13 009 läst · 6 svar
13k läst
6 svar
Prodoor MK3 vs Daloc s33 (Säkerhetsdörr)
Har fått matchat pris på säkerhetsdörr och har svårt att välja. Är det någon som vet vilken dörr som är 'bäst'?
Daloc S33
Prodoor MK3
Daloc S33
Prodoor MK3
Det är en smaksak, det som skiljer är ljudklassning och brandklassning dock inga enorma skillnader.
Daloc har bättre brandskydd medan Prodoor har bättre ljudisolering, Daloc har tillval om du vill förbättra ljudklassningen.
Båda dörrarna är klassade i EN 1627 RC3 och har därför samma klassning på inbrottsskyddet.
Jag har lite svårt för broschyren från Prodoor där allt står att det är "bäst" i Sverige även fast så inte är fallet.
Lås i dörrar från dessa tillverkare har diskuterats i en annan tråd.
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/229711-las-pa-sakerhetsdorrar.html
Daloc har bättre brandskydd medan Prodoor har bättre ljudisolering, Daloc har tillval om du vill förbättra ljudklassningen.
Båda dörrarna är klassade i EN 1627 RC3 och har därför samma klassning på inbrottsskyddet.
Jag har lite svårt för broschyren från Prodoor där allt står att det är "bäst" i Sverige även fast så inte är fallet.
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/229711-las-pa-sakerhetsdorrar.html
"Daloc har bättre brandskydd än Prodoor" va?123abc skrev:Det är en smaksak, det som skiljer är ljudklassning och brandklassning dock inga enorma skillnader.
[länk]
Om du viste nåt om dörrarna så skulle du inte säga så.
Prodoor har ingen brandskydd överhuvudtaget , den är inte heller klassad EN1627.
Företaget är skrattretande , och jag undrar när de ska vara med i uppdragsgranskning .
Vill du köpa en dörr, så köp en som är testad och klassad i Sverige , då vet du vad du får för pengarna.
En sak till, omöjligt att det ska vara 45 dB på en Prodoor när i själva verket brevinkastet är 41 dB fr fabrik.
Tack och hej
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Om Prodoors vill bemöta det här påståendet går det bra att göra det. Maila då svaret till support@byggahus.se så publicerar någon i forumledningen det åt er.
Såvitt jag vet så har båda dörrarna samma huvudlås, dvs Assa 8765. Enda skillnaden är att Daloc har modul-varianten som inkl. 2 extra hakreglar som är kopplade till handtags-"funktionen" medans Prodoor istället har ett överlås från Mottura.sune73 skrev:
Assa 8765 är alltså klassad enligt SS 3522 kl. 3, från vad jag har kunnat läsa mig till?
Produkter som diskuteras: "Assa 8765"
Låshus 8765 universal Assa
Justerbar sym/osym, höger/vänster
1 199 kr inkl moms
Läs mer
Kan också tillägga att Prodoor dörren har en låskolv som går nedåt, ner i dörrkarmen i golvet alltså (samt uppåt och åt sidan). Problemet med detta är att på vintern brukar det ha en tendens att samlas grus där vilket gör att det inte går att låsa dörren (överlåset iaf,huvudlåset kan fortfarande låsas) om man inte rensar bort gruset först.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Går det att ha en på vintern avstängd frysbox i ett kallförråd?
Vitvaror -
Avstånd till vems tomtgräns vid borrhål för bergvärme
Juridik -
’Tvångsavstyckning’ / klyvning samägd fastighet
Juridik -
Hjälp tyda VVS skiss
Vatten & Avlopp -
Oroa mig över Teknisk Livslängd gällande Ytonggrund.
Grund & Markarbeten