Byggahus.se

Problem TV-anslutning

1. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 079 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hej!
    Jag håller på att försöka få ordning på våra tv-ledningar i vårt nyinköpta (sedan drygt ett år) hus. Från antennen på taket går ledningen ner till vinden, där jag har monterat en 4-vägs förgrening för att dela upp signalen till 3-4 olika platser. Första ledningen går till sovrummet, och den fungerar bra. Andra ledningen går via en gammal befintlig antennledning inuti väggen ner till gillestugan i källaren. Och där blir det mycket sämre mottagning. Den är bra på TV4, halvusel på SVT2, och ingen bild alls på SVT1. Vad kan detta bero på? Inser att den gamla befintliga kabeln naturligtvis kan vara orsaken till problemen, men borde det inte i så fall påverkat alla kanaler? Jag har försökt att byta den gamla kabeln, men inte lyckats eftersom den gamla inte går att få loss ur befintligt rör (misstänker någon dold dosa också). Kan man mäta upp om en vanlig TV-kabel håller måttet? Kan kabelns längd påverka något?

2. G
    Medlem · 124 inlägg

guran1

Medlem

Re: Problem TV-anslutning

tv4 och svt2 ligger på samma band så att ettan inte är lika bra är inte konstigt (sämre signal på ettan i ditt läge) kabelns längd kan spela roll eftersom det finns motstånd i kabeln. Det man kan göra är att köpa en antennförstärkare med split och variabel förstärkning på resp band. Om det är en dold koppling så kan ju det vara en dålig skarv som gör att du tappar mycket av signalen (det är skärmen på kabeln som oftast sitter dåligt. Det finns mätare till parabol men jag vet inte om man kan vanlig tv-signal fast killarna på Teracom borde kunna svara på det.

Guran1

3. P
    Medlem · 317 inlägg

piloten

Medlem

Eftersom TV2 och TV4 går på UHF och dessa signaler är känsligare låter det osannolikt. Har du provat byta mottagarna, bytat utgångar i splitten osv för att lokalisera det till just kabeln ?

4. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Kan vara uttaget oxå, är väldigt vanlig att de dämpar mycket när de blir gamla. Kan ju även vara "fel" sorts uttag med hög uttagsdämpning.

5. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Och "sämre" - hur då? Snöigt, randigt, eller bara dårliga program ;)

6. M
    Medlem · 358 inlägg

MG68

Medlem

Ja, kabelns längd påverkar! Har du dessutom en kabel av sämre kvalite så dämpar den mer per meter. Kolla som sagt uttag och skarvar oxå.
    Har du en bra antenn så skulle jag rekommendera en antennförstärkare på vinden (före splittern och så nära antennen som möjligt). Har du en kass antenn så byt. Det går aldrig att göra en dålig insignal bättre med antennförstärkare och dylikt

7. T
    Medlem · 72 inlägg

terp

Medlem

Regel nummer 1 betr. antennanläggningar: förstärkare förstärkar bruset lika mycket som signalet :D

8. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 079 inlägg

GoForIt

Medlem

Har löst problemet!
    Tillverkningsfel på nyinköpt anslutningskabel till TV.
    Tack för alla förslag på lösningar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.