Bor i en lägenhet i ett sexvånings hus från 1935 där köksventilationen går baklänges. Inte lite heller utan det fullkomligen rusar ut kall luft ur frånluftskanalen. Detta leder givetvis till att det är kallt och eländigt i köket samtidigt som matos ventileras ut genom de andra rummens frånluftskanaler.

Knyckte en liknande planlösning från Hemnet. Blå är tilluft som sitter i ögonhöjd, röd är frånluft som sitter nästan uppe vid taket. Frånluften i köket går baklänges medan de andra fungerar fint.

Vad brukar vara fel? Kan det vara något fel uppe på taket/skorstenen som leder till detta extrema kallras i köket?

• ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar inte stå rätt till. Det du kan göra själv är att kolla att friskluftsintaget fungerar. Eftersom utsugen fungerar i övrigt måste du få in motsvarande luft någonstans Be vicevärden eller fastighetsskötare kolla upp om någon fläkt har stannat. Förutsätter att det finns fläkt och inte bara är självdrag, men har det fungerat tidigare har något hänt. En (OVK) obligatorisk ventilationskontroll skall göras regelbundet, 3 till 6 år emellan, beroende på vilken utrustning som finns i fastigheten.

Ja friskluftsintaget fungerar (det kommer in luft...). Det finns inga fläktar, OVK gjord i höstas utan anmärkning. Det har varit så här innan men nu verkar det värre än tidigare, men helt bra har kökskanalen aldrig fungerat...

Hur är ventilationskanalen konstruerad? Har jag en egen kanal upp till taket? Eller delar jag den med de grannar som bor i höjd med mig? Väl uppe på taket sitter det någon pryl där som gör att tex. fåglar och snö inte kommer in? Kikade lite från takluckan mot skorstenen. Var dock inte så sugen på att ta mig ut där nu i vinter trots klättersele, såg kallt och halt ut, brr...

är det samma fenomen om du har fönstret på glänt?

Öppnar jag balkongdörren på glänt så slutar det rasa ned kall luft från kökets frånluftsventilation. Provade sedan att öppna fönstret i rummet vilket gav samma resultat. Så det är väl får lite tilluft i rummet och "för bra" drag i badrummet och rummet. Frånluftsventilen i rummet är så stängd den kan vara och den i badrummet är bara ett galler, så den går ju inte att justera.

Går det att balansera upp detta? Eller det kanske är så att kökskanalen är väldigt skitig vilket leder till mycket sämre drag. Den där kökskanalen, är jag ensam på den, eller delar jag den med grannarna?

FSS skrev:
Den där kökskanalen, är jag ensam på den, eller delar jag den med grannarna?
Det är vanligt att frånluften från köket är gemensam med flera lägenheter, vilket är anledningen till att man i många lägenheter inte får använda vanlig köksfläkt. Fast det finns ingen naturlag som säger att det är så hos dig också.

Lite svårt att förstå att det blir sådant undertryck om det verkligen inte sitter en fläkt någonstans i kanalen och fläkten som ska dra från köket har stannat, men det är klart att om köket och övrig ventilation går i olika kanaler och kanalen till köket har råkat bli kall kan nog självdraget göra att det blir på detta sätt. Borde i sådana fall gå att fixa genom att ha så mycket tilluft att det slutar rasa ner luft genom kökskanalen så den värms upp igen, men om ni är flera grannar som delar kanalen måste nog grannarna göra likadant så de inte fortsätter att hålla kanalen kall.

Tejpade nyss igen ventilerna i rum och badrum. Med rumsfönstret lite lite på glänt och fullt öppet i kökets tilluft har jag nu drag åt rätt håll i köksfrånluften. Hur lång tid tar det att tina upp kanalen? Det är ju tegel i den...

Om man kikar i lägenheterna under och ovanför så har de sina frånluftsdon lite förskjutna i förhållande till mina. Själva skorstenen är också lite väl stor för att bara husera en eller två kanaler. Så allt tyder på att jag är ensam på kanalen, är det bara att koppla in köksfläkten då och låta den gå på lågvarv för att forcera fram drag i köket?

Efter lite försök med tandstickor har jag även kommit fram till att luft "läcker" ut ur min lägenhet via brevlåda/dörr ut i trapphuset och även genom den inbyggda garderoben till grannlägenheten. Men detta är det väl svårt att göra något åt? Eller ja, bättre tätningslister kanske, men huset är trots allt från 30-talet...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.