Undrar om någon har tips om hur det fungerar när man skall köpa materialsats fr husleverantör på delad entreprenad. Man får ju en produktionskalkyl där säljaren uppskattat entreprenadarbeten (montering, el vvs mm). Enl leveransdeklaration står angivet att de hjälper till med anbudsförfrågningar till entreprenadarbetena. Hjälper de till med detta innan kontrakt för materialsats skrivs. man vill ju gärna veta vad priset på sista raden blir innan man skriver något.
Det finns så klart undantag, men vanligtvis får du skriva på ett kontrakt på husmaterialsatsen och betala en handpenning på drygt 10 kkr. Sen får du offerter från de olika byggfirmorna.
Ett vanligt villkor i kontraktet på husmaterialsatsen är att du slipper ifrån kontraktet om du inte får bygglov etc. De flesta husmaterialförsäljare brukar också gå med på att bryta kontraktet om offerterna på arbetskostnaderna som du senare får överstiger den kalkylerade med en viss summa eller ett visst procenttal, men det är en förhandlingsfråga. Och jag vet inte vad som händer med handpenningen.
Orsaken till att de vill att du skriver på kontraktet så tidigt är förstås att de vill binda upp dig, och handpenningen är för att de har kostnader för att göra de slutliga underlagen till de olika byggfirmorna.
Jag tycker det hela är absurt - du skriver på ett kontrakt utan att ha fått ett fast pris på arbetena! Tyvärr är min erfarenhet (rätta mig om jag har fel!) att det här är väldigt vanligt.
Men jag tycker inte att du ska skriva på något utan att ha fått en bindande offert på hela summan. Leta upp företag som ger fasta offerter, det finns drygt 200 företag i Sverige som säljer husmaterialsatser och husentreprenader så det finns att välja på.