Byggahus.se

Problem med ljudisolering i mellanbjälklag.

1. R
    Medlem · 9 inlägg

rikard_borg

Medlem
    Jag har bytt mellanbjällag mellan vardagsrum och sovrum i ett gammalt torp. Det nya bjälklaget utgörs av limträ (150x250 mm) med 1200 cc. Mellan limträbjälkarna har jag reglat upp med 45x95 och på reglarna har jag lagt ett golvspån. Mellan bjälkarna som är synliga (150x150) har jag i regelverkat av 45x95 spikat en slätpanel som innertak.

Min tanke var att på spånet lägga ett furugolv, 13 mm, men då jag för första gången befunnit mig i vardagsrummet, när min sambo varit uppe i sovrummet har jag märkt att det blivit otroligt lyhört. Mellanbjälklaget är isolerat med vanlig glasull men alla ljud fortplantas från övervåningen genom limträbjälkarna - en stol som på övervåningen skrapas mot golvet ger ett rejält eko..

Jag har nu fått tips på två olika lösningar:

1. Lägga golvgips med ett ljudisolerande speciallim och sen skruva furugolvet (13 mm) som vanligt. Total bygghöjd exkl golvspån, minst 26 mm.

2. Under furugolvet lägga 30 mm cellplast och sen limma golvet flytande. Total bygghöjd exkl golvspån, minst 43 mm.

Eftersom det är ett gammalt torp är takhöjden ganska snål, men skillnaden på 17 mm är inte avgjörande. Ljudisoleringen är prio ett!

Är det någon som har erfarenheter i detta eller möjligtvis någon annan lösning.

Tacksam för svar!
    / Rikard borg

2. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Re: Problem med ljudisolering i mellanbjälklag.

I ditt fall så rekommenderar jag att gå på alternativ 1. Detta funkar bra. Det som gör det mer ljudisolerat är "densiteten" på matrialet.

3. R
    Medlem · 9 inlägg

rikard_borg

Medlem

Tack!

Jag skulle också föredra gipset så jag kan skruva golvet istället för att slabba med limmet!

Jag förstår din poäng i att densiteten avgör ljudisoleringen men då uppkommer problemet med att ljud fortplanatas bättre i tätare material (=högre densitet), tänk alla cowboys som lyssnar efter tåg när de lägger örat mot rälsen. Ljudlära och akustik är en total vetenskap som ligger utanför min kännedom.

Enligt Beijers var problemet i mitt fall att ljudet fortplanats i limträbalkarna direkt ner i rummet. Om jag nu lägger gipset som också är "hårt" är jag rädd för att alla ljud fortplantas via furugolv, gips och spånskiva till limträ och ner i rummet.

MVH
    Rikard

4. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Hmm....Densitet och ljudtransport rätt men långt ifrån sanningen. Järnet transporterar ljudet fortare men inte bättre det är en markant skillnad.

Men men, du skall ha bort stegljud. Då gäller flytande golv eller öka på tyngden på bjälklaget markant. Alternativ 2 är effektivare än alt 1 av den enkla anöledningen att cellplasten utgör en fjäder mellan steget och bjälklaget.
    Nästa grej är hur pass TÄTT ditt bjälklag är. Ett otätt bjälklag läcker som f*n.
    Iden med golvgips funkar också men det där ljudlimmet är inte gratis om det är ett riktigt akustiklim. Finns i rör, grönt och gult svart också om jag inte missminner mig...
    Nackdelen är att problemet kan kvarstå. Iofs har du ökat tynden per kvadrat men frågan är hur mycket av flanktransmissionen som du fär bort egentligen.
    För att vara safe så tar du cellplasten alternativt en stepisol. Stepisol är dyrare men mycket bra ur stegljudssynpunkt, De har ett antal olika klasser kolla på http://www.team-et.se/swedish/bygg.htm

Det kostar endel men hjälper grymt mycket mer än cellplast iom att det är mer elastiskt. Det ger dock nackldelar med att golven kan tendera att svikta lite men det är nog lätt åtgärdat med ett dubbelt golv, vilket du kommer få stepisol 20 mm/22 mm spån och lamellbräder eller dylikt uppe på detta... bygger totalt 55 mm typ... Annars kan du ta till greppet att slänga in tungisolering i bjälklaget hjälper en aning men då skall du använda typ stapel fiber eller dylikt samt lägga en lätt isolering på detta

Ett annat grepp är att se över tätheten på golv uppe och panelen nere...Är det inte tätt uppe och nere så läcker de högre frekvenserna rätt rejält.... Har du taklist? SLit den och täta med latex.... Hjälper det med...Täta av uppe likadant....En otät konstruktion läcker ljud 1% hål kan försämra hela byggdelen med ca 25-30% av det totala reduktionstalet. Så hur bra du än gör det är det viktigt att det blir tätt......

5. B
    Medlem · 423 inlägg

Badger

Medlem

Håller med föregående talare. En släkting till mig har uppfört ett antal flerfamiljshus (tvåvåningshus med lägenheter). För att lösa problemet med stegsljud mm mellan lägenheterna löstes det med dubbla gipsskivor och byggsilikon för att täta (ville ha så billig konstruktion som möjligt). Detta fungerade "klockrent"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.