverket i stället.

5. K
    Medlem Nivå 7
    Även om du inte börjat att bryta o bära än så hade det varit kul med bilder på sprickornas utveckling. För jag antager att du sitter där och njuter över utvecklingen nu;)

6. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200523_140023.jpg
    IMG_20200523_140031.jpg
    IMG_20200523_140038.jpg

Det är svårt att se på bilderna hur mycket sten det är men det är rejäla bitar som har lossnat. Eftersom jag är gräsänkling och det är skruttväder så blir det en vända ner i källaren nu. Måste spräcka några av de största stenbitarna ett par gånger till så de går att hantera, annars är de för tunga.

Planen är att i första hand återfylla "diket" med sten snarare än att ta upp dem. Måste komplettera med lite makadam mellan bara så att det inte blir för stora hålrum samt så att det inte ligger vassa stenar mot dräneringsören.

7. tommib
    Husägare · Nivå 23
  8. K
    Medlem Nivå 7
    Var försiktig när du krossar. Det kan vara beroendeframkallande;)

• Laddar…
  9. Jonathan C
    Renoverare Nivå 2
    Hur mycket har du burit ut än så länge och hur mycket har du kvar?

Hur ser budgeten ut? :)

10. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Skulle tro att vi har burit ut ca 5-6 kbm grus/lera samt kanske 2 kbm sten. Nu finns det väl ca 0,5 kbm sten till att bära ut om vi skulle vilja det. Totalt sett är det kanske 3 kbm fast berg till som ska bort vilket teoretiskt ska generera ca 5 kbm bergkross.

Budget? Näää..... någon sådan har jag inte. Gissningsvis har det gått åt kanske 50 kkr i rena pengar hittils för diverse åtgärder men en hel del grejer är dual purpose som en del verktyg, omflyttningar av installationer osv. Tid? Ingen aning. Massor.

En hel del av detta går på något slags "fritidskonto" snarare än jobb. Den ekonomiska rationalen är att vi väldigt, VÄLDIGT, gärna vill bo kvar i det här huset och området. Det gör att man kan satsa en hel del pengar på att expandera tillgänglig yta eftersom jag (främst) upplever den som för liten. Vi kan egentligen inte bygga ut åt något håll förutom nedåt så diggy diggy hole liksom.

11. J
    Medlem Nivå 11
    Wow vilket jobb! Kämpa på!

12. Andjul
    Medlem Nivå 9
    Sjukt imponerande tommib, älskar att se sånt här när folk gör riktigt grovt smutsgöra själva :D Det visar på vilja :D

13. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Tack tack.... Vissa kallar det vilja, andra idioti (t.ex. min fru) ;)

Vi får se om det kommer någon uppdatering nästa vecka. Kör sista nattpasset imorgon på jobbet, sen är det semester. Har några dagar nästa vecka när jag är gräsänkling och då ska det knäckas sten.

14. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Är inte det fru/flickväns främsta jobb... "Men vad har du NU tänkt göra... :seenoevil:"

Hoppas det inte varit för mycket med jobb dessa tider så du har energi att lägga upp bilder på (det för oss viktigaste) arbetet sen :rofl:

• Laddar…
  15. S
    Medlem · Nivå 17
    Man ska ha några idiotprojekt. De skänker mest tillfredställelse efteråt. (y)

• Laddar…