Byggahus.se

Projekt - Badrum i dränerad källare

1. N
    Medlem Nivå 4
    Wow. Man ser ju att det börjar gå framåt riktigt fort.
    Bra kämpat där Slacker :)

• Laddar…
  2. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    19 mars... det är så man skäms...

Vi spinner vidare på detta här inom kort!
    Spännande uppdateringar - En bekant inom betongindustrin löste fönsterbrädor av industrispackel som ser helt otroliga ut. Bilder kommer!

Ni som pressat genom tråden samt mina övriga projekt och fortfarande hänger med - Det kommer! Motgångar helt klart men gnistan finns där - Badrummet blir fokus för hösten/vintern!

Det är inte helt stilla och fokus under våren har legat här! https://www.byggahus.se/forum/threa...ten-oever-huvudet.277085/page-12#post-3407908

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Nivå 13
    Inget o skämmas för, det är ju torktid på betong innan tätskikt. Den brukar jag dra på jobbet när folk undrar hur det går. :D, fast nu har det 9 månader för mig, så den börjar bli urholkad.

Kommer du färdigställa i egen regi, eller kommer du ta in en plattis för ytskikt?

• Laddar…
  4. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Planen är nog att göra det mesta själv - Men jag tänkte kanske ta in en bekant på flytspackel då det skall vara fall i hela badrummet samt lokalt i duschhörna samt under badkar.
    Tätskikt är lite speciellt då det är badrum i källare under mark - Plattsättning tar jag nog och gör själv, tycker faktiskt det är ganska kul!

5. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Vi är igång!

Efter ett par, lite mer stilla dagar på jobbet, så har projektet rullat vidare - Kört på samma lösning som tidigare, 45 reglar för att hålla nere tjockleken på väggarna och styva upp det hela med fogskum mot bakomvarande vägg - Det blir styvt!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1624.JPG

Det här är alltså där badkaret kommer - Mittmonterad blandare för att slippa ha något i nacken eller nere vid fötter.
    Alla väggar som skall kläs är nu klädda med K-plywood och gips.
    Bortsett från möget till murstock som är attans skev, marginalen finns inte att klä även den då badkaret inte får plats - Dags att slita fram mursleven och pusta den där rakare.
    Knackat bort allt som är löst sedan bilden togs för att sedan lägga på ett lager primer
    IMG_1625.JPG

Sen här kommer den - En sneakpeak på fönsterbrädorna som en bekant inom betong/golv branschen gjort åt mig enligt önskemål. Industrispackel helt enkelt som sedan polerats och lackats - Så Schnnyggt! :love:

IMG_1628.JPG

Sen har jag insett att jag har lite tajt om plats vad gäller tillverkning av badrumsmöbler så det måste nog ske i själva badrummet och blir då steget som kommer så snart jag slevat på ett par säckar på murstocken.

Man blir ju faktiskt lite upphetsad när man pillar på stålen som skall se till att vi får luckor och lådor med speglar där nere... :p
    IMG_1629.JPG

More to come! Blir det ingen jakt i helgen så kanske vi måste lägga upp en plan för möbeltillverkning!

6. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Vi rullar vidare på projektet, mellan jakter och jobb så har nu murstocken putsats ett par varv och verkar rimligen slät nog för kakel. Måste spårsåga in en dosa i den där rackaren så jag får el till en Sonos. Frun har nu beställt musik till stunderna i badkaret... :rolleyes:
    Men efter en tur i diverse butiker idag så är nu kakel bestämt!
    Golvet får svarta 20x20 plattor, duschhörna samt under badkar får 10x10 i samma. Väggarna får 20x40 vit matt. Enkelt och tidlöst, en design som faller de flesta i smaken.
    Vi är däremot inte överens om väggen intill badkaret - Jag vill ha en fondvägg, men vad? Kakel med träimitation?

Skulle bygga möbler i helgen men då jobbet skickade mig till västkusten ons-fredag så hanns inte materialköpen riktigt med.
    Det blev ändå ett handfat i bakluckan så vi har en grund att jobba mot till veckan.
    Frun ville ha denna från italienska badrumsbutiken:
    simas-arcade-handfat-90-cm-AR864-800x800.jpg

Men där drog jag stenhårt i bromsen - 8300spänn!!! Gah!
    Bra att det finns IKEA och kompromisser... :rofl:
    raettviken-single-wash-basin-white__0404539_PE302665_S5.JPG

1200 spänn är lite mer skäligt, sen tycker jag att den är mer stilren, en kompromiss mellan nytt och gammalt.
    Sen passerades en större byggmarknad för att kika på annat när jag såg en kampanj på IFÖ Spira 6260 skithus-stol MED hård sits för 2789:-. Helt klart ett bra pris, och jag var nära på att kasta in en i bilen.
    Men efter lite fundering så fick jag några rabattkuponger av jobbet för väl utfört arbete för någon månad sedan - så ett par klick på webben kunde stolen beställas för 1887Sek (1000:- i rabattcheckar) inklusive frakt. Dyker nog upp till veckan!
    Spiran är fin, ingen spolkant så rengöringen blir enklare och hårdsits med mjukstängning gör besöken trevligare. Dessutom nästan slät vid vattenlåset underlättar städ. Bra köp!
    toalettstol-ifo-spira-6260-rimfree__c7f71b71-11f8-49a5-b862-f769caf56ad7.jpg

Dessutom precis klickat hem LED belysning från Elbutik.se tillsammans med Eljo Renova brytare och det som behövs till el-sidan av det hela. Sänka tak och slanga klart elen blir inom kort.

På måndag hämtas material till möblerna och snickrandet tar vid - Stay tuned - Bilder kommer! =)

7. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Och DÄR fyndades två stycken helt nya, i kartong, INR Link 1750mm handdukstorkar på Blocket. 2100:- stycket, en liten besparing mot nytt (Kampanjer finns på 2395:-/Styck under Black Friday) men ändå - Många bäckar små!
    600 kronor är fortfarande 600 kronor... ;)
    111132_1_812.jpg

• Laddar…
  8. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    De där pinnarna är verkligen stilrena, snyggt!

• Laddar…
  9. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Tackar - Och då jag redan förberett med apparatdosor i väggarna är det en av de få modellerna som är gjorda för att monteras i/på just dosor.

10. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Slumpen gynnar den förberedde ;)

• Laddar…
  11. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Då så, älgjakt igår med djur fällda innebär snart mer kött i frysen så fick det blir pyssel i badrummet idag - Städa, handla, städa, bära material och börja med taket.

Kan det vara mer snett?!
    Snabba lösningen, bitar av masonit i massor! Upp med lasern och hitta lägsta punkt och sen bara ösa på - Bitar mot lasern med plankan på plats, två snabba dyckert så dem inte snurrar och två skruv - Repetera, repetera igen...

A4FE4E40-42C5-4251-ACBD-97E43AC1651C.jpeg

Det blir nog ett rakt tak så småningom, eller ja, inom millimetern i vart fall...

1AFA0607-90FC-43F9-AD37-25CEE430B494.jpeg

Innan jag kom igång med allt det där så var det någon timme av huvudbry gällande placeringar spottar - Bäst jag postar bilden här annars lär jag kakla över den där och sedan svära mig röd i ansiktet!
    Ta mig tusan svårt sånt där...

F42B6B3A-758B-4BB8-9CAD-3F1C5E944813.jpeg

• Laddar…
  12. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Bra med telefon som minne om man har teflonminne ;)

• Laddar…
  13. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
  14. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
  15. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16