Hej!
Har inom familjen sedan 30 år tillbaka en stuga (timmrad rödvit stuga med stående ytterpanel) som är en bit över 100år gammal. Utvändiga underhållet har varit att då och då borsta bort färgen med en piassavakvast och sedan blåst väggen med tryckluft fri från damm. Därefter har vi målat på med rödfärg. Allt har varit frid och fröjd ända sedan förra strykningen för ca 4 år sedan.
Bara 1 år efter målningen upptäckte vi att färgen hade börjat flagna rejält på väggarna. Enda stället där färgen inte flagnat är ca 50cm under takfoten där väggen är mera skyddad ifrån sol, väder och vind.
Fråga: Varför har färgen helt plötsligt börjat flagna när vi gjorde som vi alltid gjort sedan 30 år tillbaka??
Tänkte börja att successivt rätta till detta, men vill inte att det flagnar igen så något måste göras annorlunda denna gången.
Planen är att:
Steg 1: Spraya fasaden med medel mot (mögel?) dem små svarta prickarna som finns här och var.
Steg 2: Tvätta fasaden med fasadtvätt genom att gno lite med en borste.
Steg 3: Skölj fasaden ren med lätt tryck ifrån vattenslangen.
Steg 4: Låt fasaden torka och invänta en fuktighet lägre än 20%.
Steg 5: Måla första gången med 10% spädning av vatten i den röda slamfärgen.
Steg 6: Vänta några dagar och måla igen, denna gången utan spädning.
Frågor: Verkar ovan nämnda förfarande vettigt eller har jag missat något (det får bara inte flagna igen, då blir jag knäckt!!)? Kommer dra igång detta projektet nu, ser ni några problem med att måla slamfärg såhär sent på sommaren?
Känns lite fel att stå och vattna väggen med tanke på all fukt man tillför. Borde jag vara orolig för detta, eller är gamla hus tacksamma just på det sättet att dem ventilerar bra?
Tacksam för vägledning.
MVH
KaliZ
Har inom familjen sedan 30 år tillbaka en stuga (timmrad rödvit stuga med stående ytterpanel) som är en bit över 100år gammal. Utvändiga underhållet har varit att då och då borsta bort färgen med en piassavakvast och sedan blåst väggen med tryckluft fri från damm. Därefter har vi målat på med rödfärg. Allt har varit frid och fröjd ända sedan förra strykningen för ca 4 år sedan.
Bara 1 år efter målningen upptäckte vi att färgen hade börjat flagna rejält på väggarna. Enda stället där färgen inte flagnat är ca 50cm under takfoten där väggen är mera skyddad ifrån sol, väder och vind.
Fråga: Varför har färgen helt plötsligt börjat flagna när vi gjorde som vi alltid gjort sedan 30 år tillbaka??
Tänkte börja att successivt rätta till detta, men vill inte att det flagnar igen så något måste göras annorlunda denna gången.
Planen är att:
Steg 1: Spraya fasaden med medel mot (mögel?) dem små svarta prickarna som finns här och var.
Steg 2: Tvätta fasaden med fasadtvätt genom att gno lite med en borste.
Steg 3: Skölj fasaden ren med lätt tryck ifrån vattenslangen.
Steg 4: Låt fasaden torka och invänta en fuktighet lägre än 20%.
Steg 5: Måla första gången med 10% spädning av vatten i den röda slamfärgen.
Steg 6: Vänta några dagar och måla igen, denna gången utan spädning.
Frågor: Verkar ovan nämnda förfarande vettigt eller har jag missat något (det får bara inte flagna igen, då blir jag knäckt!!)? Kommer dra igång detta projektet nu, ser ni några problem med att måla slamfärg såhär sent på sommaren?
Känns lite fel att stå och vattna väggen med tanke på all fukt man tillför. Borde jag vara orolig för detta, eller är gamla hus tacksamma just på det sättet att dem ventilerar bra?
Tacksam för vägledning.
MVH
KaliZ
Jag tycker inte att du ska tvätta, utan göra som brukligt.
Några tips som jag googlade fram:
http://www.falurodfarg.com/?sektion=felsokning
Jag såg även någon träff om att något fabrikat av rödfärg flagat något år, kanske var den för tjock det året eller nåt?
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3058675-arets-rodfarg-flagnar
Där kan man också läsa att det är för sent på säsongen nu för att måla med Falu Rödfärg, det är för fuktigt i luften.
Jag såg även någon träff om att något fabrikat av rödfärg flagat något år, kanske var den för tjock det året eller nåt?
Där kan man också läsa att det är för sent på säsongen nu för att måla med Falu Rödfärg, det är för fuktigt i luften.
Redigerat:
Har du använt äkta Falu rödfärg?
Hej och tack för länkarna. Har redan kikat igenom dem.Jag tycker inte att du ska tvätta, utan göra som brukligt.
Är det verkligen för sent för en slamfärg som falu-färgen? Jag tolkar informationen lite här och var på internet att är fuktigheten i träet lägre än 20% och ytan inte är för varm så är det bara att måla på och vara glad?
MVH
KaliZ
Nej, bara något år vi använt det. Har kört några gånger med Tranemo rödfärg.
Dock är jag lite skeptisk till om det verkligen ska spela så stor roll då vi aldrig haft problem tidigare.
Denna gången blir det Falu färgen i alla fall för att verkligen få med alla härliga tungmetaller ifrån Falu-gruvan om det nu är det det hänger på.
MVH
KaliZ
Det är väldigt fuktigt på nätterna nu, bilarna är rejält blöta på morgonen när jag åker till jobbet och det är den fuktigheten som ställer till det och bland annat ger den där påväxten.
Det är ju folk från tillverkaren som säger att man bör måla före midsommar, och nu är det dessutom på de felstahåll i landet ovanligt fuktigt för årstiden pga allt regnande.
Det är ju folk från tillverkaren som säger att man bör måla före midsommar, och nu är det dessutom på de felstahåll i landet ovanligt fuktigt för årstiden pga allt regnande.
Ok lite uppdatering av tråden.
Har varit på 3 olika färgaffärer (alla påstår sig kunna det här med färg) och hört mig för lite och här är resultatet:
Affär 1:
"Det är så för mycket obunden pigment som är kvar på väggen"
Gör väggen ren med fasadtvätt och börja om från början.
Sedan måla med 10% utspädd färg första lagret för att sedan måla en gång till om det blivit flammigt.
Affär 2:
"Färgen är inte inarbetad ordentligt i väggen"
Borsta och blås rent med tryckluft som vi alltid gjort och sedan måla med 20% utspädning av färgen för att ev måla en gång till om det behövs.
Affär 3:
"Låter konstigt, det ska inte flagna"
Bara gör som vanligt. Du behöver varken tvätta eller späda färgen.
Så sade expertisen. Så nu vet jag varken in eller ut. :S
Vad säger expertisen här på nätet?
MVH
KaliZ
Har varit på 3 olika färgaffärer (alla påstår sig kunna det här med färg) och hört mig för lite och här är resultatet:
Affär 1:
"Det är så för mycket obunden pigment som är kvar på väggen"
Gör väggen ren med fasadtvätt och börja om från början.
Sedan måla med 10% utspädd färg första lagret för att sedan måla en gång till om det blivit flammigt.
Affär 2:
"Färgen är inte inarbetad ordentligt i väggen"
Borsta och blås rent med tryckluft som vi alltid gjort och sedan måla med 20% utspädning av färgen för att ev måla en gång till om det behövs.
Affär 3:
"Låter konstigt, det ska inte flagna"
Bara gör som vanligt. Du behöver varken tvätta eller späda färgen.
Så sade expertisen. Så nu vet jag varken in eller ut. :S
Vad säger expertisen här på nätet?
MVH
KaliZ
Japp det köper jag. Men jag tänker behandla väggen mot påväxten.Det är väldigt fuktigt på nätterna nu, bilarna är rejält blöta på morgonen när jag åker till jobbet och det är den fuktigheten som ställer till det och bland annat ger den där påväxten.
Sedan är väl slamfärgen ventilerad i sig. Dvs det gör inget om det är lite fuktigt i luften så länge väggen inte är mera än 20%? Det enda som borde hända är att det tar längre tid för färgen att torka?
Jag säger inte emot dig, vill bara testa argumenten lite.
MVH
KaliZ
1 och 2 är i princip samma sak med två olika lösningar.
Problemet med fukten är ju att det är vetemjöl i färgen, vetemjölet är det som har fuktproblem, därav min åsikt om att inte tvätta. Jag tycker därför att alternativ 2 låter bäst. Får påpeka att jag egentligen är amatör, men jag brukar vara bra på att tolka ihop det jag läser till en vettig sammanfattning.
Vår vägg flagar på ett ställe, det är under tak på den mest solutsatta väggen och målades med lite gammal färg, dvs den var sannorlikt lite för tjock. Det är dock inget jag ätnker göra något åt förrän vi målar om hela huset. Det är lite flcäkigt här och där, men det är kvistar som är rejält kådfyllda, då vi satte upp färskt, nysågat virke när vi bytte fasad strax efter stormen Gudrun som fällde några tallar vid pappas sommarstuga.
Problemet med fukten är ju att det är vetemjöl i färgen, vetemjölet är det som har fuktproblem, därav min åsikt om att inte tvätta. Jag tycker därför att alternativ 2 låter bäst. Får påpeka att jag egentligen är amatör, men jag brukar vara bra på att tolka ihop det jag läser till en vettig sammanfattning.
Vår vägg flagar på ett ställe, det är under tak på den mest solutsatta väggen och målades med lite gammal färg, dvs den var sannorlikt lite för tjock. Det är dock inget jag ätnker göra något åt förrän vi målar om hela huset. Det är lite flcäkigt här och där, men det är kvistar som är rejält kådfyllda, då vi satte upp färskt, nysågat virke när vi bytte fasad strax efter stormen Gudrun som fällde några tallar vid pappas sommarstuga.
Problemet är sannolikt som affär 2 beskriver det - färgen är inte orderntligt inarbetad i virket. Har ni borstat ner tidigare skikt ordentligt och dessutom blåst av med luft så kan underlaget inte beskyllas (som för övrigt affär 1 var inne på)
Rödfärger ska arbetas in, liksom gnuggas på plats med penseln och inte bara strykas på som en film. I det senare fallet så krackelerar den och kan även börja flaga om det har lagt på alltför tjockt. Ett bra sätt att få till rätt mängd är att försöka låta bli att doppa penseln så ofta och verkligen färga in bräderna, så som man annars inte brukar göra med moderna färger. Att måla med rödfärg ska resultera i träningsverk i armarna
Hoppas det går vägen nu!
Rödfärger ska arbetas in, liksom gnuggas på plats med penseln och inte bara strykas på som en film. I det senare fallet så krackelerar den och kan även börja flaga om det har lagt på alltför tjockt. Ett bra sätt att få till rätt mängd är att försöka låta bli att doppa penseln så ofta och verkligen färga in bräderna, så som man annars inte brukar göra med moderna färger. Att måla med rödfärg ska resultera i träningsverk i armarna
Hoppas det går vägen nu!
Hittade detta på en sida på nätet:Problemet är sannolikt som affär 2 beskriver det - färgen är inte orderntligt inarbetad i virket. Har ni borstat ner tidigare skikt ordentligt och dessutom blåst av med luft så kan underlaget inte beskyllas (som för övrigt affär 1 var inne på)
Hoppas det går vägen nu!
"Tvätt tar bort poröst grånat virke, gammal färg, allt för att den nya färgen skall kunna få maximalt fäste på underlaget och få väsentligt bättre hållbarhet. Om man väljer att inte tvätta kan de gamla färgskikten på väggarna bli för tjocka och skapa krackeleringar. Om man målar direkt på en sådan vägg kommer det fram nya krackeleringar då den nya färgen är starkare än det underlag den sitter på. Då minskar livslängden väsentligt och fasaden ser inte så vacker ut som den gjort med bättre rengöring. Problemen kommer att fortsätta tills dess att man gör en ordentlig rengöring av ytan som skall målas. Detta görs bäst och effektivast om man tvättar ytan noga."
Det är faktiskt så att ytan blir inte tokren bara för att man borstar den noggrant, all gammal färg försvinner inte. Så jag är fortfarande lite klyven angående förarbetet. Vill helst inte tvätta då det kan vara svårt att få det tort nu såhär sent på sommaren.
Sedan när det gäller strykningen så är jag fortfarande lite klyven om jag ska späda färgen eller inte.
Vilken typ av pensel rekommenderas? Vi har alltid kört med plafondpensel, men den verkar vara för snäll för att fullt ut kunna arbeta in färgen i väggen. Ska man behöva köra med rotborste?
//KaliZ
Nu är nästan all färg väck så snart dags för en ny målar-runda. Hålla tummarna!
//KaliZ
//KaliZ
...och kör med äkta Falu rödfärg.
Jag har målat kubikvis med slamfärg och det är endast Faluslamfärgen som håller måttet...
Det är iaf min erfarenhet!
edit: Såg att du ska använda Falufärgen denna gång.
Jag har målat kubikvis med slamfärg och det är endast Faluslamfärgen som håller måttet...
Det är iaf min erfarenhet!
edit: Såg att du ska använda Falufärgen denna gång.
Redigerat:
Japp falufärgen blir det dock kommer jag nog att köra på Falu Vapen. Vet inte exakt vad som skiljer, men det vore ju tusan också om man ska behöva gå på exakt den gamla blandningen!!!
Har ni några synpunkter på Falu Vapen eller är det godkänt?
//KaliZ
Jag tror att problemet beror på en kombination av att ni inte arbetat in färgen ordentligt och att ni (om ni nu gjort det) lagt på två lager åt gången. Det är bara första gången man målar (på obehandlat nytt trä alltså eller trä som inte målats på VÄLDIGT länge) som man gör två strykningar. Vid ommålning räcker en strykning annars blir det lätt för tjockt, speciellt om ni inte arbetat in färgen i virket. Använd antingen en Hornsugga, som är en speciell pensel för rödfärg, eller en fasadpensel med styv borst och av bra kvalité.
Sen kan det också vara färgsorten. Hr mycket linolja innehåller Tranemos färg? För att få kallas slamfärg får den max innehålla 8% linolja men jag målar alltid helt utan linolja. Falus färg finns både med och utan linolja , Falu vapens vet jag inte. Linoljan ska göra att färgen inte färgar av sig om man till exempel lutar sig mot väggen men den gör också att färgen sitter hårdare och inte är så lätt att borsta ner när man ska måla om. Har ni lagt på flera lager me färg med linolja i kan det göra att det nu flagar för då räcker inte borstningen utan man måste skrapa innan målning vilket jag tycker förtar en hel del av det positiva med just slamfärgen.
Sen kan det också vara färgsorten. Hr mycket linolja innehåller Tranemos färg? För att få kallas slamfärg får den max innehålla 8% linolja men jag målar alltid helt utan linolja. Falus färg finns både med och utan linolja , Falu vapens vet jag inte. Linoljan ska göra att färgen inte färgar av sig om man till exempel lutar sig mot väggen men den gör också att färgen sitter hårdare och inte är så lätt att borsta ner när man ska måla om. Har ni lagt på flera lager me färg med linolja i kan det göra att det nu flagar för då räcker inte borstningen utan man måste skrapa innan målning vilket jag tycker förtar en hel del av det positiva med just slamfärgen.