Byggahus.se

problem med "öppna" vattenrör?

1. J
    Medlem Nivå 6
    hej. jag funderar på om det finns några risker med att låta vattenrören under diskhon stå "öppna" under några veckor. jag måste ta bort diskbänken för att kunna riva en vägg innan det nya köket kommer och kan sättas på plats och måste därmed också ta bort den gamla blandaren. jag har ballofix men kan det bli problem då rören kommer stå öppna under kanske en månads tid?
    tacksam för svar. mvh johanna

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Nej, det är klart det kan komma lite byggdamm/skräp i ballofixen men det sköljer man ju enkelt bort innan man monterar ny blandare sen.

3. J
    Medlem Nivå 6
    okej, vad skönt o höra. läste ngn historia tidigare där ballofixen lossnat och vattnet hade sprutat och därmed orsakat en vattenskada. därför tänkte jag att det var lika bra att höra mig för kring vilka risker som fanns. :)

4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Risken finns ju alltid men den är ju inte mycket större om man tar bort blandaren eller inte. Är ballofixen dålig från början så lär den lossna förr eller senare ändå...
    Kontrollera att den är ordentligt dragen bara innan du plockar bort blandaren så är det inte någon fara.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Lossna kan den givetvis alltid göra. Men det gör den ju om den är felmonterad, och då lär den lossna oavsett om du har en ny blandare monterad eller ej.

Normalt vill man inte lita på bara en kran, utan man sätter en propp eller hatt också.

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25