Hej alla hjälpsamma!

Jag håller just på att renovera vårt lilla kök i vår nyinköpta lägenhet. Pg.a. begränsad budget köpte jag ett till synes fint begagnat kök med tillhörande modern ugn och spishäll från Siemens. Spishällen är omkopplingsbar mellan 230 och 400 V. När elektrikern kom och skulle koppla in detta igår upptäckte han att vi inte hade 3- fas i lägenheten. Då kom han på idén att han skulle dra två st 1- fas. En till ugnen och en till hällen. Tyvärr visade det sig att detta inte heller var möjligt, om jag förstod honom rätt var det pg.a. att det bara var en fas in i lägenheten?

Elektrikern informerade då om att vi inte kommer kunna använda vår ugn och spishäll samtidigt utan att proppen kommer gå. Detta känns givetvis jättetråkigt och krångligt, dels för att det inte verkar vara en bra idé dagen vi ska sälja men även för att vi är väldigt matlagningsglada. :(

Eftersom jag är en amatör på området undrar jag dels om detta är korrekt? Kan jag vara säker på att det inte kommer att fungera att ens ha någon platta igång? Min andra fråga är om någon kunnig här vet något annat sätt detta borde gå att lösa?

Jag har pratat med föreningen och de bekostar inga dragningar av 3-fas och vad jag förstår är det en dyr historia..

Vore väldigt, väldigt tacksam för hjälp.

Hälsningar,
Filip

I praktiken kommer det att funka OK, det är sällan man har fullt blås på spisen och ugnen samtidigt.

Grilljera julskinkan först och laga resten av julmaten efteråt. Vanlig bakning och lite lätt matlagning samtidigt kommer troligen att fungera.

..och.. köp hem lite extra proppar..

Vad har du för huvudsäkring? Det är vanligt med 25 A i enfaslägenheter, vilket gör att man kan ta ut 6 kW och det räcker normalt sett både till ugn och några spisplattor samtidigt.

Det var en raid förr att bara köra 1fas. Vanligt i mindre lägenheter plus att behovet inte fanns mer än för några lampor typ. Det var dyrt med koppar.

Det finns nog mycket troligt 3fasin i huset dock måste alla elcentraler byggas om eller mer lämpligt bytas ut. Alla stigare och matningar måste bytas ut och Det är inte alltid simpelt att bara byta tråd och få i mer tråd i de få rör som finns.
Dessutom måste alla mätarblock bytas och sen ska Nätägaren byta sina elmätare (troligen gratis men iaf).

Ska du göra detta för en lgh är det dyrt som fan. Ska du göra det för 10-20 lgh i ett hus kan det vara smart om man planerar stora renoveringar och att nuvarande el är undermålig. Vi är nog och sniffar runt miljonen utan större bekymmer.
Detta jobb är inte alltid smidigt att göra 7-4 på 2 dar utan det finns två sätt.
Ett göra en installation jämte den nuvarande och släcka ner del för del eftersom det berörs. Tar tid och blir lite halvskit.
Släcka ner allt och riva järnet. Dock obeboeligt i den grad. Går givetvis att lägga fram tillfällig matning i varje lgh men rätt omständigt.

Plus att var ska folk bo under tiden denna evt renovering ska göras.
Iaf för att besvara dig fråga

Din häll kanske drar 16-20A
Din ugn lika så. Du har kanske 16-25A huvudsäkring.
Effekten är baserad på att du nyttjar alla plattor samtidigt så kanske du slår i taket på att säkringen går. Nyttjar du då ugnen på halv eller full effekt kan du ligga väldigt närma.
Sen vad de anger som toppeffekt kan vara under korta perioder av toppvärden. Sen brukar det oftast dra mindre än vad som sägs.

Dvs ett stor julbak är kanske inte en bra planering men till vardags ser jag inga bekymmer även om man blir lite rädd när man börjar räkna på effekten.
Sen så drar du igång dammsugaren och har en tv som drar lite kräm så är risken väldigt stor att säkringen går. Har du porslinssäkringar så håller dessa att belastas mer än vad de är specade för kortare perioder utan att säkringen går. De Blir dock väldigt varma men inget problem i sig.
Det går som sagt att dra fram extra matningar. En för ugn och en för häll. Det är bara att man kan inte lägga bägge på samma matning som kommer från centralen då kabeln är för klen för så mycket belastning.

Kort historia. Dra fram nya matningar till häll. ugn. Diskmaskin och allt vad som önskas. Nu vet jag inte vad för produkter du har och vad de drar. Men jag kan nog utan bekymmer säga att du kan ha en ugn på och två plattor utan att säkringen går. Du bör dock inte stå och dammsuga och ha micron igång samtidigt.

Först och främst - stort tack för era snabba och hjälpsamma svar. Väldigt snällt.

Jag har försökt läsa mycket om detta på forumet innan jag skrev och har också läst att man brukar kunna använda ett par plattor. Det som gjorde mig osäker var dock att elektrikern verkade bestämt på att det inte skulle gå, och el-amatör som jag är tänkte jag att han borde veta. Om det skulle funka att ha åtminstone en platta igång samtidigt som ugnen vore det ju iaf en tröst.

På skåpet i hallen står det 20A vid spis, så antar att det är vad som gäller? På övriga står det 10 A. Har inget proppskåp utan ett sådant med "strömbrytare" eller vad den riktiga benämningen är.

Tilläggsfråga:

Finns det ugnar/spisar idag som är anpassade till 1-fas? Tänker att min gamla stora spis fungerade utmärkt, och om det görs liknande idag? Hittade följande spis som jag dessutom tyckte var snygg. Skulle det fungera bättre med denna typ av spishäll jämfört med separat spis och ugn?

http://www.gorenje.se/gastronomi/spisar?c=261275

Återigen - Tack!

Ja, det finns spisar som är anpassade för enfasdrift på så sätt att de har en intern effektvakt som förhindrar att spisen drar för mycket ström. I praktiken innebär det att t.ex ugnen kan upplevas som seg att värma upp om flera plattor är på samtidigt. Då behöver man egentligen inte tänka så mycket på hur många plattor som körs. Det saknas teknisk info om den länkade spisen ifall den har denna funktion.

Men annars går det nästan lika bra med den kombination ni redan har. Ni behöver bara tänka er för lite. På en fas och 20 A kan ni ta ut 4600 W, så det är bara att summera effekten på ugn och de olika plattorna så vet ni ungefär vad ni kan använda. Detta gäller vad ni kan dra på samtidigt. Om ni värmer upp ugnen först, och därefter en platta i taget så kan ni troligen köra allt samtidigt i timmar efter det.

Skulle det inte "fungera" så går säkringen. Om det sker ofta behöver dra ned användning kraftigt, för säkringen löser först efter en ganska kraftig överlast och det är inte bra i det långa loppet.

Moderna hällar och ugnar har ofta lite högre effekt än tidigare, vilket innebär att de är snabbare att värma upp. Ni behöver då inte vänta så länge innan nästa platta sätts på.

Så ni kommer säkert att hitta en nivå som troligen hamnar väldigt nära den normala användningen.

Om elektrikern har rätt eller fel är en bedömningsfråga. Han får inte installera apparater som i normalfallet kommer att överbelasta ledningen, 20 A i detta fall. Så det är frågan om vad som är normalt det handlar om.

I princip alla moderna spisar och hällar märkta 230 / 400 V fungerar på enfas eller två fas samt vissa även trefas. Det är bara en liten omkoppling som görs vid kabelintaget.

Dessa produkter innehåller ett antal 230 v delfunktioner i form av spisplattor och ugnselement samt styrutrustning m.m.. Det är dessa som man kan koppla ihop på olika sätt.

Kan man då inte dra fram två 20A matningar, då blir inte de enskilda ledarna överbelastade, men huvudsäkringen får det svettigt. Dock är ju ingen huvudsäkring någonstans dimensionerad för full belastning på alla grupper samtidigt, så det kanske vore en väg runt problemet med elektrikern?

Ni är verkligen hjälpsamma!

Då ska jag kanske ge det ett försök med min befintiga kombination ändå.. Anledningen till att jag inte bara testar är dock att jag kommer behöva skruva upp bänkskåp och kapa bänkskiva osv, saker som jag sen kommer behöva ta ner och riskera förstöra det nykaklade osv. om det skulle visa sig att jag behöver en annan "traditionell" spis likt den i länken.

Elektrikern var inne på samma linje som du nämner Andreas, med att mata två 20 A. Men sen när han tittade i elskåpet sa han "Fanken också, det var inte bra.. Det kommer inte gå för ni har bara en matning/fas in till skåpet" eller något liknande?

Har du elmätaren i hallen eller i källaren?
Finns gasen kvar i huset?
Vilken stadsdel bor du på?

el_richard skrev:
Har du elmätaren i hallen eller i källaren?
Finns gasen kvar i huset?
Vilken stadsdel bor du på?
Elmätaren sitter i källaren. Fick just veta att några lägenheter i föreningen har 3- fas men att de bekostad det själva. Gasen finns kvar, dock pluggad i min lägenhet. Har haft mina tankar på att kolla upp kostnaden för att koppla in gasen igen, är dock lite fundersam över hur röret kommer kunna dras i förhållande till mitt nya kök. Bor på Kungsholmen, vid Rådhuset.

Öppna upp gasen igen. Bara att ringa gaskillarna.
Gashäll och elugn så har en riktig kock det.

Annars dra upp 3-fas i befintligt elrör. Borde inte vara ett större bekymmer om huset är byggt på 60-talet.

I teorin klarar en 25 A smältsäkring (vilket du borde ha som huvudsäkring) 50 A i en timma. Så jag ser inga större problem att koppla in både häll och spis.

O
gas, är väldigt bra när man lagar mat, men det är så j-a dyr idag.... Så jag skulle nog ändå rekommendera att köra med el.... har du 20A så är mycket vunnet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.