Byggahus.se

Problem med mullvardar och grävlingar

1. R
    Medlem · 4 inlägg
    Hejsan!

Jag har just köpt ett hus med en stor fin tomt som är invarderad av mullvardar och förmodligen några grävlingar med. Jag skulle gärna få lite goda råd om hur jag bekämpar detta problem.

Mvh/Roger

2. K
    Medlem · 180 inlägg
    Hej tänkte precis starta en likadan tråd. Har fått besök i mitt grönsaksland av något som troligen är grävling. Stora gropar och den satta potatisen uppgrävd men inte äten av. Gångstenarna är flyttade så det måste vara ett större djur. Troligen gräver den efter mask. Efter påhälsning några nätter satte vi upp kompostnät runt landet, borde väl egenligen inte vara något problem för grävlingen att forcera, men sedan dess har vi inte sett några spår. Min svärfars fru tipsade annars om att man kan ta oasis, spetsa bitar på pinnar och doppa i ammoniak och sätta upp runt landet vilket tydligen skulle avskräcka. Jag hoppas vi slipper pröva det..
    Mullvadarna vet jag inte riktigt, kan man inte gräva ner såna där lökväxter som ska hjälpa mot sorkar?
    lycka till!

3. L
    Medlem · 221 inlägg
    Om dessa djur som "invaderat" din tomt inte gör någon skada varför är dom ett problem? Nu när du köpt ett hus så kommer du bli medveten om att "din" tomt är en del av den omkringliggade naturen. Denna natur befolkas av fler varelser än människor och vi är alla en del av samma ekologiska system. Tål man inte andra levade varelser i närheten så är husägandet inte någon bra idé.

4. K
    Medlem · 180 inlägg

Det är väl ingen i tråden som sagt att de inte tål andra levande varelser? Varför ska man inte få hindra djuren på ett sätt som inte skadar dem att förstöra X antal timmars hårt arbete? Min granne erbjöd sig glatt att sätta sig på pass med 22. an vid grytet, men det avböjde vi. Kompostgallret verkar fungera bra och det hindrar även mina treåringar att rycka upp plantorna för att se hur stora potatisarna blivit sedan igår.. Mina barna är väl liksom grävlingen en del av det ekologiska systemet, men det betyder inte att jag vill att någon av dem ska förstöra allt arbete jag har haft med mitt trädgårdsland?

5. Snailman
    Medlem · 4 767 inlägg
  6. L
    Medlem · 200 inlägg
    Har hört att en del bekämpat mullvadar med en "padda" (markvibrator) med bra resultat.