Hej alla hjälpsamma!

Jag håller just på att renovera vårt lilla kök i vår nyinköpta lägenhet. Pg.a. begränsad budget köpte jag ett till synes fint begagnat kök med tillhörande modern ugn och spishäll från Siemens. Spishällen är omkopplingsbar mellan 230 och 400 V. När elektrikern kom och skulle koppla in detta igår upptäckte han att vi inte hade 3- fas i lägenheten. Då kom han på idén att han skulle dra två st 1- fas. En till ugnen och en till hällen. Tyvärr visade det sig att detta inte heller var möjligt, om jag förstod honom rätt var det pg.a. att det bara var en fas in i lägenheten?

Elektrikern informerade då om att vi inte kommer kunna använda vår ugn och spishäll samtidigt utan att proppen kommer gå. Detta känns givetvis jättetråkigt och krångligt, dels för att det inte verkar vara en bra idé dagen vi ska sälja men även för att vi är väldigt matlagningsglada. :(

Eftersom jag är en amatör på området undrar jag dels om detta är korrekt? Kan jag vara säker på att det inte kommer att fungera att ens ha någon platta igång? Min andra fråga är om någon kunnig här vet något annat sätt detta borde gå att lösa?

Jag har pratat med föreningen och de bekostar inga dragningar av 3-fas och vad jag förstår är det en dyr historia..

Vore väldigt, väldigt tacksam för hjälp.

Hälsningar,
Filip

I praktiken kommer det att funka OK, det är sällan man har fullt blås på spisen och ugnen samtidigt.

Grilljera julskinkan först och laga resten av julmaten efteråt. Vanlig bakning och lite lätt matlagning samtidigt kommer troligen att fungera.

..och.. köp hem lite extra proppar..

Vad har du för huvudsäkring? Det är vanligt med 25 A i enfaslägenheter, vilket gör att man kan ta ut 6 kW och det räcker normalt sett både till ugn och några spisplattor samtidigt.

Det var en raid förr att bara köra 1fas. Vanligt i mindre lägenheter plus att behovet inte fanns mer än för några lampor typ. Det var dyrt med koppar.