Tjenare
Har fått problem med blästertanken som jag köpte på Jula till mitt blästerskåp.
Det går knappt att blästra i 10sek utan att munstycket sätter igen. Känns som att det kommer för mycket blästermedel på en gång, men stänger man tankens bottenventil lite så kommer inget blästermedel alls. Man måste alltså ha den nästan fullt öppen för att det ens ska komma nåt blästermedel
Blästermedlet jag använder är Biltemas järnsilikat. Kan det vara så att denna maskinen inte klarar av järnsilikat utan man måste använda vanlig blästersand?
Någon här som har använt denna blästertank å vet hur man får det att fungera som det ska?
Har fått problem med blästertanken som jag köpte på Jula till mitt blästerskåp.
Det går knappt att blästra i 10sek utan att munstycket sätter igen. Känns som att det kommer för mycket blästermedel på en gång, men stänger man tankens bottenventil lite så kommer inget blästermedel alls. Man måste alltså ha den nästan fullt öppen för att det ens ska komma nåt blästermedel
Blästermedlet jag använder är Biltemas järnsilikat. Kan det vara så att denna maskinen inte klarar av järnsilikat utan man måste använda vanlig blästersand?
Någon här som har använt denna blästertank å vet hur man får det att fungera som det ska?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Har du någon länk? Lättare att se vad det är för en då 
Den är lätt att finna, googla Jula blästertank 38l
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Ser ut att vara identisk med min, och jag har inte allt för goda nyheter... Det går att få den att fungera men aldrig riktigt bra utan hjälp. Här är några grejer jag kommit fram till:
1. Ventilen ute vid munstycket MÅSTE alltid vara öppen, annars fyller den slangen från tanken och ut
2. Ventilen från tanken till slangen får inte vara fullt öppen, och behöver öppnas sist/stängas först för att dosera lämplig mängd sand och undvika att det tar stopp
3. Även med ett extra "fuktfilter" före det som sitter på tanken så ville min sand att kladda ihop
3½ Det finns även ett "roligt" jobb i att slå lite lagom på tanken med en gummiklubba för att hjälpa sanden att ta sig ner och ut när det vill stanna upp
4. De stunderna allt fungerar utan stopp eller andra besvär blir det trots allt ett bra resultat, men vägen dit är inte rak
1. Ventilen ute vid munstycket MÅSTE alltid vara öppen, annars fyller den slangen från tanken och ut
2. Ventilen från tanken till slangen får inte vara fullt öppen, och behöver öppnas sist/stängas först för att dosera lämplig mängd sand och undvika att det tar stopp
3. Även med ett extra "fuktfilter" före det som sitter på tanken så ville min sand att kladda ihop
3½ Det finns även ett "roligt" jobb i att slå lite lagom på tanken med en gummiklubba för att hjälpa sanden att ta sig ner och ut när det vill stanna upp
4. De stunderna allt fungerar utan stopp eller andra besvär blir det trots allt ett bra resultat, men vägen dit är inte rak
En stålbehållare är ju egentligen rätt enkel men finns det komponenter som går att byta ut mot bättre? Som exempelvis ventiler. Sen skulle jag gärna byta ut en av dom mot en magnetventil som jag styr med en pedal. Vilken ska man då byta? Vill ju kunna sätta på den enkelt när jag är inne i blästerskåpet.
Vad hade du för blästermedel?
Vad hade du för blästermedel?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Bra frågor, jag bytte till ett annat munstycke då det gick hål i det som följde med (utnött från insidan) utan ventil/avstängning.
Enligt min erfarenhet så behöver du troligast två med lite smart styrning, då mediat behöver öppnas sist/stängas först.
2 okända säckar, och sen från biltema!
I blästerskåpet har jag en enkel självsugande pistol, som återanvänder material från botten. Länge tänkt uppdatera den lösningen med en ventil jag kan styra med foten men fungerar mycket bättre än tanken som det är
Enligt min erfarenhet så behöver du troligast två med lite smart styrning, då mediat behöver öppnas sist/stängas först.
2 okända säckar, och sen från biltema!
I blästerskåpet har jag en enkel självsugande pistol, som återanvänder material från botten. Länge tänkt uppdatera den lösningen med en ventil jag kan styra med foten men fungerar mycket bättre än tanken som det är
Ja då får det ju vara nån sorts ventil som tål sand
Jag provade en självsugande pistol men då jag ska blästra sten så händer det knappt nåt med den pistolen. Med tanken så blev det ett djupt spår på en gång men det varade ju inte länge innan det blev stopp i munstycket.
Jag provade en självsugande pistol men då jag ska blästra sten så händer det knappt nåt med den pistolen. Med tanken så blev det ett djupt spår på en gång men det varade ju inte länge innan det blev stopp i munstycket.
Men hur fungerar trycktanken i Pelas blästerskåp? Det verkar vara styrt av en pedal. Är det två ventiler där?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Ärligt talat, ingen aning. Antar att den är designad av någon som testat att det fungerarD Djävulssnickarn skrev:
Ja man kanske kan kolla med Pela om de har nån sprängskiss/kopplingsschema till deras skåp. Har ju grunden till det, alltså själva tanken. Sen kan man ju byta ut ventiler å rördelar runtomkring
Jag har en billighetsblästertank som är litet större än den där. Tidigare hade jag bara en ynklig blästerpistol. Min erfarenhet är att man måste ha en rejält stor vattenavskiljare på luftslangen före blästertanken. Annars blir sanden våt och kladdar ihop.
Aha jag har en regulator med vattenavskiljare på min, men luften är nog rätt torr ändå för det kommer ingen fukt/imma i vattenavskiljar-skålen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny fasadbelysning, problem med kablar/mellanrum lampa-vägg.
Belysning -
Vad kan jag förvänta mig för problem / badrumsfläkt som köksfläkt?
Kök -
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
Problem med varmvatten via fjärrvärmecentral
Fjärrvärme & Gas -
Problem med långsam återfyllning i toaletten.
Badrum