Jag bor i hyresfastighet, byggår -89 m F-ventilation. Vinden, som finns direkt ovanför min lägenhet, har byggts om till 14 lägenheter med FX-ventilation. Ombyggnaden har pågått i 22 mån. Eftersom jag bor direkt under vinden har jag praktiskt taget bott på en byggarbetsplats i 22 mån med allt vad det innebär. Vinden har dessutom sprutisolerats med stenull, vilket även det läckt in i min lägenhet. Alla golvlister täcks fortfarande med stenull och naturligtvis finns det också i skurvattnet varje gång jag städat, se bif bilder. Det känns i luften o irriterar i ögon, luftrör etc.
Ventilationen fungerar dåligt efter att de nya lägenheterna med FX-ventilation flyttats in. Våra lägenheter med F-ventilation har dåligt flöde, läcker in matos och köksfläktar har slutat fungera, dvs rent kaos.
Hur kan stenull läcka in i min lägenhet trots att jag har alla inluftsventiler stängda? Hur påverkar det hälsan?
Ventilationen fungerar dåligt efter att de nya lägenheterna med FX-ventilation flyttats in. Våra lägenheter med F-ventilation har dåligt flöde, läcker in matos och köksfläktar har slutat fungera, dvs rent kaos.
Hur kan stenull läcka in i min lägenhet trots att jag har alla inluftsventiler stängda? Hur påverkar det hälsan?
Kan vara just för att du stängt ventilerna. Om inte luften kommer in där, försöker den ta sig in på nått annat sätt, tex genom en otät ytterdörr, brevinkastet, håligheter i byggnaden, jag har t.o.m varit med om att folk ring o klagat på att det drar genom elkontakterna i väggen eller TV uttaget, och det blir så när luften inte kan komma in där den ska.
Tyvärr, var jag tvungen att stänga alla ventiler pga att jag fick in så mkt betongdamm. Det har borrats o bilats fruktansvärt mycket o länge.
Kanalrensning och OVK skulle behövas men fastighetsägaren nekar till det trots att det måste ha skett kraftig försämring. Under dessa 22 mån av ombyggnad och även innan, har man dessutom helrenoverat lägenheter när hyresgäster flyttat. Det har även varit många vattenläckor, senast i mitt vardagsrum för 1 mån sedan som nu ska nu rivas.
Det här är nya tidens boende, stora fastighetsägare som hänsynslöst gör allt för vinsten, och många är drabbade.
Ersättningen är minimal och motsvarar inte alls det helvete vi genomlevt under 22 mån då boendet varit förvandlat tilll en byggarbetsplats. Under tiden har vi även drabbats av inbrott i lägenheter och förråd.
Kanalrensning och OVK skulle behövas men fastighetsägaren nekar till det trots att det måste ha skett kraftig försämring. Under dessa 22 mån av ombyggnad och även innan, har man dessutom helrenoverat lägenheter när hyresgäster flyttat. Det har även varit många vattenläckor, senast i mitt vardagsrum för 1 mån sedan som nu ska nu rivas.
Det här är nya tidens boende, stora fastighetsägare som hänsynslöst gör allt för vinsten, och många är drabbade.
Ersättningen är minimal och motsvarar inte alls det helvete vi genomlevt under 22 mån då boendet varit förvandlat tilll en byggarbetsplats. Under tiden har vi även drabbats av inbrott i lägenheter och förråd.
Kontakta tidningarna så det blir lite fart på värden! Kontakta även kommunens bygg och miljö-avd eller liknande ang ventilationen om det inte finns en giltig ovk-protokoll. Du måste vara en ”jobbig jävel” tyvärr
Lycka till!
.......istället för öppna ventiler har jag fönster öppna.Isakare skrev:
Kan vara just för att du stängt ventilerna. Om inte luften kommer in där, försöker den ta sig in på nått annat sätt, tex genom en otät ytterdörr, brevinkastet, håligheter i byggnaden, jag har t.o.m varit med om att folk ring o klagat på att det drar genom elkontakterna i väggen eller TV uttaget, och det blir så när luften inte kan komma in där den ska.
Du hjälper inte din sak genom att skapa din femte(?) tråd om problemet utan att nämna dina tidigare trådar. Det här inlägget från en utav dina andra trådar platsar här med..
R RalleB skrev:Rättshaverist?
Du har skapat 4 olika trådar inom en månad och varje gång är det med olika problem i din lägenhet. Och alla trådar avslutas med att prata om problemen med att de ska bygga lägenheter på vinden.
Vad är det du egentligen vill?
Hitta skäl att stoppa lägenhetsbyggena?
Skadestånd?
Du bor i hyresrätt, din hyresvärd gör vad han vill med SITT hus sålänge hyresrättsregler följs.
Knappast rättshaverist, snarast förtvivlad eftersom promblemen fortsätter efter avslutad o ovanligt långvarig ombyggnad. Kanske du som fällt liknande kommentar tidigare. Jag har inte tid att gå tillbaka o läsa olika trådar......F faf skrev:
F faf skrev:
Tyvärr, är jag inte den enda i fastigheten som har dessa problem.N Ngea skrev:
N Ngea skrev:
Vi är alla medlemmar, men hjälpen har varit minimal. Det enda, o som var stor hjälp när det skedde, var att jag fick hjälp med extra radiator när det var råkallt i min lgh pga av att man tagit bort isoleringen på vinden ovanför. Då hade det varit råkallt i 3 mån. Obs, de har lagt om taket på fastigheten 2 ggr pga slarvFadai skrev: