Hej! Jag har lite problem med min värmepump! Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig! Jag hade en styrtekniker hemma
Men han kunde inte heller hitta felet. Jag har en Bosch luft vatten värmepump med ute del, när jag bara startar innedelen med el patron så låter de såhär när patronen går igång se video. Tacksam för
Hjälp!

• Gilla
Scth och 1 till
  • Laddar…
Har du luftat pannan?

Ja styrteknikern luftade pannan, hjälpte lite grann med samma problem
Återkom igen, kan de vara något fel på
Elen, pannan är ju kopplat till 20 ampere och enligt manualen så står det 25 ampere.

Det låter som att det kokar runt elpatronen. Så du får försöka lufta mer och kolla att cirkulationspumpen går som den ska.

• Gilla
Fump
  • Laddar…
B
Ja du ser ju hur trycket far. Det är för att det bildas ånga när det kokar, som sedan kondenserad. Elpatronen är inte helt under vatten skulle jag säga.

Lufta på.... tryck i lite mer vatten i systemet, upp till ca 1 bar borde inte vara något problem. Det kan bli lite lättare att få ut luften då. Vad är det för temp runt elpatronen?

Tempen är
Rätt hög cirka 80 grader problemet är att den skickar ju varmvatten till utedelen också? Vad jag vet så ska den väll inte göra detta om man bara kör på
Elpatron?

Krilleman
Grotty Grotty skrev:
Ja styrteknikern luftade pannan, hjälpte lite grann med samma problem
Återkom igen, kan de vara något fel på
Elen, pannan är ju kopplat till 20 ampere och enligt manualen så står det 25 ampere.
Luftade inte din rörmokare ur hela systemet innan uppstart?

Svårt för mig att veta vad dom gjorde men inget bra jobb tydligen, hade en duktig tekniker hemma, han konstaterade att det är dålig cirkulation inne i själva pumpen då vattnet som kommer till el patronen värms upp men de flödar inget nytt vatten till elpatronen utan den värmer samma gamla vatten, han misstänkte att felet är cirkulationspumpen alltså den pumpen som är inbyggd i själva värmepumpen.

Vad gjorde teknikern mer än konstaterade att det var dålig cirkulation? Ingen djupare felsökning eller avhjälpning?

useless useless skrev:
Vad gjorde teknikern mer än konstaterade att det var dålig cirkulation? Ingen djupare felsökning eller avhjälpning?
Han började kolla TC01 kabeln alltså den kabeln som mäter temperaturen på el patronen, den va så klart defekt den hade ju smält för
Att patronen hade värmt vattnet till över 90 grader, han installerade en ny och kunde då följa temperaturen på elpatronen, under drift kunde han konstatera att temperaturen mellan TC01 och TC0 tror jag att de var var alldeles för
Stor skillnad tempraturen på
TC01 steg men inte på TC0, då konstaterade han att cirkulationen i pumpen var dålig och började kolla rören utanför pumpen så
Att de inte fanns något skit i och började även avlufta systemet, fanns inget skit i rören och avluftningen hjälpte inte heller, utan problemet var att vattnet som kom från tanken till elpatronen stannade där
Och gick inte vidare. Därför dog han slutsatsen om att felet troligtvis ligger på cirkulationspumpen, dock hade han inte en sån med sig och kunde inte byta ut den gamla.

Krilleman
Har du fler tydliga bilder på installationen?
Den ser ju för övrigt prydlig ut med LK Press-PEX.

Vad händer om du luftar en radiator på en högpunkt?
Kommer det luft eller vatten?

Krilleman Krilleman skrev:
Har du fler tydliga bilder på installationen?
Den ser ju för övrigt prydlig ut med LK Press-PEX.

Vad händer om du luftar en radiator på en högpunkt?
Kommer det luft eller vatten?
själva installationen av rören är
Det nog inget fel på, felet är
Ju själva värmepumpen, jag har en enplans vila och där
Har jag luftat alla radiatorer kommer bara vatten och ingen luft alls.

Flödesproblem. Är alla terrmostater och reglerdon öppna till max, vad händer om du ställer upp kurvan för värmen till max, blir alla element/ golvvärme stekheta då. Börja där och känn på alla rör som går ut från VP, dom ska bli varma då. Känn på cirkpumpen om den blir het. Inte säker, men kan finnas av stängare före och efter CP , är skåran i linje med rören eller på tvären.

När vi har utedelen igång så fungerar värmepumpen perfekt inga flödesproblem alls, problemen uppstår när man ska stänga av utedelen och låta inne delen jobba alltså med el patron, och då blir det som jag skrev innan att vattnet blir kvar vid elpatronen men att det inte kommer nytt vatten till elpatronen, för visst är
Det så att elpatronen först ska värma vattnet som är i tanken innan den börjar skicka varmvatten till elementen ?
J jonaserik skrev:
Flödesproblem. Är alla terrmostater och reglerdon öppna till max, vad händer om du ställer upp kurvan för värmen till max, blir alla element/ golvvärme stekheta då. Börja där och känn på alla rör som går ut från VP, dom ska bli varma då. Känn på cirkpumpen om den blir het. Inte säker, men kan finnas av stängare före och efter CP , är skåran i linje med rören eller på tvären.

Ge mig allt om VP, fabr/typ/modell för att hitta manualen för den. När du stänger av utedelen, blir det ingen värme på elementen ? . Kan vara så att när utedelen stängs så stoppar även C-pumpen och då uppstår detta. Du kan känna på pumpen när utedelen är i drift om den snurrar och sen stänger av ute om den stannar då. Nu har jag inte manualen framför mig mig, finns det inget i menyn om att bara köra patron. C-pumpen ska inte stanna, tillverkarna har fått något i huvudet om att C-pumpen ska stanna när enbart VV ska göra på sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.