Byggahus.se

ProClima IsEco lättreglar och cellulosa-isolering

1. D
    Medlem Nivå 13
    Hur ser tillförlitligheten ut gör denna byggteknik? Det känns som att alla stora hustillverkare kör med diffusionsplast och mineralull istället.

Vad jag förstår är exemplet nedan, att det vindtätt men ej diffusionstätt. Är detta med cellulosaisolering, som enligt bild, någon som är beprövat eller riskerar man massa fel i framtiden med denna teknik?
    https://isoleringslandslaget.se/produkter/tatskikt/

2. N
    Medlem Nivå 7
    Lite sent svar kanske men jag bygger lösvirke i egen regi med yttervägg enligt din ovan, med undantaget att jag satte en fasdskiva av träfiber istället för gips på utsidan. Väggen är inte helt diffusionsöppen på insidan då du har en ångbroms innanför isoleringen.

Jag valde denna lösning eftersom jag tror att det den är säkrare än en traditionell vägg med plast och mineralull. Detta eftersom isoleringen kan transportera fukt bättre. Dessutom har du minimala köldbryggor i väggarna och stomresningen går tokfort då stommen levereras färdigkapad.

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 7
    Kan tillägga att kåken nu är provtryckt och att det går att nå väldigt god lufttäthet med systemet. Vi landade på 0.05 liter per minut och kvm. Kan jämföras med kraven på passivhus som är 0.3.

4. P
    Lösvirkesbyggare Nivå 5
    Riktigt imponerande! Vilken takkonstruktion vart det? Kikar på ett falsat plåttak och klurar på hur man ska fuktvandringen under plåten.

5. N
    Medlem Nivå 7
    Kör klickfals på rote och difföppen duk. Mellan duken och plåten ligger en "krullduk" som är som ett stumt trassel, med syftet att skapa luftspalt under plåten.

6. P
    Lösvirkesbyggare Nivå 5
    Är inte riktigt med på vad du menade med ”rote”?!

7. N
    Medlem Nivå 7
    Råspont är kanske det korrekta namnet.

• Laddar…