Hej,

har en stavlimmad bänkskiva från DLH på plats i mitt kök. Har suttit på plats i 3 månader Installerades av kompetenta hantverkare osv. Det var en ganska stressig period i livet, köksrenovering samt mkt på jobbet. Detta blandat med en viss okunskap har satt mig i den här situationen. Jag kontrollerade ej bänkskivan noggrant efter köp och noterade inte vissa skavanker/problem för en efter en tid sedan köket var färdigt. Således kan teoretiskt nog ej reklamera och definitivt inte praktiskt. Skivan sitter på plats med allt det innebär. Skulle bli ett stort och dyrt jobb att byta ut den.

Så till problmen.

Jag noterade efter en tid att det i en stav var en flisa som satt löst. Som om det vore fanér. 2mm tjock kanske och 2-3cm bred. Se bild

Närbild på en stavlimmad bänkskiva med en tydlig spricka där en flisa sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hde två alternativt. Antingen bryta av den eller försöka limma. Den kändes väl tjock för att bryta av. Jag valde limma för att sedan slipa och olja. Resultatet blev aldrig riktigt bra. Nu när jag detaljstuderar efter ett tag så ser jag hur det börjar resa lite på sig runt limningen och att problemet fortskrider.

Närbild på stavlimmad bänkskiva med en utmärkt, löst sittande flisa inom ett blått cirklingsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga här. Jag könner mig dock ganska säker på att limingen och fortsatt limin ej kommer att lösa problemet uatn endast förvärra det. Kan både komma in smuts och fukt,

Ni som kan både renovering och trä och som har erfarenhet, hur skulle Ni åtgärda detta problem? Råd sökes.

Vänligen
Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.