Byggahus.se

Problem med värme med Nibe FLVP F750

1. T
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vi bor i ett nybyggt hus med stora fönsterpartier mot söder, uppvärmning med FLVP Nibe F750. Problemet är att det just nu är -6 grader ute, soligt och vindstilla. Det är då 25 grader inomhus, vilket är OK, det är ju som sagt stora fönsterpartier. MEN kompressorn i värmepumpen går fortfarande (värme, inte varmvatten). Det gör mig lite irriterad, eftersom det dels gör det varmare i huset, dels kostar pengar. Några veckor sedan upptäckte jag att rumsgivarstyrningen inte var aktiverad (pumpen gick alltså bara på utegivaren); efter att ha slagit på rumsgivarstyrningen blev det lite bättre, men fortfarande problem.

Någon som har någon bra lösning på detta? Ska det vara så, eller finns det någon bra lösning för att få kompressorn att faktiskt sluta generera värme när inomhustemperaturen är +3/4 grader över börvärdet?

2. S
    Medlem Nivå 13
    Beror övertempen på fel värme kurva dvs brukar tempen vara rätt vid samma utetemp då inte solen skiner om så är fallet justera kurvan om inte justera rumsgivarfaktorn till ett högre värde så kommer inte kompressorn gå i onödan.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Eftersom det gäller ett nybyggt hus så antar jag att det är gjuten platta med golvvärme?

Detta är ett väldigt "trögt" värmesystem. Om pumpen skulle sluta göra värme så fort solen visade sig ute så skulle du inte känna nån effekt av det förens flera timmar efter att solen gått ner..... Då har du flera ton kall betong att värma upp innan du får nån värme i huset... Du förstår att detta skulle resultera i att innetempen skulle åka upp o ner som en jojo och ge ett bedrövligt inneklimat, samt betydligt sämre driftskostnader.

Gjuten platta med vattenburen golvvärme är ett väldigt energieffektivt sätt att distribuera värmen i huset, i synnerhet i kombination med en värmepump, då dessa trivs bättre med låg framledningstemperatur. Men problemet du nu beskriver är en (den enda?) stor nackdel med det.

Så har jag fått det förklarat för mig iaf.

4. S
    Medlem Nivå 13
    Man kan prova montera ute givaren så den träffas av solen kan funka bra ibland.

5. T
    Medlem Nivå 2
    Huset är en smålandsvilla med isolergrund och radiatorer, så det är inte så trögt som golvvärme. När det är mulet ute fungerar systemet som det ska, så jag misstänker precis som smurfen72 att det är rumsgivarfaktorn. Men vad betyder den? Standardinställningen är 2.0 men det säger mig inget och manualen gör mig inte klokare. Är det någon som vet vad faktorn faktiskt innebär och vid vilka värden systemet kan tänkas bli instabilt?

6. S
    Medlem Nivå 13
    Vid 1 grads övertemp inne sänker den framledningens börvärde med 2 grader med din nuvarande inställning det brukar inte vara några problem att höja till i alla fall faktor 4 får du då tex 3 grader övertemp sänks framledningens börvärde med 12 grader och då lär vp stoppa. Med för hög rumsgivarfaktor kan man få tex många start stopp men tror inte det händer så lätt på en F750.