Hej,

Vi har mycket problem med kondens i samtliga oisolerade utrymmen under större delen av året bortsett från högsommaren.
I tre mindre ”förrådsutrymmen” samt i det inglasade uterummet rinner det från taken när temperaturen växlar kraftigt. Och jag funderar på hur jag ska få bukt med detta utan att behöva gör alltför stora ingrepp.

I förrådsutrymmena har tidigare ägare(eller hantverkare) dragit fast plåttaket direkt mot balkarna, utrymmena är väl ventilerade och är delvis eller mestadels öppna utan dörrar. Behöver jag lyfta taket och lägga råspånt och någon papp under, eller kan jag lägga lämpligt material direkt under plåten?
Rent logiskt känns det idiotiskt att sätta något under takbalkarna då de kommer ligga och götta sig mitt i fuktens härlighet. Rätta mig om jag har fel, och om det finns något annat vettigt tips att lösa problemet på.

När det gäller uterummet så har jag monterat nytt tak i kanalplast, hoppades att det skulle hjälpa lite men det har inte blivit bättre.
Lämnat ca 5cm mellan tak och väggar för att driva på ventilationen men det hjälper inte heller. För att öka på flödet av luft ytterligare och kanske få bukt på det värsta, skulle det hjälpa att sätta in ventilation i golvhöjd i väggarna och på så sätt få luften att cirkulera på ett bättre sätt? Utrymmet är relativt slutet och det sitter vindpapp under trallen.

Känslan är att tidigare ägare inte engagerat så värst mycket kring hållbarhet och funktionalitet utan skarvat där det gått.

tack på förhand!
Ska försöka fixa bilder så det är lättare att tycka till.

Löser det hela med att lyfta plocka bort taket och lyfta läkten, sen lägga på byggplast och sedan tillbaka med läkt och tak. Då kan kondensvattnet rinna av i utrymmet mellan balkarna.

• Mörkt utrymme, trätakstolar, metallplåt, höbalar, förvaring, röd trappa, oorganiserat, lantliga texturer, arbetsskor, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.