Hej! Har en liten gård där det går en bäck igenom två av mina ängar och under min grusväg som leder till en sjö. Vid kraftigt, eller ihållande, regn svämmas ängarna och till viss del även grusvägen över. Bäcken leder som sagt till en mindre sjö där utgångsklacken är högre än ingångsklacken vilket gör att vattnet även trycks tillbaka till min mark vid mycket regn. Har varit i kontakt med både länsstyrelsen, kommunen och Jordbruksverket. Enligt länsstyrelsen behöver jag ansöka om både tillstånd och dispens för markavvattning eftersom utgångsklacken i sjön är naturlig och de då inte gör något åt det. Låter som om det kommer både bli en lång och dyr historia för mig att gå den vägen, finns det något annat jag kan göra? Markerna går ju inte att använda och vid vissa fall kan jag knappt ta mig hem pga det höga vattenbeståndet på min grusväg. Vem bär ansvar för att man ska kunna ta sig hem när det är naturens krafter som bestämmer?
Tack på förhand
Tack på förhand
Redigerat:
Att få till en sänkning av sjön låter som en svår och långdragen process som kräver en vattendom.
Även om det inte löser problemet med dina vattensjuka åkrar så är väl det enklaste att höja vägen med mer material
Även om det inte löser problemet med dina vattensjuka åkrar så är väl det enklaste att höja vägen med mer material
Redigerat:
Såna där vattensjuka områden har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Sänker man vattenståndet så dina ängar blir torra så förvandlas i stället någon vik någon annanstans till ett vattensjukt kärr med alar och björkar och videbuskar eller till en vattensjuk äng om någon höbärgar så träden inte kan växa upp.
Förr höbärgade de på såna där områden. Översvämningarna för in näring till jorden och därför kan man höbärga år efter åt utan att jorden utarmas och gräsväxten blir mager. Enda problemet är att det kräver relativt lätta maskiner som inte riktigt lönar sig i dagens jordbruk. Valmet 15 med breddningshjul och sidmonterad slåttermaskin är idealisk för sånt där men arbetsbredden är inte ens två meter så det blir ingen lönsamhet i dagens värld.
Man kan också använda det som beteshage. Mitt i torrsommaren då gräset blir magert på torr mark brukar det växa fint på den där sortens ställen.
Problemen kommer om du driver sädesodling utan djur och inte heller kan sälja hö eller boss. Det går ju inte att odla säd eller potatis på såna där ställen. Då kan du inte göra så mycket själv med den där ängen.
EU betalar förresten bra stöd om man har betesdjur som man kan släppa på såna där ställen så i bästa fall kan du rentav få litet småpengar i arrende av någon fårbonde om du inte själv har djur.
Hur som helst så är första åtgärden att se till att det finns en ordentlig trumma under vägen så vattnet kan rinna ut tillbaka. Sedan gäller det att höja upp vägen. Mera fyllning.
Om du är riktigt fast besluten att utnyttja ängen (och om den är stödberättigad och du inte kan flytta stödrätten) skulle du rentav kunna använda vägen som fördämning förutsatt att du höjer vägbanken och täcker sjösidan av banken med några traktorlass blålera så den blir tät. Sedan kan du sätta en lucka i trumman som du stänger när det blir högvatten.
Förr höbärgade de på såna där områden. Översvämningarna för in näring till jorden och därför kan man höbärga år efter åt utan att jorden utarmas och gräsväxten blir mager. Enda problemet är att det kräver relativt lätta maskiner som inte riktigt lönar sig i dagens jordbruk. Valmet 15 med breddningshjul och sidmonterad slåttermaskin är idealisk för sånt där men arbetsbredden är inte ens två meter så det blir ingen lönsamhet i dagens värld.
Man kan också använda det som beteshage. Mitt i torrsommaren då gräset blir magert på torr mark brukar det växa fint på den där sortens ställen.
Problemen kommer om du driver sädesodling utan djur och inte heller kan sälja hö eller boss. Det går ju inte att odla säd eller potatis på såna där ställen. Då kan du inte göra så mycket själv med den där ängen.
EU betalar förresten bra stöd om man har betesdjur som man kan släppa på såna där ställen så i bästa fall kan du rentav få litet småpengar i arrende av någon fårbonde om du inte själv har djur.
Hur som helst så är första åtgärden att se till att det finns en ordentlig trumma under vägen så vattnet kan rinna ut tillbaka. Sedan gäller det att höja upp vägen. Mera fyllning.
Om du är riktigt fast besluten att utnyttja ängen (och om den är stödberättigad och du inte kan flytta stödrätten) skulle du rentav kunna använda vägen som fördämning förutsatt att du höjer vägbanken och täcker sjösidan av banken med några traktorlass blålera så den blir tät. Sedan kan du sätta en lucka i trumman som du stänger när det blir högvatten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
DCL takkontakt problem
Belysning -
Ny fasadbelysning, problem med kablar/mellanrum lampa-vägg.
Belysning -
Vad kan jag förvänta mig för problem / badrumsfläkt som köksfläkt?
Kök -
Problem med varmvatten via fjärrvärmecentral
Fjärrvärme & Gas -
Stormar och översvämningar med klimatproblemen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur