Bor i ett tvåplans-kedjehus byggt 1968. Har en NILAN värmepump VP18 CEK sedan 2008. Kör denna på ganska hög ventilationshastighet för att få ner radonet (från blåbetong i byggmaterialet. Har nu även en fläkt i krypgrunden som ventilerar bort radon och fukt). Problemet är att nu under hösten/vinter så verkar det som att luften som tas in i huset inte hinner värmas upp tillräckligt och det känns därför kallt i huset. Huset har vattenburen värme i radiatorer + golvvärme i kök och badrum. Strul med radiatorerna kommer som ett brev på posten varje höst då jag får lufta av och byta säkringar och felsöka och få igång elementen. Cirkulationspumpen i pannan har lagt av en gång och byttes då.
Jag vet inte hur stor vattentanken är i denna värmepanna men det verkar som att den är väldigt liten. Duschvattnet tar slut efter bara ca. 5-10 minuter så det blir jag eller sambon som får duscha på morgonen och jag bävar för den dagen då barnen är tonåringar och vill duscha varje morgon och länge!
Börjar ledsna på allt strul med värmen och vattnet i huset eftersom det strular med tillgången på varmvattnet året runt och på höst/vinter blir det aldrig en behaglig värme i huset utan man får bylsa på sig och använda värmefiltar etc.
Jag funderar på att skaffa en vattenmantlad kamin (lite mysfaktor på köpet) och koppla den till en ackumulatortank. Vad tror ni, skulle det vara ett bra alternativ? Eller ska man satsa på en vanlig täljstenskamin och sedan sätta in en varmvattenberedare/tank som kopplas till NILAN pannan. Enligt installatören för värmepannan är det inte att pannan inte värmer vattnet tillräckligt fort utan snarare om lagringsmöjligheter, dvs att tanken för varmvattnet är för liten.
Vet inte vilka möjligheter som finns men min förhoppning är att få en bra lösning med värme och vatten där en kamin på något sätt ska ingå.