Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Problem med vattenreningen

1. S
    Medlem · Västra Götalands Län · 40 inlägg

slug68

Medlem
    Har ett kombinationsfilter (mangan uran och avhärdning) från bra vatten "FA 400" detta filter är av jonbytare typ som laddas med salttabletter därav är dessa värden lite förhöjda.

Detta har fungerat bra under ca 5 år men nu har vi fått smak och viss konsistens problem, typ smakar äckligt samt är lite som saltvatten när man tar i det, har därför gjort två vatten prover som jag skulle vilja ha en "second opinion" på, se nedan.

Frågan jag firman som sålt det säger de att alla värden är bra, men smaken vet de inte vad det skulle kunna bero på, därav står jag och väger på om att jag ska låta dem komma och serva filtret för en kostnad på 4000:- plus eventuella reservdelar eller köpa ett helt nytt järn/mangan filter, och leva med uranet och lite högt hårdhets värde, och och på sikt komplettera med ett avhärdningsfilter, detta går då på ca 10 000:-

Synpunkter motas tacksamt.

Före filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-11-9_19-48-4.png

Efter filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-11-9_19-45-16.png

2. F
    Medlem · sthlm · 38 inlägg

flipflash

Medlem
    Kommer inte ihåg vad alla värden skulle va men det jag reagerade på direkt var hårdheten.

Om du tittar på hårdheten så har du efter filtret nära 0dh Dvs totalavhärdat

Detta gör att vattnet känns oljigt och löser ej heller upp tvålfetter och liknande på ett bra sätt tvål löddrar inte och upplevs inte som att man kan skölja bort det

På våra filter från Filtrena finns en justerskruv som man skruvar ut för att släpa förbi oavhärdat vatten och spä ut det avfärdade med för att få lite hårdhet på det
    Runt 5-6dh tyckte vi var lagom då löddrar tvålen och vattnet känns inte oljigt

Finns billiga kit för att testa hårdhet så kan man skruva och testa

Kolla om du har några inställningar för backspolning om du kan backspola lite längre för att få ner det kvarvarande saltvattnet i filtret när det backspolat

Våra filter levererades med fabriksinställningar som inte var i närheten av rätt men vi fick en parameter lista med av tillverkarn med rätt inställningar

3. S

slug68

Medlem

Måste ha det på 0dh för att få bort uranet, har haft så hela tiden, ca 5 år.
    Var bar lite tillvänjning i början, så det felet är det inte utan nu har det hänt något annat som jag inte kan sätta fingret på.

4. F
    Medlem · sthlm · 38 inlägg

flipflash

Medlem
    Aha jag förstår
    Vi satte in ett u50 för uranet så styr vi hårdheten på avhördar filtret

5. iMikael Lundgren
    Elektroniktokig · 329 inlägg

iMikael Lundgren

Elektroniktokig
    Kan inte tolka värdena men det finns alger som trivs i salt och
    jag hade tömt salt behållaren och rengjort med klorin och sköljt. Och fyllt på med nytt vatten och nya salttabletter. Skydda anläggningen från allt ljus så att inte algerna får ljus. Ultraviolett ljus dödar däremot.
    Var försiktig med filter, membran, slangar och anoder när ni servar.

6. M
    Medlem · Örebro · 1 806 inlägg

mogge_73

Medlem
    Testa att fylla på med 2-3 dl citronsyra i salttanken. Det gör att man underhåller och gör rent jonbytarmassan. Kolla även vilket tryck manometern ligger på under backspolning. Pumpen skall helst kunna bygga tryck och stänga av sig under backspolning, men minst 3 bar vill du nog ligga på.
    Bra tryck och citronsyra ska räcka.
    Vanliga avhärdare använder natriumjonen för jonbyte, i ditt fall använder du även kloridjonen.
    Så därför får du högre saltvärden, dock inga ovanliga värden.

7. S

slug68

Medlem
    Har redan gjort ren tanken, samt ställt frågan om citronsyra till leverantören då den svarade med VERSALER att det skulle förstöra massan,
    Är väl inne på att betala 4000 för att de ska göra service på den, om ingen annan här har bra förslag på någon annan leverantör, känns ju tråkigt att få smakproblem efter 5 år.
    Då jag nu har testat smaken på råvattnet och där finns inget problem förutom med tvätten (mangan).

8. M
    Medlem · Örebro · 1 806 inlägg

mogge_73

Medlem
    Jasså! Dom säger det.
    Har själv en jonbytare och jag häller i ca1 dl citronsyra varje gång jag fyller på en säck salt. Jag har inte lyft på locket på mitt filter på 8 år.

En jonbytare laddas om med natriumjoner och byter plats med katjoner. Om filtermassan får beläggning så hindras jonerna att byta plats med varandra.

Fråga dom hur dom själva servar filtermassan.

9. LinusW
    Verktygstokig · Västmanlandslän · 237 inlägg

LinusW

Verktygstokig
    Skulle också tipsa om citronsyra utspätt med vatten till salttanken. Är väl en ganska välbeprövad teknik för att rengöra jonbytarmassa. Sedan finns det speciell färdigblandad vätska för rengöring av jonbytarmassa, kanske det dom vill att filtret skall rengöras med.

Vore intressant att veta varför dom påstår att cintronsyra skulle förstöra jonbytarmassan?!

Det du har högt av på vattenprovet är klorid. Natrium finns inte med men det är garanterat också förhöjda värden. Men detta är inget konstigt efter ditt typ av filter då jonbyte mellan mangan, kalk och uran göras mot just natrium och klorid.
    Inget på provet indikerar smaken, men så kan det ofta vara då smak kan komma av så många olika anledningar.

Ditt filter behöver väl lite kärlek(service), tråkigt att du inte kan få tips på hur du enkelt gör det själv bara.

10. bonnier
    Vaccinerad · Östergötland · 2 165 inlägg

bonnierPremiumikon: Hand

Vaccinerad
    kloridhalt reagerar jag också på, natrium finns med och är relativt högt... typiskt för efter avhärdare.

• Laddar…
  11. LinusW
    Verktygstokig · Västmanlandslän · 237 inlägg

LinusW

Verktygstokig
    Såg nu också att natrium var med, strax under 100 så det är inget onormalt efter avhärdning.

Dock byts uran, alkalinitet och sulfat mot klorid så att klroiden blir hög är inte konstigt i detta fall.

12. S

slug68

Medlem
    Tänkte skriva lösningen på problemet trots att jag får bära hundhuvudet...
    Allt berodde på brist på kunskap och därmed underhåll, hela filterhuvdet samt backspolningslangen var tilltäppt av kalk.
    Har nu fått instruktion på vilket underhåll som erfordras vilket jag inte fick vid leverans.
    Skriver detta för att kanske kunna hjälpa någon i en liknande situation,
    Återkommer om månad med resultatet på det vattenprov jag då tänker göra, och tack för all hjälp.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · 168 inlägg

pemu

Medlem
    Gammal tråd, jag vet...
    Men tänkte ändå skriva ifall nån hamnar här när de söker svar på problem.

Citronsyra för att göra rent är OK.
    Men KLORIN FÖRSTÖR jonbytarmassan.

Finns massor av råd på internet om att man ska ha i en liten mängd klorin (matsked typ) i vattenbehållaren nån gång i månaden. Vissa säger att det är så liten mängd att det inte påverkar, men jag har aldrig vågat ta risken. Kör med citronsyra och det har funkat bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.