Hej!
Håller för tillfället på att planera för ett nytt kök och har stött på problem. Vi vill ha ett L-format kök men eftersom köket inte är särskilt stort kan jag inte på ett bra sätt utforma det utan att IKEA:s köksprogram varnar för alla möjliga problem. Svårast är att få diskho och spis att hamna på ett sådant sätt att det finns vettiga arbetsytor runtomkring.
Jag har nu funderat lite på att sätta spisen vid ett öppet slut på bänken, men det har såklart också sina nackdelar. Har någon av alla smarta forumläsare något förslag på hur man skulle kunna förbättra min skiss, eller skulle det funka att ha det ungefär som i nuläget?
Hela den långa väggen är c:a 3,5 meter.
Tacksam för alla tips!
//Niklas
Håller för tillfället på att planera för ett nytt kök och har stött på problem. Vi vill ha ett L-format kök men eftersom köket inte är särskilt stort kan jag inte på ett bra sätt utforma det utan att IKEA:s köksprogram varnar för alla möjliga problem. Svårast är att få diskho och spis att hamna på ett sådant sätt att det finns vettiga arbetsytor runtomkring.
Jag har nu funderat lite på att sätta spisen vid ett öppet slut på bänken, men det har såklart också sina nackdelar. Har någon av alla smarta forumläsare något förslag på hur man skulle kunna förbättra min skiss, eller skulle det funka att ha det ungefär som i nuläget?
Hela den långa väggen är c:a 3,5 meter.
Tacksam för alla tips!
//Niklas
Hej,
Ja det är inte en särskilt lyckad placering av spishäll. Dessutom så blir det trångt om man är två i köket.
En lösning är att du sätter högskåpet där du har tänkt spisen idag och så har du hela långväggen att dra bänskivan från vägg till vägg.
Ja det är inte en särskilt lyckad placering av spishäll. Dessutom så blir det trångt om man är två i köket.
En lösning är att du sätter högskåpet där du har tänkt spisen idag och så har du hela långväggen att dra bänskivan från vägg till vägg.
Administrator
· Skåne
· 7 801 inlägg
Vad är det du har till höger, ett fönster eller en dörr?
Till höger är det en balkongdörr!
Jag lutar åt att ha ett liknande upplägg som det på bilden, men med ett extra 20cm-vinställ precis bredvid spisskåpet och att förskjuta spisen så långt in till höger, mot väggen, som det går. Då blir det ändå mer än 30cm avställningsyta till vänster om spisen. Det är inte optimalt, men det är det bästa jag kommit på.
Att flytta högskåpet dit där spisen nu är placerad skulle inte bli bra, det blir ett väldigt underligt hörn då.
//Niklas
Jag lutar åt att ha ett liknande upplägg som det på bilden, men med ett extra 20cm-vinställ precis bredvid spisskåpet och att förskjuta spisen så långt in till höger, mot väggen, som det går. Då blir det ändå mer än 30cm avställningsyta till vänster om spisen. Det är inte optimalt, men det är det bästa jag kommit på.
Att flytta högskåpet dit där spisen nu är placerad skulle inte bli bra, det blir ett väldigt underligt hörn då.
//Niklas
Jag hade också skippat högskåpet. Det gjorde vi, då vi har ett rakt kök 3.60m. Vi kunde iofs sätta högskåp på en annan vägg då vi gjorde om till enbart arbetskök. Vad finns det närmast i bilden, ser ut som en kyl till höger och en dörr till vänster?
Hmm okej, jag tänkte att det var rätt bra att ha ugnen i bättre arbetshöjd om man nu använder den mycket. Samt att det är praktiskt att kunna ha kastruller direkt under spishällen. Men det blir väl en avvägning mellan mer bänkyta / bättre placering av ugn.
Det som syns närmast i bild är dörrar till vänster samt en fristående kyl till höger.
Det som syns närmast i bild är dörrar till vänster samt en fristående kyl till höger.
Jag hade också skippat högskåpet för att få längre bänkskiva och öppnare intryck. Jag hade också flyttat spishällen till långa bänken och satt överskåp ovanpå med en utdragbar fläkt inunder. Finns fläktar som inte är mer än 3 cm tjocka/höga. Att ha en hel rad med överskåp ger ett mer enhetligt intryck.Överskåpen hade jag satt på minst 60cm avstånd från bänkskivan. Det blir luftigare och framförallt kommer man åt spis och annat på bänken bättre.Där spisen står nu skulle jag ha ett underskåp med skiva på, inget överskåp.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
+1 på föregående skribenter, skippa högskåpet. Högskåp ska man bara ta om man redan har bra med bänkyta. Precis som hemmakatten skriver så hade jag kört bänkar runtom och väggskåp runtom, dvs även där du har spisen nu. Spisen och diskhon hade jag satt rätt så centralt mot långsidan/övre väggen så att man har arbetsytor vid sidan om båda (och mellan). Tex. Diskhon i ett 60 skåp, sedan 30 skåp mellan, därefter hällen och då ha arbetsytor både vänster om hon och höger om spisen.
Jag är inte riktigt med på vad det är som skulle bli underligt.Vange80 skrev:
Menar du att ha ett högskåp i anslutning till en dörr?
Eller att innehörnet blir litet? Vad jag kan se så har du ett bänkhörnskåp och då finns där ju yta. Och vad gäller dörren så är det inte en helt ovanlig lösning med högskåp. Den skymmer inget av utsikten mot balkongdörren. Tvärtom så kan den t o m harmonisera ett annars "oroligt" hörn.
Jag instämmer i förlaget om inbyggd fläkt, men ratar 30 cm mellan spis och vask. Det är den viktigaste ytan i hela köket, med avseende på funktion, och behöver vara större. Minst 60 gärna upp till 100.
Vi har ett bänkhörnskåp, ja, men det är bara ytterligare knappt 100cm till dörren, vilket kan göra att hörnutrymmet blir väldigt mörkt om man placerar ett högskåp där. Jag tror ändå det är bättre att köra högskåpet där vi ursprungligen placerat det. Där har vi i dagsläget en kyl, så vi är vana vid att inte ha den bänkytan, samtidigt som vi nu får tillgång till extra bänkyta eftersom vi inte har haft något alls i hörnan tidigare (vi har ett rakt kök idag...)
Liknande trådar
-
Automower 310, "Krock-problem bak"
Robotgräsklippare -
Problem med målning av Solid elements fönster från bauhaus
Fönster & Dörrar -
HJÄLP! Fuktproblem och förbättra dålig ventilation (självdrag)!
Ventilation -
Motorproblem!
Trädgårdsmaskiner -
Blir det ventilationsproblem om jag byter isolerlister runt fönstren?
Fönster & Dörrar