Hej!
har lite problem med en treringad foke pump, den vill lösa på motorskyddet vid lite större vattenuttag, det går bra om man bara tar en snabb dusch men ska man tvätta bilen, ta ett bad eller göra något som kräver mycket vatten så löser motorskyddet, har mätt strömmen på faserna och pumpen ligger precis på märkströmmen, och den ligger jämt på alla tre faserna, vad är normal ström på en 0.75 kw trefasmotor? tänkte att motorskyddet som var gammalt började bli dåligt, så det är bytt till ett nytt, har även ställt upp motorskyddet till något över märkströmmen, men det är samma visa, har även ställt ner trycket på anläggningen något men utan resultat, anläggningen fungerar bäst då det börjar bli lite luft i hydroforen dvs. den slår av och på ofta och går korta stunder. detta är ju så klart inte så bra, men fyller jag på luft så att det hela fungerar som det ska, så löser motorskyddet eftersom pumpen då går i längre intervaller. problemet började så smått då jag bytte till en ny pump för 7-8 år sedan, ersatte den gamla pumpen med en likadan motor och pump. har även bytt bara pumpen en gång sedan dess då det lossnade en gjutskärva som förstörde ena pumphjulet så pumpen är det troligtvis inget fel på. köpte sedan ett nytt pumphjul och renoverade pumpen som i dag fungerar problemfritt i sommarstugan i en likadan anläggning. någon som har några tipps?
har lite problem med en treringad foke pump, den vill lösa på motorskyddet vid lite större vattenuttag, det går bra om man bara tar en snabb dusch men ska man tvätta bilen, ta ett bad eller göra något som kräver mycket vatten så löser motorskyddet, har mätt strömmen på faserna och pumpen ligger precis på märkströmmen, och den ligger jämt på alla tre faserna, vad är normal ström på en 0.75 kw trefasmotor? tänkte att motorskyddet som var gammalt började bli dåligt, så det är bytt till ett nytt, har även ställt upp motorskyddet till något över märkströmmen, men det är samma visa, har även ställt ner trycket på anläggningen något men utan resultat, anläggningen fungerar bäst då det börjar bli lite luft i hydroforen dvs. den slår av och på ofta och går korta stunder. detta är ju så klart inte så bra, men fyller jag på luft så att det hela fungerar som det ska, så löser motorskyddet eftersom pumpen då går i längre intervaller. problemet började så smått då jag bytte till en ny pump för 7-8 år sedan, ersatte den gamla pumpen med en likadan motor och pump. har även bytt bara pumpen en gång sedan dess då det lossnade en gjutskärva som förstörde ena pumphjulet så pumpen är det troligtvis inget fel på. köpte sedan ett nytt pumphjul och renoverade pumpen som i dag fungerar problemfritt i sommarstugan i en likadan anläggning. någon som har några tipps?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Du har nog redan gjort de mesta, har du mätt strömmen fram till dessa att skyddet löser, kan vara isolationsfel och värmen i lindningen som rör på trådarna så det blir kortslutning mellan varven. När motorn kallnar så öppnar sig kortslutningen.
Låter som det blir en ny motor.
Protte
Låter som det blir en ny motor.
Protte
Ja, jag har funderat på att prova med en ny motor, men tänkte kolla här i fall någon varit med om något liknande, jag tänkte att om motorn håller på att gå så borde det bara vara en tidsfråga innan den brinner ordentligt, men den har hållit på så här i flera år nu. jag funderade även på om det kunde bero på att motorskyddet sitter ganska varmt? det är placerat i en skrubb bredvid vv-beredaren men det har ju inte gett några problem tidigare. men en elmotor kan alltså ha ett isolationsfel som kan ge dessa symtom? när jag mätte motorn så låg den ganska precis på märkströmmen tills m-skyddet löste efter ca 1 minut, kunde inte se någon ström pik, men det är kanske ett så snabbt förlopp så man inte hinner mäta det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Du har troligen inget att förlora att ställa upp motorskyddet, brinner (tror inte det slår ut lågor) motorn så får du hursomhelst köpa en ny.
Protte
Protte
Jo, det är frestande att ställa upp motorskyddet lite till, men inte riktigt vågat tänkte att eftersom det fungerat tidigare så är det ju något som är fel, och om det skulle vara något annat än motorn så skulle det kunna bli varmt t.ex i centralen kabeln eller liknande beroende på vart nu felet ligger, men det kanske inte är någon fara för det? om jag visste med säkerhet att det är själva motorn som orsakar problemet skulle jag köpa en ny sådan på en gång, blir väl kanske så att det får bli en ny elmotor i vart fall och om problemet kvarstår får jag leta vidare efter orsaken. men visst borde väl strömmen rimligtvis ligga lite under märkströmmen vid normal drift? någon som vet vad strömen bör ligga på en 0.75 kw motor om man nu antar att tillverkaren dimmensionerat pump och motor rätt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
750 W/verkningsgraden/fasförskjutningen/fasspänningen/3fas
750/0,85/0,8/230/3=1,6 A vad står på märkplåten?
Bara en så där dum undran, är motorn Y-kopplad??? ( :_:_: )
Protte
750/0,85/0,8/230/3=1,6 A vad står på märkplåten?
Bara en så där dum undran, är motorn Y-kopplad??? ( :_:_: )
Protte
Hej!
det är ett tag sedan jag var ner i brunnen och kollade motorn, men har absolut för mig att den är D kopplad, blecken är i vart fall lagda tre st tvärs över det sex stiften, märk strömmen för motorn är om jag inte kommer i håg fel 2.2-2.5 A eller nått sådant.
kommer inte i håg exakt vad jag i dagsläget ställt motorskyddet på men tror att det är ca 2.5-2.7A men är som sagt inte helt säker, men det borde i alla fall rimligen räcka till motorn. strömmen låg som sagt på ca 2.4A på alla tre faserna då jag mätte, och det var ingen större skillnad i ström då trycket var lågt resp. då trycket närmande sig frånslagstryck.
det är ett tag sedan jag var ner i brunnen och kollade motorn, men har absolut för mig att den är D kopplad, blecken är i vart fall lagda tre st tvärs över det sex stiften, märk strömmen för motorn är om jag inte kommer i håg fel 2.2-2.5 A eller nått sådant.
kommer inte i håg exakt vad jag i dagsläget ställt motorskyddet på men tror att det är ca 2.5-2.7A men är som sagt inte helt säker, men det borde i alla fall rimligen räcka till motorn. strömmen låg som sagt på ca 2.4A på alla tre faserna då jag mätte, och det var ingen större skillnad i ström då trycket var lågt resp. då trycket närmande sig frånslagstryck.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
tryckströmbrytaren är bytt för inte så länge sedan då den gammla var helt utsliten, den slår av på inställt tryck utan problem, tror att jag har den ställd på2.5- 2.7 kg i dag, tidigare stod den på 3 kg motorskyddet klarar sig dessutom bättre då jag har för lite luft i hydroforen då den går i korta täta intervaller än då jag har bra med luft i tanken då den går längre men i stället inte slår på så ofta.
Den är kopplad enligt D koppling i skissen, problemet har varit i flera år, men det börjar vara väldigt iriterande, eftersom jag har motorskyddet i huset så går det att leva med, men som sagt jag vill få ordning på det hela. när jag tänker efter så fick jag ställa ner trycket det första jag gjorde när jag monterade den nya pumpen, kan det vara så att jag fått en felmärkt motor? dvs den är på 1,1 eller 1,5 kw men skylten visar 0.75kw men då borde väl axeldiametern vara grövre eller?prototypen skrev:
hmm, kanske, men inte sannolikt, motorskyddet det gamla plus det nya har nog totalt haft 4 st motorer med nuvarande inställning och det är bara nu på den senaste motorn som jag haft problem, och när jag bytt motor har jag alltid varit noga att lägga blecken lika som på den föregående motorn. Vad är märkströmmen på en 0.75kw motor vid y resp. d koppling?GK100 skrev:
Som prototypen räknat ut ovan ligger den vid Y-koppling på ca:1.6A spänningen ska då normalt på en så liten motor vara 400V fas-fas. Vid D-koppling blir strömmen √3 ≈ 1.73 ggr större, i ditt fall 2.8A men då ska spänningen vara 230V mellan faserna som tex i Norge.anjn skrev:hmm, kanske, men inte sannolikt, motorskyddet det gamla plus det nya har nog totalt haft 4 st motorer med nuvarande inställning och det är bara nu på den senaste motorn som jag haft problem, och när jag bytt motor har jag alltid varit noga att lägga blecken lika som på den föregående motorn. Vad är märkströmmen på en 0.75kw motor vid y resp. d koppling?
Läs av vad som står på skylten och koppla den Y så går det nog bättre, eftersom skyddet löst ut snabbt och pumpar är snäll last för motorn samt att du mätt lika ström i faserna är säkert inget skadat.
Hej!GK100 skrev:Som prototypen räknat ut ovan ligger den vid Y-koppling på ca:1.6A spänningen ska då normalt på en så liten motor vara 400V fas-fas. Vid D-koppling blir strömmen √3 ≈ 1.73 ggr större, i ditt fall 2.8A men då ska spänningen vara 230V mellan faserna som tex i Norge.
Läs av vad som står på skylten och koppla den Y så går det nog bättre, eftersom skyddet löst ut snabbt och pumpar är snäll last för motorn samt att du mätt lika ström i faserna är säkert inget skadat.
har kikat lite på nätet och en fundering som jag har är ska motorn alltid D kopplas om det på märkskylten står D/Y 400/700v samt alltid Y kopplas om det står D/Y 230/400V? tänkte om det kunde vara så enkelt att dom tidigare pumparna haft en annan typ av motor? jag har i min lilla värld alltid trott att tre fas motorer alltid ska köras på D-koppling och att Y koppling använde man för mjukstart för att sedan gå över till D. någon som kan sprida lite ljus över det här med Y resp. D koppling? har för mig att jag läst på någon lapp i motorn att det står 4 polig 400v i fall det kan ge någon ledtråd.