Jag önskar förbättra den iprincip obefintliga dokumentation en av elsystemet i mitt hus, här finns just nu knappt ett gruppschema som är uppdaterat.
Det jag helst vill göra är att rita något som ser ut så här:
...fast för hela huset förstås.
Jag är inte så intresserad av att följa standarder osv, utan vill ha något jag själv förstår och kan använda på ett enkelt sätt.
Bilden ovan kommer från PKDatas EasyEL som såvitt jag kan förstå inte är tillgängligt till för mig rimliga pengar.
Har ni några tips om hur detta kan göras? Hur har ni gjort?
Visio?
Det jag helst vill göra är att rita något som ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...fast för hela huset förstås.
Jag är inte så intresserad av att följa standarder osv, utan vill ha något jag själv förstår och kan använda på ett enkelt sätt.
Bilden ovan kommer från PKDatas EasyEL som såvitt jag kan förstå inte är tillgängligt till för mig rimliga pengar.
Har ni några tips om hur detta kan göras? Hur har ni gjort?
Visio?
Jag har använt EasyEL men som gratisversion. Man kan inte spara eller skriva ut. Dock för det enkla jag har gjort har det funkat bra att ta en skärmdump och sen skrivit ut bilden. Det kanske räcker för dig också om du gör en liten del i taget?
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Här blir det att hitta på något eget.... EL-ritningar ser oftast inte ut som ovan för hus. finns ingen standardlösning för detta vad jag vet om du då inte tittar på EasyEL.... Kul Idé att rita in varje kabel på detta sätt men när jag börjar fundera på kabeldragningen i ett helt hus inser jag att det kommer snart bli ganska rörigt.. Skall varje kabel färg ritas ut behövs det ett smart program för att detta skall kunna göras hyfsat snabbt och då är tu tillbaka på EasyEL...
Kolla in ConseptDraw... där kan du kanske finna vad du söker.
Kolla in ConseptDraw... där kan du kanske finna vad du söker.
Tack för tipsen.
Rogi, måste kunna spara, det är en rätt omfattande dokumentation eftersom det är hela huset......
Pege, bilden ovan är vad EasyEl kallar ett inkopplingsschema, verkar användas i utbildningssyfte för att underlätta praktiskt arbete istället för att utgå från en svårare att tolka ritning.
Jag är vet hur elritningar brukar se ut och det är egentligen ok det med, bara jag ser var sladdarna går från uttag till uttag....
Useless, powerpoint tror jag man tröttnar på. Man måste ha objekt som har anslutningspunkter, annars blir man galen.....
Ska titta på Conceptdraw.
Rogi, måste kunna spara, det är en rätt omfattande dokumentation eftersom det är hela huset......
Pege, bilden ovan är vad EasyEl kallar ett inkopplingsschema, verkar användas i utbildningssyfte för att underlätta praktiskt arbete istället för att utgå från en svårare att tolka ritning.
Jag är vet hur elritningar brukar se ut och det är egentligen ok det med, bara jag ser var sladdarna går från uttag till uttag....
Useless, powerpoint tror jag man tröttnar på. Man måste ha objekt som har anslutningspunkter, annars blir man galen.....
Ska titta på Conceptdraw.
Ja, Powerpoint vill ju gärna att alla sladdar ansluter på samma ställe i 'boxen'. Det kan ju lätt bli lite oöverskådligt...
Det bästa vore kanske om man gemensamt kom fram till ett tillräckligt bra (gratis) program och sen delade med sig av symboler för diverse standardprylar.
Det bästa vore kanske om man gemensamt kom fram till ett tillräckligt bra (gratis) program och sen delade med sig av symboler för diverse standardprylar.
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Jag skulle vilja ha allt uppritat i SketchUp... men har inte riktigt behovet att rita in varje enskild sladd.. Klart så hade det underlättat ibland hemma när man rotar i elen i huset...
Jag har *väldigt* många saker som privathushåll normalt inte har, så det ger oss ingen styrning här......
Det funkar bra med en "vanlig" elritning också, jag behöver se strecken för att snabbare förstå hur saker sitter ihop.
Att en elektriker inte har någon nytta av en ännu mer detaljerad ritning förstår jag, men det är också totalt skitsamma i detta fall.Jag blir inte hjälpt av att någon annan inte behöver mer info.
Det funkar bra med en "vanlig" elritning också, jag behöver se strecken för att snabbare förstå hur saker sitter ihop.
Att en elektriker inte har någon nytta av en ännu mer detaljerad ritning förstår jag, men det är också totalt skitsamma i detta fall.Jag blir inte hjälpt av att någon annan inte behöver mer info.
Visio eller liknande borde väl vara bra för detta kan jag tycka, lätt att få till lite enkla logiska symboler som ansluter ordnat mot varandra. En blandning av enlinje- och vid apparaterna expanderat till förbindningsschema så blir det inte sån spindelväv men ändå logisk översikt och med detaljnivån i delarna.
Och en "elektriker" skulle säkert inte normalt erkänna att det vore bra eller till nytta oavsett hur.
Och en "elektriker" skulle säkert inte normalt erkänna att det vore bra eller till nytta oavsett hur.
Visio fungerar säkert bra men det är dyrt, ett program som jag har använt mycket är Quick CAD mycket billigare än Visio.
En elektriker skulle i alla fall inte lita på "strecken" (ungefär som att man aldrig litar på färger) på ritningen, däremot att veta vart rören tar vägen när dom lämnar dosorna underlättar, för då är det enkelt att bilda sig en uppfattning.
Jag skulle vilja dokumentera hur mitt hus är kopplat, då vore det trevligt att ha en elrining.
Jag har en ny elcentral i källaren och ska ta bort den gamla på övervåningen (fd luftledning) och då måste hela övervåningen "mappas om" till källaren via tomrör som jag mha elektrikern som installerade elcentralen dragit upp på vinden. Men momentet att välja vad från gamla centralen som ska kopplas vart i nya vill jag iallafall ha planerat på papper och inte bara ad-hoc. Jag har svårt att tro att det inte skulle bli billigare när jag ska ta in elektriker om man har dokumenterat detta, mot som idag en elcentral där inget är uppmärkt och man inte har en aning om hur rören går.
Hittar ni nåt verktyg, eller bara symboler i vettigt format, så tar jag tacksamt emot för att iallafall göra ett startunderlag inför eljobbet...
Jag har en ny elcentral i källaren och ska ta bort den gamla på övervåningen (fd luftledning) och då måste hela övervåningen "mappas om" till källaren via tomrör som jag mha elektrikern som installerade elcentralen dragit upp på vinden. Men momentet att välja vad från gamla centralen som ska kopplas vart i nya vill jag iallafall ha planerat på papper och inte bara ad-hoc. Jag har svårt att tro att det inte skulle bli billigare när jag ska ta in elektriker om man har dokumenterat detta, mot som idag en elcentral där inget är uppmärkt och man inte har en aning om hur rören går.
Hittar ni nåt verktyg, eller bara symboler i vettigt format, så tar jag tacksamt emot för att iallafall göra ett startunderlag inför eljobbet...
I mitt fall är det denna dokumentation jag skulle vilja göra, altså hur rören går mellan dosor / elcentral. Hur varje kabel är ansluten är för mig överkurs. Finns nåt program för detta?elmont skrev: