Produktionskalkyl från FHV agent - stämde den väl?

619 läst  6 svar

  1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi bygger med fiskarhedenvillan och börjar bli Så less på att det dyker upp saker som missats i kommunikationen...och att det slutar med att vår kostnad ökar...
    Så vill höra om andras erfarenheter:

    1)Hur har produktionskalkylen hållt för er som också byggt med dem?
    Har det stämt väl?

    2) Jag funderar också på vilket ansvar som agenten på FHV har för de uppgifter hen lämnar eller har åtagit sig att hjälpa oss med.

    Vi har exempelvis fått en stor extra kostnad på VVS där vår byggare/generalentreprenör hävdar att de ritat in fel avloppssystem och därav blev kostnaden för material och arbete ökade (tre gånger så mycket rör bland annat)
    FHV hävdar inget fel och vår agent medger att hen missat informera FHV om vilket system vi skulle ha men hävdar att kostnaden "till största delen" inte kommer av att ritningen var fel utan pga pålning vi behövde göra och att offerten var på standardutförande...
    Vår byggare menar dock att av två fakturor på ca 20+30 tusen är ca 10 pga pålning (vilket självklart är en kostnad ingen kunde räkna.med så det ifrågasätts lnte) men resten är pga felritat system från början...

    Kan man inte kräva eller förvänta sig att underlaget från FHV agent till byggare ska vara korrekt och så att offerten på entreprenad som hen åtagit sig att göra åt oss och kontraktet vi med hens hjälp skrivit (abs18) ska stämma?

    På fråga har agenten hävdat och lugnat oss med att inga extra kostnader ska tillkomma utan priserna ska vara fasta på åtagandena och material om vi inte väljer ex annat kakel etc...

    3) En annan fundering:
    Fick ni så att leveransen av material bokas in med spikat datum redan innan tekniskt samråd? Även detta strulade då vi vid detta samråd bland annat saknade dokumentation som vi fått sagt att säljaren skulle hjälpa oss Med, och kommunen krävde dessutom geoteknisk undersökning som ledde till krav på pålning...
    I efterhand känner vi att säljaren verkligen pushade för vår underskrift men nu förstår man ju att bygglovet inte säger något om byggstart...(3 mån fördröjning)

    Behöver nog bara få lite feedback för är så segt när man tycker man frågar och frågar och nu känner sig lurad av agenten som gav ett gott intryck men missar så i kommunikationen och gjort massa fel...
     
  2. Byurn
    Nybyggare · Nivå 5
    Vi byggde med Fiskarhedenvillan och kalkylen stämde rimligt bra. Lite påverkade vi själva via tillval etc, sen tillkom några överraskningar på slutet.

    Själva entreprenadkostnaderna hölls bra. Bland annat utsättning och inspektioner och fuktmätningar blev extra "överraskningar". Vår agent hade lagt in en klumpsumma på 80' för tillval och annat, så han kan nog gömma sig bakom den
     
    • Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

    Så skönt att det fungerar bättre för er!
    Ja det var en bättre tilltagen klumpsumma än på vår kalkyl.
    Ja specifika kommunens taxa och regler för vad de faktiskt kräver för startbesked verkar missats att kolla upp för rätt kommun (det skulle vi dubbelkollat själva) så här är det också över kalkylen.

    Lärdomen är att vi skulle litat mindre på försäkran om att "det är inga problem" när vi frågat representanten om vad händer om scenario 1 sker osv. Men man var nog lite naiv som första gångsbyggare...

    Som sagt att osäkra delar finns ju så klart alltid och räknade vi ju med dessa med marginal trodde vi (ex marken, tillval) men det som kommunicerats som fast pris förväntade man sig ju inte en 21% ökning på ex VVS lyften ( och då är det enbart det som vår byggare menar är felkommunicerat/ritat, det råder delade meningar här vad som är fel men)
    vi har även en ökad kostnad pga pålningen som inte är inkluderad i denna kostnad efter som detta är en kostnad som var problematisk att förutse.

    Nu hoppas vi att det inte är mer än VVS entreprenaden som inte stämmer med verkligheten av huset vi beställt och att resten löper på bra...
     
  4. Byurn
    Nybyggare · Nivå 5
    Några fler överraskningar kan det nog hända att ni får. Men om det är felritat så bör väl er VVS:are ha kontaktat er innan ritningarna frångicks?
     
  5. B
    Medlem Nivå 1
    Yes, det är vi inställda på by now...
    Det som är lurigt tycker jag är att vi flertalet gånger efterfrågat vilka poster som nu har någon osäkerhet in sig kvar och varje gång får reda på att nu ska det inte finnas något mer...

    Jo vi fick info om det att det inte stämde med systemet kommunen kräver, vilket fanns med i bygglovet (så vi måste ju också göra rätt oavsett) och det har tagits fram nya.

    Men det som verkar vara återkommande orsak till många fel är när kommunikationen inte verkar funkat så info som funnits inte kommit fram hela vägen till rätt ställe.

    Sedan är det lite olika bud på hur mycket detta att det var felritat från början innebär i kostnad och svårt som amatör veta vem som har rätt där.

    Som sagt svårt när det både finns kostnader som uppkommit som vi självklart ska stå för, och andra vi tycker innebär att vi nu får betala för andras misstag som ej borde skett.

    Till syvende och sist vill vi ju bara att det ska vara rätt för alla parter :)
     
  6. J
    Medlem · Nivå 5
    Förutsatt att det är en delad entreprenad, d v s generalentreprenad där beställaren står för projekteringen (även om ni har köpt den) gäller det att projekteringsmissar är det väldigt svårt att få rätt i. I princip kan man göra hur mycket fel som helst under projekteringen och höja kostnaden med hur mycket som helst. Det enda projektören blir ersättningsskyldig för är merkostnaden för att det var felprojekterat.

    Exempelvis om det av den första rör-ritningen framgår att det ska vara en viss typ av blandare i ett badrum som är fel enligt avtalat, så ska projektören utan kostnad för beställaren ändra på sin ritning, men om felet upptäckts innan entreprenören köpt in eller monterat fel blandare så är beställaren skyldig att betala för mellanskillnaden oavsett hur mycket mer den rätta blandaren kostar (här brukar entreprenörer vara duktiga på att ta extra betalt). Om fel blandare redan är monterad och det innebär extrakostnad att byta ut den, så ska projektören stå för denna kostnad, men beställaren ska fortfarande stå för eventuell kostnadsökning när man jämför själva utförandet och materialet.

    Jag hade vidarebefordrat informationen ni fått av byggaren om att det inte i huvudsak är pålningen som höjt kostnaden utan den felaktiga ritningen och fråga om det inte är något de ändå har något ansvar i. Och kanske ifrågasätta varför han kommer med osanningar.

    Eftersom ni är privatpersoner kan det vara en viss skillnad (till er fördel). Men misstänker att avtalet ni skrivit på är vattentätt sett mot leverantören, för denna typen av missar, utan att vara särskilt bevandrad i hur avtalen brukar se ut.
     
  7. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för din input!
    Det har rört sig lite framåt, flera saker uppkommit med samma person involverad för vart fel uppstår, både mot vad som sagts och utlovats till oss och gentemot vår generalentreprenör...

    Då det nu är saker i rullning vill jag inte diskutera för mycket detaljer innan vi vet vart detta landar för närvarande....

    Så fortsättning följer senare!
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: