Har hämtat ut ett par nya terminalglasögon, sk rumsprogressiva. Har haft sådana förut men aldrig haft dessa problem. Nu efter tredje försöket har de äntligen lyckats få till avståndet till skärmarna (ca 90 cm) hyfsat, avståndet ner till skrivbord/tangentbord/papper iofs fortfarande fel, blir suddigt i nederkant (för hög styrka) så jag får vinkla ner huvudet. Vid de förra två försöken hade de misslyckats helt eftersom arbetsavståndet i mittytan mot bildskärmarna blev ca 40 cm eller med andra ord alldeles för starka, helt omöjliga att använda.

Huvudproblemet nu är att jag bara får skärpa i en mycket snäv vinkel rakt fram, det är som att titta på skärmen genom en hushållspappersrulle - jag ser bara ett par ord och rader skarpt, måste vrida på huvudet hela tiden för att få skärpa. Detta gäller framför allt i horisontell led men även vertikalt, vi pratar alltså om standard 27"-skärmar på armslängds avstånd.

Jag såg detta redan när jag hämtade ut glasögonen hos optikern men personalen sa att jag skulle ge det ett par veckor för att vänja ögonen. Vad säger den samlade expertisen, kan man verkligen vänja sig vid att vrida på huvudet hela tiden vid normal läsning på skärm? Det normala är ju att man låter blicken vandra över dokumenten på skärmen via snabba ögonrörelser, inte via de mycket långsammare huvudrörelserna. Jag läser enorma mängder text i mitt jobb så detta är bekymmersamt just nu.

Ska sägas också att det inte är särskilt stora synfel som behöver korrigeras, litet lätt brytningsfel/astigmatism och en smula långsynthet - jag klarar mig hyfsat med vanliga läsglasögon från Jula på runt +1,5 dioptrier även om de ju har sina begränsningar i optisk kvalitet, ingen antireflex och frånvaro av brytningskorrigering. Dessa fungerar även bra på tangentbords/pappersavstånd mot skrivbordet vilket jag upplyste optikern om för att ha som input till de olika slipningsparametrarna.

Nu försöker jag få en uppfattning om vad man kan förvänta sig idag av moderna glaskvaliteter och inprovningsteknik. Bågarna är ganska rymliga så det är knappast problemet. Kan tillägga att ingen 3D-mätning gjordes av bågarna i förhållande till ansiktet, enbart en manuell höftning av pupillhöjd i glasen; är detta något man ska förvänta sig idag eller kan det gå bra ändå?

Vore tacksam om någon kunde dela med sig av erfarenheter av liknande glasögon och fenomenet "synfält som genom en pappersrulle"!

De försökte prångla på mig liknande rumsprogressiva men de var värdelösa. Testade en vecka typ sedan gav jag upp. De fick ta fram mer klassiska "terminalglasögon" och de är bättre.
Vet inte om det beror på att jag bara behöver glasögon vid läsning eller terminalarbete att det inte fungerade med rumsprogressiva.

Jag tror jag har vanliga terminalbrillor, inte progressiva. Har en 34” skärm horisontellt och sedan en 32” vertikalt bredvid, ser skarpt på båda och även tgb även om jag inte tittar så mycket på det.

Jag har rumsprogressiva terminalglasögon och jobbar med dubbla 27"-skärmar på ett avstånd på knappa metern. Upplever inga som helst av de problem TS beskriver.

useless useless skrev:
Jag har rumsprogressiva terminalglasögon och jobbar med dubbla 27"-skärmar på ett avstånd på knappa metern. Upplever inga som helst av de problem TS beskriver.
Jubileum minsann.
En text med användares profilinformation och statistik från ett diskussionsforum.

Ja grattis useless!

Nej men detta är helt vansinnigt, jag har verkligen försökt hela kvällen nu men detta går bara inte. De gamla rumsprogressiva är inte alls så här, det är (självklart) skarpt vart man än tittar i glasögonens synfält inom de avsedda avståndszonerna även om de inte är optimala längre. Har aldrig glasögon när jag kör bil eller kollar tv eller till vardags, enbart när jag läser och sitter med jobb vid datorn (vilket iofs är en jädra massa timmar per dygn).

Helt orimligt att ett par Jula-glasögon överträffar den här skiten med hästlängder, nu efter det tredje försöket och det tar två veckors väntetid per omgång innan de kläcker ur sig nya linser.

Omöjligt för mig att veta om det beror på för snål glaskvalitet, bristfällig mätutrustning, inkompetens eller en kombination. Det enda som är klart är att resultatet är helt oanvändbart för syftet kontorsarbete som ju är hela poängen med dessa, med tusentals snabba ögonrörelser per minut över skärmarna och pappren på skrivbordet.

Nu pratar jag inte om terminalglasögon utan rent generellt om glasögon. Jag behövde nya progressiva glasögon som har i princip tre styrkor: en för långt håll, en för närområdet och en däremellan som kanske motsvarar skärmavstånd.
De nya jag fick var dåliga och jag kunde inte använda dom trots att optikern mätte och försäkrade att värdena stämde.
Jag grävde i det och det visade sig att de nya glasen hade en lägre brytningsindex (=billigare) än de jag hade innan. Högre brytningsindex möjliggör bredare synfält och tunnare glas.
Optikern försökte alltså kränga billiga glas till högt pris. När jag påpekade det med brytningsindex fick jag nya glas från Rodenstock utan vidare diskussion eller extrakostnader.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för en bra ledtråd Thomas_Blekinge, jag tänker fan inte ge mig. Dessutom har jag läst att det krävs 3D-mätning av bågarna och glasen relativt ögonen om det ska bli riktigt bra, detta verkar de inte ens hört talas om på det här stället.

H Harald Blåtumme skrev:
Tack för en bra ledtråd Thomas_Blekinge, jag tänker fan inte ge mig. Dessutom har jag läst att det krävs 3D-mätning av bågarna och glasen relativt ögonen om det ska bli riktigt bra, detta verkar de inte ens hört talas om på det här stället.
3D-mätning vet jag inte vad som menas i detta sammanhang men min optiker mäter alltid avståndet mellan pupillerna innan inslipning.

H Harald Blåtumme skrev:
Huvudproblemet nu är att jag bara får skärpa i en mycket snäv vinkel rakt fram, det är som att titta på skärmen genom en hushållspappersrulle - jag ser bara ett par ord och rader skarpt, måste vrida på huvudet hela tiden för att få skärpa.
https://www.renoptik.se/arbetsglasogon_terminalglasogon
Enl denna länk ger rumsprogressiva en mindre betraktningsvinkel än alternativen.

Det jag funderar på är varför man skall välja rumsprogressiva istället för terminalglasögon eller närprogressiva. Ja, om nu Jula.glasögonen fungerar så bra kanske bifokala skulle vara en bättre lösning
H Harald Blåtumme skrev:
personalen sa att jag skulle ge det ett par veckor för att vänja ögonen. Vad säger den samlade expertisen, kan man verkligen vänja sig vid att vrida på huvudet hela tiden vid normal läsning på skärm
Det går att vänja sig, det sker ganska automatiskt. Men om det är bra eller dåligt att hålla på och vrida på huvudet istf ögonen har jag ingen aning om.

varför vill du sabotera din ackomodation med progressiva glasögon, när du klarar dig med enkla glas?

ett par sådana med korrigering även för astigmatism låter som ert bättre upplägg?

O O skrev:
Det jag funderar på är varför man skall välja rumsprogressiva istället för terminalglasögon eller närprogressiva.
Det är ju för en situation för man både behöver titta på datorn och ett par meter bort, hela tiden under dagen. För mig som inte har något annat än skärmarna att stirra på så är ju inte det relevant.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Lilla selma
Optiker här. Har själv rumsprog som är mkt bra. Dock när jag ökade styrkan sist, bara liten ändring starkare läsdel, så trodde jag något blivit fel. De kändes SÅ konstiga. Jag mätte flera ggr men allt stämde, men jättejobbiga att använda. Kunde inte skylla på någon annan heller eftersom jag gjort dom själv.
Det släppte efter ca 2 veckor.
Med det sagt, ja det kan ta en stund att vänja sig. Brukar även förklara för mina kunder att flytta skärm eller tangentbord 2-3 cm kan göra stor skillnad i hur glasen upplevs. Även skärmhöjden är viktig, inte stå helt rakt fram utan ngt nedåt för att hamna på rätt ställe i glasen. Detta blir alltså mer och mer känsligt när adden höjs på nya glasögon.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Jag har en känsla av att slutresultatet beror lite på hur bågarna sitter på näsan också… körde över mina vanliga progressiva glasögon med motorcykeln för att i nästa skede tappa bort dem helt, fick då ett par nya men med andra bågar som sitter lite tightare. Samma recept på glasen osv men plötsligt blev glasögonen mycket bättre. Det var inte dåligt tidigare men nu mycket bättre och läsglasögonen har jag slutat använda helt. Detta med glasögon är en djungel!

@rakt09, ja det är möjligt att jag måste välja icke-progressiva glas men med typ +1,5 i styrka och med korrigering för astigmatism. Först måste det dock redas ut orsakerna till varför det inte fungerar med dessa nya rumsprogressiva när det fungerat problemfritt med tidigare varianter, min syn har inte förändrats särskilt mycket. Oförmåga i utprovningen ser jag inte som ett giltigt skäl att behöva falla tillbaka på det enklare glasögonalternativet men jag utesluter inte att det är där det ändå landar med aktuell optiker.

@Lilla selma det var väldigt bra att du kikar in som optiker. Du säger att dina nya glasögon kändes "SÅ konstiga". På vilket sätt var de konstiga? På vilket sätt släppte detta efter två veckor?

Att geometrin i bilden, de raka linjerna och rätvinkliga rektanglar osv kan förvrängas litet när man vrider på huvudet och ändrar synvinkel det köper jag och detta går bra att vänja sig vid. Om man däremot som i mitt fall skulle behöva ändra från det normala läsandet med snabba ögonrörelser som blixtsnabbt navigerar mellan och fokuserar de olika sjoken i textmassan, till att flytta blicken genom att vrida på hela huvudet i horisontal- och vertikalled, ja då förstår jag inte alls hur man kan vänja sig vid detta. Det betyder att jag skulle behöva vänja mig att bara kunna läsa med en bråkdel av min normala hastighet, att jag på något sätt ska lära mig kompensera frånvaro av ögonrörelser med att använda extremt mycket större och långsammare muskelgrupper för att kunna fokusera texten.

Skärmhöjd och skärmavstånd spelar ingen roll för fenomenet jag upplever, fokusområde stort som om man kollar genom en pappersrulle.

@MathiasS du är inne på det jag tror kan vara en del av förklaringen: att dessa glasögon är slipade på ett sätt som inte tar hänsyn till hur bågarna sitter på näsan och de olika avstånden som finns till ögat som ska kolla genom linsens olika delar i olika vinklar. Alternativt att det bygger på felaktiga standardantaganden. Det är detta jag menar med 3D-mätning och det skedde inte vid någon av undersökningarna (de gjorde om synundersökningen inför det senaste försöket men resultaten var nästan identiska enligt uppgift).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.