Hejsan,

Jag har försökt att söka på internet men har ej kunnat lösa denna fråga på egen hand och innan jag försöker få tag i en röris så tänkte jag försöka med detta forum istället.

Jag har en 40kW Ladan Vedpanna med laddomat 21-60 mot 4st 500L ackumulatortankar.

Det problem jag har är att jag får upp tempen på 3 av tankarna dvs lite över 80 grader topp och bottentemp. Sista tanken får jag ej att ladda ordentligt. Den går max upp i ca 60 grader i topp och 30 grader i bottentemp.

När jag testar och fortsätter mata pannan för att få upp sista tankens temp så slutar fläkten att gå tack vare för hög pannvattentemp. Dvs jag kan inte om jag så skulle vilja få upp högre temp.

Det jag har försökt är att se om laddomaten fungerar som den ska genom att kontrollera pumpen (axel snurrar, pump låter etc) samt bytt termostaten. Detta löste ej mitt problem och nu är jag lite handfallen.

Vad tror ni? Ni får gärna ta en titt på bilderna och kommentera!

Vedpanna med laddomat och ackumulatortankar i ett pannrum, diverse rör och mätinstrument syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ackumulatortank och rörsystem i ett pannrum, relaterat till frågan om uppvärmningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedpanna med laddomat och ackumulatortankar i ett pannrum, vissa rördelar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ackumulatortank kopplad till rörsystem, synliga termometrar och mässingsbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Tilloppsventilen till sista tanken ser ut att vara strypt.
 
S Stegatorparn skrev:
Tilloppsventilen till sista tanken ser ut att vara strypt.
Det är helt rätt, enligt förra ägaren av huset fick han rådet att strypa ca 50% av den som levererade pannan så att pannan skulle kunna ladda denna.

Har försökt innan att låta denna vara öppen utan nogåt positivt resultat tyvärr.
 
Rören med hetvatten från panna till tankar ser väl balanserade ut, liksom laddreturen. Det skall, idealt, vara lika långa rör till/från varje tank eller iaf symmetriskt när man tar hänsyn till returen också.

Vatten till elementen och returen är inte lika fint kopplat.
Elementreturen är ansluten väldigt nära 4:e tanken, så den matas med lite mer ”kall” retur.
Shunten tar hetvatten från 1:a tankens rör så vattnet får längre väg från tank 2.

Hur väl laddas och töms tank 2 & 3 jämfört med tank 1?
 
S
Märklig rekommendation, borde vara samma inställning i samtliga tre slavtankar.
Prova att öppna den fjärde tanken till 25% och stryp andra och tredje tanken också till 25 %.
Vilken hastighet har laddningspumpen?
 
S
blackarrow blackarrow skrev:
Vatten till elementen och returen är inte lika fint kopplat.
Ja, varför dra iväg med radiatorreturen när den kunde kopplas in på den gemensamma vid tekniktanken.
 
Laddningen orkar inte att ladda sista tanken, laddningen ligger paralellt, och returen går till sista tanken, blir mycket kallvatten i den, om du provar att stänga in tank 1 och 2 när dom är varma, då kommer hela laddflödet att gå till sista, men då hålla koll på vad som händer så det inte börjar koka
 
Laddningsflödet kommer att motarbetas av elementreturflödet till tank 4.

Jag hade satt rören såhär.
Installationsvy av tre uppkopplade tankar med rörledningar och en röd pil som visar rekommenderad rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledningar med specialbyggd dubbel-T-koppling, markerade riktningar och klämposition mellan tankar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid returen är det lite trångt, så det är inte lätt att få till det bra.

Jag byggde ett system med 3 tankar. Svetsade ihop en special dubbel-T-koppling för att få plats med 2 rör mellan 500L tankarna.

Edit: Den röda pilen där jag tycker röret skulle gå ner och en klammer som markerar den raka biten mitt emellan tank 3 & 4 blev väl inte jättetydligt...
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Rören med hetvatten från panna till tankar ser väl balanserade ut, liksom laddreturen. Det skall, idealt, vara lika långa rör till/från varje tank eller iaf symmetriskt när man tar hänsyn till returen också.

Vatten till elementen och returen är inte lika fint kopplat.
Elementreturen är ansluten väldigt nära 4:e tanken, så den matas med lite mer ”kall” retur.
Shunten tar hetvatten från 1:a tankens rör så vattnet får längre väg från tank 2.

Hur väl laddas och töms tank 2 & 3 jämfört med tank 1?

Tank 2 och 3 laddas /töms väldigt jämt och följer tank nr 1 rätt bra Över tid.

Gällande returbattnet så bör det stämma rätt som du säger men trenden ser likadan ut när systemet ”står stilla” dvs när det är lite retur och god värmning från laddomat vilket är lite konstigt.
 
S Stegatorparn skrev:
Märklig rekommendation, borde vara samma inställning i samtliga tre slavtankar.
Prova att öppna den fjärde tanken till 25% och stryp andra och tredje tanken också till 25 %.
Vilken hastighet har laddningspumpen?
Det ska jag testa!

Laddpumpen står på läge 3.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Laddningsflödet kommer att motarbetas av elementreturflödet till tank 4.

Jag hade satt rören såhär.
[bild]
[bild]
Vid returen är det lite trångt, så det är inte lätt att få till det bra.

Jag byggde ett system med 3 tankar. Svetsade ihop en special dubbel-T-koppling för att få plats med 2 rör mellan 500L tankarna.

Edit: Den röda pilen där jag tycker röret skulle gå ner och en klammer som markerar den raka biten mitt emellan tank 3 & 4 blev väl inte jättetydligt...
blackarrow blackarrow skrev:
Laddningsflödet kommer att motarbetas av elementreturflödet till tank 4.

Jag hade satt rören såhär.
[bild]
[bild]
Vid returen är det lite trångt, så det är inte lätt att få till det bra.

Jag byggde ett system med 3 tankar. Svetsade ihop en special dubbel-T-koppling för att få plats med 2 rör mellan 500L tankarna.

Edit: Den röda pilen där jag tycker röret skulle gå ner och en klammer som markerar den raka biten mitt emellan tank 3 & 4 blev väl inte jättetydligt...
Tack så jättemycket för svar!

Jag tror jag förstår hur du menar vid första bilden men andra vid returen är jag inte riktigt säker på att jag gör det, skulle du kunna förklara närmare?
 
L Lejonhuvet skrev:
Tack så jättemycket för svar!

Jag tror jag förstår hur du menar vid första bilden men andra vid returen är jag inte riktigt säker på att jag gör det, skulle du kunna förklara närmare?
Dan här bilden säger nog mer
Rörledningar med markeringar som visar föreslagen flytt av returen närmare tank 3 för bättre vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att returen sitter mer mittemellan tank 3 och 4.
Flyttar man röret tillräckligt nära tänk 3 borde samma fenomen bli i tank 3 i stället.
Vattnet tar lättaste vägen, kortast eller minst antal krökar.
 
Nu verkar ju tank 1, tekniktankens med VVB/varmvattenberedare, både laddas och tömmas bra säger du, så då kanske det finns en enklare förklaring..

Hur luftar du systemet?
Enkel röd skiss av rörledningar med anteckning om luftproppens placering i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det samlas nog luft uppe i sista kröken ner till tank 4.
Vatten rinner gärna nedåt, eller pumpas av laddomatpumpen, men inte luftbubblor, så de kan stanna där och bilda en propp för vattnet.
 
Jag tror att Blackarrow är inne på rätt spår. Kan du kolla vinkeln på toppröret? Det behöver luta så att luften inte fastnar. Min far har en anläggning med två tankar, en på var sida om pannan. Där är en tank svårladdad i bland, den går att få värme i genom att strypa den andra. Jag skulle tro att det blir luft i toppröret, det finns ingen tydlig lutning mot avluftningen i det fallet. Det tycks inte finnas här heller. En avluftare skulle kunna vara en lösning.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
He
blackarrow blackarrow skrev:
Nu verkar ju tank 1, tekniktankens med VVB/varmvattenberedare, både laddas och tömmas bra säger du, så då kanske det finns en enklare förklaring..

Hur luftar du systemet?
[bild]
Det samlas nog luft uppe i sista kröken ner till tank 4.
Vatten rinner gärna nedåt, eller pumpas av laddomatpumpen, men inte luftbubblor, så de kan stanna där och bilda en propp för vattnet.

Jag luftar genom 1. Avluftare på tankarna 2. Avluftning på tilloppsledningen från pannan som är högsta punkten på systemet.

Om det nu skulle vara luft, hur gör jag då på bästa sätt? Bara byta sista böjen mot ett t-stycke med avluftning på toppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.