Byggahus.se

Prognos: Färre nybyggda hus i år

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. T
    Medlem · Nivå 8
    Det är på tiden att det händer något på marknaden! Lustigt att mäklare etc påstår att "det kommer knappast påverka marknaden"

Nu börjar vi se effekten, sötebrödsdagarna är över...

Detta kommer fortsätta rasa, bara att sitta lugnt i båten.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Alla som jag sett har klagat på ammorteringskrav, osv. Men varför tittar ingen på varför det kostar så mycket att bygga? Varför kostar hus så mycket till att börja med? Vad är det som driver upp de priserna? Giriga byggare? Förstora marginaler på arbete/material? Allt oftare så läser jag om att man ska importera byggmaterial från kontinenten, t.ex. Polen för det är mycket billigare där. Varför är det så? Vad har hänt med prisutvecklingen på byggmaterial (t.ex.) sedan EU inträdet eller de senaste 10 åren kanske.

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag har byggt 2 hus med samma leverantör med 9 års mellanrum, ungefär lika stora.
    De saker som jag reagerat på ökat mest är alla avgifter till kommunen, bygglov, lätt dubbla priset, nybyggnadskarta ungefär det samma, anslutningsavgifterna är upp 60-70%.
    Kommunala tomtpriset har också ökat med nästan dubbla på den tiden.
    Materialet var ca 30% dyrare, arbetet ca 20%

5. dd88
    Medlem · Nivå 8
    Bygger själv hus just nu och det största bekymret för oss var att hitta en tomt. Tog över två år innan vi hittade något som passade inom budget och stämde överens med våra krav. När det var klart så låg förväntan på 20 veckor bygglovshandläggning som ett orosmoln men det löste sig på 8.

Huset kan bli hur dyrt som helst, men gällande frågeställningen om varför det är så mycket billigare att köpa material utomlands så är skillnaden för oss marginell.

Går man efter husbyggarens standardrabatt så är skillnaden stor, men pressar man inköp och offerter samt jagar kampanjer så är skillnaden inte så märkvärdig. Vår inköpslista (mer eller mindre allt som inte har med konstruktionen att göra) har vi prutat ner från 1500000 till 950000, utan att ändra på krav eller specifikation.

Tittar man efter priset på nätet så är det ungefär halva priset mot Sverige (VVS från Tyskland och bygg från Polen). I slutändan så skiljer det cirka 10% för oss och då är ingen hemtagningskostnad inräknad, inte heller huvudvärken om några bekymmer eller problem skulle uppstå senare och behöva ta striden med en utländsk aktör.

Kör man ”no name” så är jag övertygad om att man kan köpa billigare prylar utomlands.

Är övertygad om att färre nybyggda småhus snarare kommer hålla uppe priserna än att vara anledning till ytterligare prisfall.

Edit: 5 år amorteringsfritt husägande borde ju snarare locka till att bygga nytt iom amorteringskraven.