Bor i hyresrätt där väggarna är tapetserade. Hyresvärdens målarfirma tapetserar endast där det varit tapeter förut. Man kan inte få målade väggar av dem.
Jag kan göra jobbet själv om det är professionellt utfört.
Då undrar jag vad som menas med det. Tapeterna verkar sitta rätt hårt tror jag och jag fattar att man inte bara får rolla på färg så att skarvarna syns.
Men måste jag ändå riva ner tapeterna och bredspackla alla väggarna? Grundmåla och sen måla.
Eller räcker det att skära/hyvla skarvarna och spackla där? Sen grundmåla och måla.
Tveksam om en målare skulle ta ner tapeterna om de inte sitter väldigt löst. Hur skulle ni som är professionella göra?
Har börjat i ett litet rum för att se hur det kan bli. Där river vi ner tapeterna och ska bredspackla. Se bild. Verkar som det är någon slags slät tapetväv på murbruket under men vet inte.
Det brukar inte vara populärt för hyresvärdar att hyresgäster renoverar själva, om de inte är överens innan. Var beredd på att få betala återställning annars. En bekant fick betala skadestånd. Men han hade målat med billack som han tagit från jobbet.
Gör det inte så komplicerat. Riv bara ner löst sittande tapet. Ta en slipkloss och slippapper och slipa ner skarvarna. Ta sen vanligt väggspackel och spackla alla gamla skarvar, samt kanterna, där tapet är bortrivet. Slipa sedan. Du måste nog spackla och slipa två gånger.
Grundmåla, en gång och måla två gånger. Använd roller.
Det brukar inte vara populärt för hyresvärdar att hyresgäster renoverar själva, om de inte är överens innan. Var beredd på att få betala återställning annars. En bekant fick betala skadestånd. Men han hade målat med billack som han tagit från jobbet.
Billack låter idiotiskt De har sagt att man får måla själv om man gör det professionellt
Gör det inte så komplicerat. Riv bara ner löst sittande tapet. Ta en slipkloss och slippapper och slipa ner skarvarna. Ta sen vanligt väggspackel och spackla alla gamla skarvar, samt kanterna, där tapet är bortrivet. Slipa sedan. Du måste nog spackla och slipa två gånger.
Grundmåla, en gång och måla två gånger. Använd roller.
Jag bodde i bostadsrätt förut och är mycket noga med slutresultatet. Jag undrar verkligen om en målare skulle lägga tid på att riva ner alla tapeter som uppenbarligen inte sitter lösa. Har aldrig träffat någon som gjort det. Ingen gjorde det när jag tidigare bodde i hyresrätt och killen som målade ett rum i min bostadsrätt hade redan väggar där vi rivit ner tapeterna själva.
Om det funkar som du säger att inte behöva bredspackla hela väggarna så gör jag ju naturligtvis det. Bara inte hyresvärden klagar sen
För att slippa riva hårt sittande tapet och sedan bredspackla hela rummet går det fint att använda "renoveringstapet", till exempel Nyans Cover som Bauhaus, Byggmax etc säljer. Tapetseras våd-i-våd med non-woven tapetklister. Är man lite noga i skarvarna mellan våderna blir det i princip ingen glipa alls och skarven går väldigt enkelt att spackla igen med ett mycket tunt lager spackel. Sen är det bara att måla på tapeten som vilken vägg som helst (sen har jag aldrig grundmålat en vägg som ska målas med vanlig väggfärg utan tre strykningar med roller och väggfärgen brukar täcka fint).
Vi renoverade för många år sedan en 80-talslägenhet på ca 95 kvm som hade strukturtapet i nästan alla rum. Körde oavkortat med Nyans Cover för att slippa bredspackla och det blev jättebra resultat. Bredspackling är inget att ge sig på som novis är min rekommendation.
Lycka till!
Problemet med både att måla på tapeten och att spackla på den, är att det finns en risk att tapeten släpper och skapar bubblor. Något du inte vet innan du börjat.
Man får måla om eller tapetsera och det måste vara fackmannamässigt utfört som av en seriös målare. Det är därför min fråga. Men jag tänker att en professionell målare aldrig skulle riva ner befintliga tapeter och bredspackla hela väggarna. Kostnaden skulle bli för hög kan jag tänka mig.
Kanske det inte ens behövs om tapeten sitter fast.
Jag vill bara göra ett bra jobb så att jag inte får anmärkning vid framtida besiktning.