Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Problem med vedpanna, acktankar och expkärl!

1. R
    Medlem · 22 inlägg

rudeez

Medlem
    Nyss flyttat till en gårdsfastighet, eldandet gick bra två första dagarna men sen tredje gick plögsligt kylmekaniken igång på pannan som är en Atmos DC35SF.
    Fick hit en VVS kille som kan rör men inte var någon pannexpert, mer inne på bergvärme.
    Han bytte säkerhetsventilen på expkärlet då den stod och läckte och bytte även ventilen för invattnet i pannan vad den nu kallas.
    Expkärlet är på 200L, 2st acktankar på 750L var. Atmospannan utrustad med Laddomat 21 och sedan en shunt "Thermomatic".
    Trycket i expkärlet är 0.5 när det är kallt. Huset är 2vån plus källare. Under eldning nu går kärlet upp till ca 1.3 bar. Häromdagen gick ventlien på de och pumpade ut lite vatten igen.
    Som de är nu verkar jag aldrig nå högre än 70grader i tankarna och botten är fortfarande mellan 25-30grader. Värmen går snabbt ur också, eldar jag vid 07 är dom nere på 25-30grader i toppen när jag kommer hem från jobbet efter 17. Jag vet inte vad jag ska göra eller vem man kan prata med. Helt grön på allt detta egentligen men försökt läsa vad jag kan senaste veckan.
    Kan de bli så att om man har för lite tryck i tryckkärlet så blir de övertryck istället för att de inte orkar pumpa runt?
    Statusbilder från ikväll.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Snurrar pumpen på bild 3 , det sitter en blank mutter ( som en enkrona ) på vänster sida pumpen , öppna den och se om det snurrar i hålet
    Den typ av panna brukar starta pumpen när den kommit upp i temp med en termostat i pannan
    det ser lite konstigt ut på termometrarna , den översta visar 90C och den till vänster nre 70C
    den till höger nästan noll , dom kan visa fel , men som det ser ut nu så får pannan inget kallvatten , då kommer den att koka
    Den termostat som sitter på bild 2 kanske är för start av pumpen eller till en EL-patron i pannan
    I laddomaten finns en termostat som kan bråka , den sitter innanför den stora proppen på vänster sida och ska öppna vid ca 78C , då blir det samma fenomen , pannan får inget kallt vatten , det går barra runt i den med kok som följd . Trycket är bra i systemet , normalt
    Du får en skisser hur laddomaten ska fungera om du inte har någon

3. B
    Medlem · 230 inlägg
    Hur kallt är det ute, och hur mycket boyta värmer du?
    Hur är huset isolerat?
    Hur mycket ved lägger du in när du eldar?
    Eldar du tills termometern i tankbotten visar 80?

Bild 3 ser ut att vara en elpatron. Den kan du sätta på 40 för att huset inte ska bli utkylt när vedvärmen tar slut i tankarna. Men det kostar ju.
    Elpatronen används även när man åker bort.

Med reservation för den termometer på laddomaten som visar ~0 så tycker jag det ser ut som om laddomaten fungerar. 90 från pannan och 70 tillbaka. Lite stor differens, men det kan bero på att laddomatpumpen inte går på högsta. Kolla det!

4. R
    Medlem · 22 inlägg

rudeez

Medlem
    Huset är ca 120m2, senaste veckan har de varierat mellan -5 till +2.
    Problemet är att tankarna blir inte varmare än 25-30 grader i botten.
    Eldar en rejäl proppfull iläggning, laddningen på panna är specad att rymma 75l ved.
    Hur kollar man de på laddomaten tro?

5. D
    Besserwisser · E · 19 815 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    En termometer är uppenbarligen ur funktion. Men jag håller med Brokenarrow, flödet ser ut att vara för lågt. Kolla funktionen på pumpen först och främst. Att kalibrera termometrarna så att man vet vad man mäter är nog bra, men sannolikt är de fungerande hyfsat rätt.

6. N
    Medlem · Sörmland · 366 inlägg

Nybyggarn

Medlem
    Några lösa funderingar:
    Normalt brukar man väl inte få upp tempen till 90º förrän returtempen till pannan (botten av acktanken) kommit upp till 70-80º. Det skulle ju kunna peka på att laddomaten och cirkulationen till acktanken inte fungerar.

Jag har också en Atmos (GSX 50), driftstermostaten (det vänstra vredet på pannan) bör stå på max. Den är mest till för om man inte har acktank och vill kunna dra ner effekten på pannan, rökgasfläkten stannar.
    Jag tror jag har några instruktioner på pdf om du inte har? PM;a i så fall.

7. R
    Medlem · 22 inlägg

rudeez

Medlem
    Fått den känslan jag med att laddomatennoch returen från ackarna inte är som det ska.
    Gjorde en video igår som kan ses här, den är alltså från eldning igårkväll efter jobbet kl 21 ca.

Imorse när jag kom ner så var ackarna på 35 ungefär. Antar att de är svårt att säga hur fort de "ska" tömmas, beror väl på väder, isolering i huset osv men första dagarna höll de värmen mycket bättre innan de att pannan körde sin säkerhetsprocedur jag nämnde innan.

8. O
    Husägare · Gävleborg · 12 inlägg

Oskikorvkioski

Husägare
    Har du kollat att laddpumpen verkligen går, så att du inte bara har självcirkulation, om inget hörs från laddpumpen vid drift så sätt en skruvmejsel emot pumpen och emot örat så bör det susa från pumpen. Om laddpumpen inte går så kan ju de vara orsaken att din panna kokade och syrventlien öppnade.

Som några har skrivit kolla hastigheten på laddomatpumpen.
    1,24 min in i din video har du en bild på den gråa/svarta elkopplingsdosan på laddomatpumpen på den ska det finnas ett reglage för hastighet på laddomatpumpen som har tre steg, kolla ett den står på läge 3.

Håller även med om att det ser ut som om laddomaten fungerar förutom att en termometer är trasig. Låter det något från laddomaten vid drift? Om laddomaten låter som en torktumlare kan de betyda det att de är luft i laddkretsen, vilket också hindrar cirkulationen.

9. R
    Medlem · 22 inlägg

rudeez

Medlem
    Ska kolla allt detta nör jag kommer hem ikväll, när du säger laddpumpen menar du en annan pump än laddomaten då och den gröna pumpen på den?

10. O
    Husägare · Gävleborg · 12 inlägg

Oskikorvkioski

Husägare
    Nä laddpumpen/laddomatpumpen är samma alltså den gröna wilopumpen du har ca 1,24 min in i din video, vanligtvis är dom ansluten till en ställbar rökgastermostat, så följ strömmatningen till pumpen och kolla om du har ett termostatvred någonstans.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är du säker på att laddpumpen snurrar , gör som dom säger , en mejsel och lyssna som doktor
    öka och minska farten med vredet på den svarta boxen på pumpen , då hör du om den snurrar ,
    ökar och minskar i fart
    Vet inte om du kan läsa el-ritningar , hittade bara på engelska men alltid något att titta på
    när det letas fel , kolla enligt ovan och kom tillbaka

cerbos.ee/img/cms/katlad/Atmos-user-instruction-manual.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.