Byggahus.se

Program att rädda data på SDkort ?

1. I
    Anonym
    Jag plockade ut SDkortet från mobilen,( Sony Exp), för att lägga bilder i datorn. Datorn säger då att kortet är oläsligt och måste formateras, sätter tillbaks det i mobilen och nu säger den detsamma. Inte en susning om vad som hände.
    Jag kollar kortet i datorn och ser att formatet blivit RAW. Googlar och finner att det kan hända och händer. Det finns program att återställa filerna med, har provat 4 olika, men de vill ha betalt innan jag sett att de klarat uppgiften. Det händer inte, har blivit blåst förut.
    Vet ni något lättanvänt program som fungerar? Får gärna vara gratis men betalar också, bara jag sett ett resultat.

2. E
    Medlem · Nivå 5
    Redigerat 29 jan 2015 09:51
  3. I
    Anonym
  4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Viktigt att inte försöka skriva något till kortet men om det tappat sin TOC och visas som RAW lär det inte gå ändå.

https://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

Den har jag använt flera gånger. Jag brukar sen alltid skrota SD koret efter att jag fått tillbaka datan. Gör förstås en recovery till en anna disk/kort, inte tillbaka till samma!

5. I
    Anonym
    Har nu provat din länk också. Dessvärre ser det hopplöst ut. Programmen scannar kortet , läser av använt minne,redogör för antal filer men kan inte läsa dem. Inget filsystem hittat står det. Ungefär samma resultat som de andra jag provat. Återstår nog bara att formatera och försöka rädda kortet, 64GB Samsung, känns inte skoj att behöva kassera.
    Men tack i alla fall.(y)

6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Åh, sorry... De har haft en gratis variant tidigare... :surprised:

Denna använder vi på jobbet för externa USB diskar eller laptopdiskar som brakat: http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Den är gratis men kräver lite mer av användaren... :surprised:

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Jag har kört PhotoRec på ett raderat minneskort där den fick fram det mesta.

8. I
    Anonym
    Provar den också. ser väldigt basic ut men försöker reda ut det.(y)

9. S
    Husägare Nivå 6
    Jag skriver under på att PhotoRec är otroligt bra. Där alla andra program gick bet fick jag fram allt på ett minneskort med det programmet.

10. I
    Anonym
    Jo man ser att det händer saker, möjligt att det är min kunskap som brister.
    I Win7 ska man kunna öppna RAW filerna om man har rätt koder , provade i Win8 men det kommer upp att minnet inte är tillgängligt, ett allvarligt fel med minneskortet. Är det kanske kört ändå. De flesta av programmen jag testat talar om att det finns data på 1Gb på en disk som är strax över 2Gb samtidigt är disken full. I verkligheten är ju disken på 64Gb och långt ifrån full. Såvida den inte har delats upp till flera mindre, men om så är fallet saknas många diskar.

11. T
    Medlem · Nivå 7
    Sist jag hade ett usb-minne som gick åt helsicke (inte sd, men det spelar inte någon roll i sig eftersom det är fat32-filsystem på båda) gjorde jag följande:

* Skrivskydda (om det går), sd-kort knäpper du den lilla spärren på kortet.
    * Ta en råkopia på hela kortet. Detta gör du med något program. Jag använde nog Win32DiskImager. Du vill ha en binärfil som speglar hela kortets filstruktur, men som en enda stor fil på din dator. Detta för att inte riskera att förstöra minnet ytterligare om det är något riktigt fel på hela kortet. Det är dessutom betydligt snabbare att genomföra nästa steg på en kopia.
    * Testa olika program. Jag fick ut en del filer med ett program, men inte allt. Ett annat kunde läsa filstrukturen, men inte återskapa filer korrekt. Till sist fick jag träff på ett program som klarade av 99% vilket räckte för mig. Här är det trial and error som gäller. Och tålamod.

12. I
    Anonym
    Jag ger upp. Provade formatera men datorn säger att det inte går. Är det månne något fysiskt fel.

13. jlind74
    Renoverare Nivå 7
    Ett program som jag lyckats rädda en del bilder från en USB-hårddisk med heter Foremost. Programmet är utvecklat av US Air Force Office of Special Investigation men numera släppt som open source. Det har inget gui men är inte speciellt svårt att använda.

14. M
    Medlem Nivå 3
    Finns ett dos program att använda. Jag har lyckats rädda mycket med det. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. Och datorn jag har det i är inte igång nu.
    Sök på rescue hdd så borde du hitta det.

15. I
    Anonym
    Läste lite om det men ser inget om RAW filer.:confused: