Har köpt hällen fördelaktig från Ikea, denna häll har en inbyggd fläkt.
Vi har valt att dra fram 3fas 5g2,5, nu när det kommer till installationen så märkte vi att där inte kom med någon perilexkontakt.
Jag har frågor kring vilken kabel som ska köpas till då denna ska klara 90 grader och har krav på ändhylsor.
Jag vet att en behörig elektriker måste utföra installationen, men jag skulle fixa fram allt material som behövdes.
Hjälpen jag behöver är från uttag till häll.

Tack i förhand!

• Elektriska kopplingsscheman för olika spänningar och faser med beskrivningar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustrationer av instruktioner för elanslutning inklusive varningstexter och steg-för-steg-diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Har du alltså ett perilexuttag i väggen? I så fall behövs ingen elektriker alls. Du köper ett färdigt perilexsladdställ och skruvar dit på hällen. Sen pluggar du in hällen i uttaget.

Här är ett exempel. https://www.elbutik.se/product.html/perilex-vinklad-sladdstall-5g15

Det finns också på större vitvarubutiker.

Glöm inte att dra åt lagom och att dragavlasta.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Enligt bild två så måste jag ha en sladd av standard H05V2V2 "Y" från hällen ner till uttaget, denna sladd ska va en 5g2,5 och måste klara 90grader samt ha ändhylsor.

tommib
Det är dumheter. Man kan utan problem gå ner ett snäpp i kabelarea på en kort anslutningskabel. Visst kan du köpa den specificerade kabeln om du vill samt en lös perilexpropp och ändhylsor+tång men det finns ingen anledning till det. Däremot finns det definitivt en anledning till att de där färdiga perilexsladdställen säljs och är godkända för 16 A, vilket lär vara vad hällen vill ha och uttaget är avsäkrat med. Var IKEA fått 2,5 kvmm ifrån kan jag inte svara på. Troligen inte de heller.

Och det behövs som sagt ingen elektriker för att montera kabeln på hällen, men är du orolig så är det bättre att du tar in en sådan. Bättre vore kanske att klaga till IKEA att de säljer en produkt som är olämplig för elinstallation i Sverige som den levereras (jag känner mig som Bo nu). Det är också oväntat dåligt språk i den där manualen med tanke på att IKEA ändå är ett svenskt företag (nominellt). Troligen har de bara kopierat texten ur OEM-tillverkarens manual (ofta Whirlpool vad jag vet på IKEAs vitvaror).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag uppskattar dina svar, och är helt med på vad du menar.
Jag köpte en EXLQ 5g2,5 idag + Perilexpropp. Tänker att detta då borde räcka?
Men sen är jag skraj för det med att kabeln måste klara en en omgivningstemperatur på 90grader, är detta bara något hittipå med då?

Angående klaga på Ikea har det varit mycket klagande under hela min köksrenovering... varit utan bänkskiva i 13 veckor och varit massa fel på vägen med.

EXLQ är inte en kabel som är avsedd att användas som anslutningskabel. Den är avsedd för fast förläggning. Den är för styv.

Och det räcker som sagt med 1,5 kvmm.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Du bör få ett passande sladdställ utan extra kostnad från Ikea. Skäll på dem.

Den springande punkten här är om tillverkaren verkligen har fog för att kräva en extra värmetålig kabel. Ikea är inte ensamma om detta. Typ alla spisar "kräver" en sådan kabel. Om de har anledning till detta så gäller det i så fall när man kör spisen/hällen på absolut max under längre tid (nån timme). Det kanske förkortar livslängden på kabeln från typ 40 till 30 år... Jag käkar upp mina tofflor ifall det skulle vara problem med normala kablar här.

Anslutningsterminalen på alla apparater får anta en temperatur på 60 grader över rumstemperatur, vilket skulle utesluta alla normala anslutningskablar... Det framgår heller inte om det är anslutningsterminalen det handlar om här eller om det är intilliggande ytor i metall som kan anta höga temperaturer.

Problemet med deras krav är det där "Y"-t som betyder att endast fackmän får ansluta sladden till hällen... Så jag tycker du går tillbaka till Ikea och skäller på dem för att priset på deras skyltar ljuger - det tillkommer tretusen spänn för en elektriker. Demonstrera tills du blir utkastad!! (men se till att få en sladd med dig gratis.) Jag tror inte de inser detta problem själva.

Du kan ju försöka hitta ett perilexsladdställ som är "värmetåligt". Du kan också försöka hitta en kabeltillverkare som har H05V2V2-F 5G1.5 (även kallad RKK-S), eller någon annan "värmetålig" anslutningskabel som har 5 ledare. Det finns inte (förutom en del exotiska silikonkablar)! Så vi har nog en miljon spisar i Sverige som är anslutna med en "vanlig" sladd.

Och de har direkt fel angående arean. Apparater med märkström upp t.o.m 16 A får använda 1.5 mm².

Ska man spinna vidare på detta kan man undra var perilex kom ifrån. En gång i tiden var alla spisar fast anslutna. Egentligen är frågan om en spis är avsedd för permanent anslutning. Definitionen där säger att anslutningen ska vara tillförlitlig under hela anläggningens livstid och bara öppnas vid underhåll och ombyggnad. Ett exempel är just en fast ansluten spis. Jag vet inte om perilex är godkänd för "permanent" användning. De exempel som ges är kontaktdon i prefabhus som pluggas ihop vid installationen och sedan inte rörs förrän huset rivs.

Grejen är att om en spis inte är avsedd för permanent anslutning då ska den levereras med sladd och stickpropp! Kör upp det i halsen på Ikea!

• Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.