Problem med pannorna vid ränndalarna

2k läst  6 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Problemet är att när nu jag ska få ihop mitt tak på tillbygget med den gamla delen är att dom inte har samma taklutning(det hade inte sett bra ut). Det ser ut som att jag inte få likadan skärning(det växer från en liten bit där nere till en större uppe vid nocken) på alla pannor, är detta rätt? Sedan måste ränndalen ligga över takfotsbrädan(dvs alltså över läkten också) för att styra vattnet till hängrännan så till min nästa fråga, hur får jag dessa skurna pannor att ligga bra på läkten, känns som ett problem eftersom där ligger ränndalsplåten?

2. chris47
    Medlem Nivå 8

Re: Problem med pannorna vid ränndalarna

hm... Jag vet inte om jag förstod exakt, men ang pannornas skärning så blir det som det blir när man följer ränndalen. På mitt tak så är det på samma vis att pannorna blir mindre längre upp.
    /CC

3. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Exakt så!

Huvudsaken är att du har samma bredd mellan pannorna över ränndalsplåten hela vägen upp, annars syns det tydligt. Förstod du/ni - jag fattade knappt själv ;D

Om pannorna får olika skärning beroende på var de hamnar i höjd på ränndalen, det märker du inte.

4. M
    Medlem Nivå 5

Om du får små bitar och har svårt att fästa dem så går det bra att använda PL400. :D

5. P
    Medlem Nivå 1

Jag beskrev det kanske lite konstigt , men det verkar som ni fattade :). Jag la ut plattorna igår och det är som ni säger "det blir som det blir". Jag tänker limma med cikaflex om jag behöver men tack för tipset om PL400. Det verkar som jag oroade mig i onödan.

6. S
    Medlem Nivå 2

Du har ju iofs redan löst det, men jag köpte på mig lite halvpannor, bra att ha när det bara blir småbitar kvar i vinkeln. Dit med en halvpanna så blir det ju en småbit + en halv panna istället.

7. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

"Min" återförsäljare påstod att han aldrig hade sålt en halvpanna (och NEJ - jag pratar inte om något drickbart nu... ;D) och att det bara är "ett asdyrt tillbehör som finns i katalogen". Ingen använder sådana - men du är ju beviset för motsatsen. Enligt min KA som är platschef på en stor byggfirma så brukar de limma småbitar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: