Byggahus.se

Problem med kommunen -Hjälp!!

1. M
    Medlem · 19 inlägg

mije

Medlem
    Jag och min fru har nyligen tingat, (dock ej ingått köpeavtal än), på en tomt av kommunen. Stadsbyggnadskontoret har skickat ut kartor till alla i kön med tomterna inritade. Utifrån kartan skulle man välja de tomter man var mest intresserad av. Efter ett tag kom ett besked om att vi fått en tomt och vi planerade vilket hus vi ville ha med en husleverantör och tog därefter kontakt med stadsbyggnadskont. för att få en muntlig bekräftelse på att det huset vi ville ha passade för tomten. Vilket var OK.

En dag när vi kommer till tomten finns ett lyktstolpsfundament utsatt vid tomten mitt framför vår garageuppfart. Stolpens placering finns ej med på den karta som vi fått och vi vänder oss därför till s.bygg.kont. igen för att höra om det går att få denna flyttad. S.bygg.kontorets arkitekt som ritat området menar att han har avslutat sitt jobb och hänvisar till markavdelningen, men menar att mark.avd borde insett att det varit bättre att placera stolpen vid tomtgräns istället för mitt framför vår uppfart. Markavdelningen menar att de endast följt ritningarna som stadsbygg.kont gjort. Istället rekommenderar de mig att byta tomt alternativt pröjsa för flytten själv c:a 10 - 15.000. Har någon annan varit med om kommuners likgiltighet och bristande service och kompetens att hjälpa sina blivande innevånare. Är detta normalt frågar jag mig efter 15 samtal med olika personer på kommunen. Jag försöker hålla mina fördomar tillbaka, men tålamodet börjar sina!!! Hjälp!
    /Mije

2. C
    Medlem · 179 inlägg

Craxen

Medlem

Re: Problem med kommunen -Hjälp!!

ta en bil med 4x4 åk dit mitt i natten glöm inte en sladdlös vinkel slip, det borde göra susen.....

Sen så kan ni spraya dit ngt märke typ reclaim the city eller ngt annat politiskt budskap... kanske ngt om "ful el"

;)

3. M
    Medlem · 19 inlägg

mije

Medlem

Ditt förslag låter lockande. Kanske skall jag ta med stolphelvetet i sprängningen
    ;D

4. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Prata med en jurist. Det låter som ifall någon gjort fel och nu inte vill ta sitt ansvar.

5. R
    Medlem · 7 inlägg

Rauken

Medlem

Vi har varit med om en liknande situation, men med den skillnaden att det i vårt fall inte är kommunen som står för väghållningen utan en vägförening.
    När vi köpte vår tomt av kommunen förra sommaren stod redan ett stolpfundament precis där vi planerade att ha vår garageuppfart. Rätt korkat att inte placera den i tomtgräns som sagt. Det visade sig att kommunen hade flyttat tomtgränsen efter det att stolparna var ditsatta, så det var lite komplicerat. Det slutade med att vi bekostade flytten själva. Men det kostade inte alls så mycket som du nämner utan 4 750 kr. Det var det lokala elbolaget som fixade flytten (Ekerö Energi).
    I ert fall verkar det ju dock vara solklart att kommunen ska stå för kostnaden. Advokatsamfundet har avgiftsfri rådgivning på ett flertal orter, typ på bibliotek och liknande. Kolla på www.advokatsamfundet.se.
    Lycka till!

6. P
    Medlem · 106 inlägg

Pasi

Medlem

Vi har fått en lyktstolpe placerad ca 0,5 m in på våran tomt. Har de verkligen rätt att göra så ? Nu verkar inte den stolpen störa garageuppfart et.c. Men säkert lär den störa varje gång man ska klippa gräset, häcken eller dylikt !?!?
    Har ni fått någon klarhet "mije" ?

7. E
    Medlem · Stockholm · 2 316 inlägg

Eld

Medlem

Om kommunen inte har servitut för stolpen är det bara att uppmana kommunen att plocka bort den. Om de då inte plockar bort den själva inom "rimlig tid" så är jag ganska säker på det är fritt fram för dig att göra det själv ;D

8. P
    Medlem · 106 inlägg

Pasi

Medlem

Lyktstolpen är nu flyttad inför slutbesiktningen av området. Antagligen så kom de väl på sitt misstag innan .......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.