Byggahus.se

Problem vid golvläggning - dörren tar i!

1. M
    Medlem · 46 inlägg

muster

Medlem
    Så 10 000 kronors frågan lyder, hur höjer man en dörr?

Gångjärnen är av modern typ, alltså inte två tappar som ska passas in. (Kanske finns många varianter, är inte så hemma på dörrar...heller!)

Jag misstänker att konsekvensen av att höja dörren blir att den tar i överdelen på karmen istället, även om det finns några mm att ta av. Det är inte en massiv trä dörr utan nåt ihåligt så slipa är väl inte heller att tänka på...hjäp!

2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Problem vid golvläggning - dörren tar i!

Jag antar att du menar dessa gångjärn:
    http://www.fiskarssaranat.com/java/group?product=650&group=600&to=product

Ett svar är väl att ta bort dörrkarmen och sätta dit den igen efter golvläggningen.

Annars - riv upp golvet innan du lägger nytt.

Tredje förslaget är att du kapar dörrn i underkant med cirkelsåg samt en rak planka som du lägger cirkelsågen mot - för att få det rakt.

3. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Ta bort fodret rund dören och se om det finns utrymme ovanför karmen, isåfalll är det bara att såga lös karmen, höja upp den och spika eller skruva fast den igen...

Om det är en modern karm där sparksockeln inte sitter fast i karmen eller karmen inte har någon sparksockel så kan du ta två bräder och spika fast längst ner, längst ut på karmen där ändå fodret kommer att dölja spikhålen..

På så sätt är det lättare att passa in dörren igen eftersom karmen inte rör sig längst ner då.

Men sedan när du ska spika fast karmen så är vattenpass ett måste... om karmen lutar i sidled så kommer inte dörren att passa och om karmen lutar in eller ut mot rummet så kommer du att få en självstängade eller självöppnande dörr.

• Laddar…
  4. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

spika en karm.... jag det kan man ju också göra - karmskruv är ju ett annat alternativ som möjliggör justering. Jag förutsatte att det var en skruvad karm eftersom den hade moderna gångjärn - fast man kanske spikar dessa också på vissa håll.

5. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

Jag "höjde upp" mina dörrar genom att använda en elhyvel, gick fint utan några uppflisningar. Dörren har säkert en ram av massivt trä som man kan slipa/hyvla i

6. M
    Medlem · 102 inlägg

motleycrue

Medlem

Kör med en elhyvel i nederkant så löser du det ;D

7. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Vilken fusklösning ;D

8. O
    Medlem · 132 inlägg

Olfe

Medlem

En vanlig cirkelsåg funkar också bra.

9. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Om du sågar tejpa innan annars flisar det ur... Tips bara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.