6 540 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Problemlösaren - stämmer detta?
Jag har ett sovrum med medaljongtapeter som jag, enligt instruktioner, först rollade rikligt med tapet/vävlim (ca 15liter). När detta torkat (efter ca 24 tim) så tapetserade jag över med "Problemlösaren" även nu använde jag rikligt med tapet/vävlim enligt instruktioner. Ganska omgående kan jag konstatera att när problemlösaren suger sig fast mot väggen, framträder konturerna av medaljongerna iallafall.
Nu till frågan: Eftersom problemlösaren fortfarande inte torkat riktigt, undrar jag om detta kommer att rätta till sig efter ett par dagar när limmet torkat ordentligt? Om inte - vad skall man göra då? Ytterligare ett lager problemlösare?
Nu till frågan: Eftersom problemlösaren fortfarande inte torkat riktigt, undrar jag om detta kommer att rätta till sig efter ett par dagar när limmet torkat ordentligt? Om inte - vad skall man göra då? Ytterligare ett lager problemlösare?
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Vad ska du göra med väggen när du är klar, tapeter/måla???
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Dom brukar ju svälja det mesta renoveringsfiltarna (Återställaren, EasyCover,Problemlösaren). Sätt en lampa där ljuset faller efter väggen. Ser du fortfarande medaljonerna kommer dom inte att försvinna när du målar utan kanske till och med att dom syns mer när du målar. Jag har dock provat en väggfärg som Alcro har, Accent. Den var väldigt tjock och dolde dåligt underarbete bra.
En stadigare tapet kanske döljer det bättre.
En stadigare tapet kanske döljer det bättre.
OK! Tack för svar! Jag antar att det blir till att vänta och se om det rättar till sig. Om inte så provar jag tapetsera på problemlösaren med en stadigare tapet och hoppas på lite tur.
Problemlösaren är egentligen bara bra på att dölja små ojämnheter och/eller symmetriska mönster som exempelvis glasfibervävar. Det handlar väl egentligen om att ojämnheterna ska vara så pass små att den tjocka och styva tapeten ska lägga sig "utanpå" ojämnheterna. Vid större ojämnheter, exempelvis medaljonger i ditt fall, kommer tapeten att följa ojämnheterna. Konturerna döljs väl lite grann men helt bra lär det inte bli.
Om man inte kan få bort tapeterna så att underlaget är helt plant så är det bäst att spackla och slipa så att det blir plant. Och om man inte är proffs så man får perfekt yta så är det bra att dölja sista med renoverinstapet (det kanske räcker med armeringsduk annars, tunnare och billigare)
Om man inte kan få bort tapeterna så att underlaget är helt plant så är det bäst att spackla och slipa så att det blir plant. Och om man inte är proffs så man får perfekt yta så är det bra att dölja sista med renoverinstapet (det kanske räcker med armeringsduk annars, tunnare och billigare)
Hejsan!
Jag är också lite bortfintad.
Varför 'problemlösaren' på en medaljongtapet?
Är det en strukturerad medaljongtapet?
Om det är en strukturerad tapet så borde du ha blivit rekommenderad att jämna av det värsta av den struktur som finns innan du satte upp 'problemlösaren'.
Jag är också lite bortfintad.
Varför 'problemlösaren' på en medaljongtapet?
Är det en strukturerad medaljongtapet?
Om det är en strukturerad tapet så borde du ha blivit rekommenderad att jämna av det värsta av den struktur som finns innan du satte upp 'problemlösaren'.
Tack för alla svar!
Problemet löst!
Jag har satt upp 5mm renoveringsgips istället. Det finns tydligen inga genvägar till ett bra resultat. "Problemlösarens" sätt att lösa användarnas problem är sålunda att användaren skall inse att det är bredspackling och slipning som gäller. Eller, som i mittt fall, använda renoveringsgips. Synd bara att man blir lurad att köpa dyra rullar med "problemlösaren" innan man får denna insikt. Dessutom lägger man ner många timmar på ett från början meningslöst arbete.
Men produkten fungerade ju. Jag fick ett mycket bra resultat! =)
Problemet löst!
Jag har satt upp 5mm renoveringsgips istället. Det finns tydligen inga genvägar till ett bra resultat. "Problemlösarens" sätt att lösa användarnas problem är sålunda att användaren skall inse att det är bredspackling och slipning som gäller. Eller, som i mittt fall, använda renoveringsgips. Synd bara att man blir lurad att köpa dyra rullar med "problemlösaren" innan man får denna insikt. Dessutom lägger man ner många timmar på ett från början meningslöst arbete.
Men produkten fungerade ju. Jag fick ett mycket bra resultat! =)
Grattis till resultatet!
Men tänk på att när man sätter upp 6mm renoveringsgips så förlorar man 0.006 kvm / meter vägg. Så säg att rummet är 5x5 m, dvs 20 m vägg, då förlorar man 0.006 x 20 = 0.12 kvm. Och för att motivera det här inlägget så gissar jag på att du bor i centrala Sthlm med ett kvm-pris på 50000 kr. Dvs tappar du 0.12 x 50000 = 6000 kr! Så det får man också räkna med i budgeten när man sätter upp renoveringsgips ;-)
Men tänk på att när man sätter upp 6mm renoveringsgips så förlorar man 0.006 kvm / meter vägg. Så säg att rummet är 5x5 m, dvs 20 m vägg, då förlorar man 0.006 x 20 = 0.12 kvm. Och för att motivera det här inlägget så gissar jag på att du bor i centrala Sthlm med ett kvm-pris på 50000 kr. Dvs tappar du 0.12 x 50000 = 6000 kr! Så det får man också räkna med i budgeten när man sätter upp renoveringsgips ;-)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Booli-får sista bud noteras om det ej stämmer
Köpa & Sälja hus -
Ritningar som inte stämmer överens med verkligheten 80-tals hus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Gps-kartvyn stämmer inte Husqvarna Automower 415x
Robotgräsklippare -
Sommarvädret - långtidsprognos. Stämmer?!
Övrigt Off Topic -
Tomtgräns - stämmer den?
Juridik