Byggahus.se

Problem med handläggare.

1. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem
    Hej!

Jag håller på och söker bygglov för att göra ett taklyft med mansardtak på mitt hus.

Huset ligger i sluttning och halva källaren är ovan mark.
    Enligt stadsplanen så får man i området endast bygga hus med två våningar.

Min åsikt är att huset är ett envåningshus med källare. Handläggaren anser att det är ett tvåvåningshus vilket gör att jag inte får bygga... >:(

Nu kommer det intressanta. Handläggaren har under hela tiden som ärendet varit hos henne varit väldigt positiv och sagt saker som att ordnas detta så är bygglovet ok mm. Sen när vi ändrat så att hon fått "som hon vill" så säger hon att det inte alls är lämpligt att göra ett taklyft då det förstör karaktären på huset. Hon menar även att huset kommer se väldigt högt ut. Dessutom så hänvisar hon till att alla hus i området ser lika ut, vilket enligt henne är nog anledning till avslag. Detta stämmer inte då det finns ett hus som är ombyggt exakt som jag vill ha det bara tre hus ifrån mitt. Detta vill hon inte kännas vid. ???

Dessutom så är cirka 40 hus i området redan ombyggda på något sätt sedan de byggdes på femtiotalet.

Hon menar också att huset vid ombyggnad blir ett trevåningshus och det är inte tillåtet enligt stadsplanen.
    Nu kommer det fina i kråksången...
    Hon menar att om jag istället gör ett förhöjt väggliv och samma takvinkel som det gamla taket så anser hon (helt plötsligt) att bygglovet kan godkännas. Då är tydligen inte källaren en våning längre så länge hon tycker att ombyggnaden är snygg. Annars är källaren klassad som våning.

Vad gör man. Jag har funderat på om man ska vända sig till handläggarens chef och fråga om handläggaren verkligen vet vad hon gör. Eller ska jag gå direkt till stadsbyggnadsnämnden med ärendet?

Vad tycker ni?

/Jonas

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Problem med handläggare.

Jag tycker du skall ta ett möte med henne och hennes chef samtidigt på kontoret. Detta låter som en klar bedömningsfråga och det handläggaren är livrädd för är att få ditt hus som prejudikat för andra liknande i området. Man kanske har släppt igenom ett par men nu är det stopp då områdets karaktär förändras.
    Vad ditt hus defacto klassas som 1 plan med källare eller 2 plan borde ju taxeringen tala om. Ni kan ju bevisa att källaren är en biyta och inte boyta?

Detta handlar nog om tycke och smak på utseendet snarare än bedömning av planärende.

3. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Enligt taxeringen så är hela källaren klassad som biyta och huset är klassat som ett enplanshus med källare, men det spelar enligt handläggaren ingen roll.

Det som stör mig mest är att hon endast klassar källaren som våning om hon inte tycker utbyggnaden är snygg. Om jag bygger en till våning som hon tycker är snygg så är inte källaren en våning... >:(

4. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Då låter det som om hon har fel där...skulle nog tala med hennes chef. So what det kan ju inte bli värre eller hur?

5. K
    Medlem · 219 inlägg

klein

Medlem

Hej

Min erfarenhet av sådant här är att man skall inte ge sig utan ligga på så mycket man kan. Jag skulle direkt maila eller skriva till närmsta chef och även chefen på hela Stadsbyggnadskontoret. Alltså så långt upp man kan komma i tjänstemanna-kedjan. Nästa steg är politikerna i Stadsbyggnadsnämnden.

Ingen tackar en eller belönar en för att man är snäll och håller tyst, det är min erfarenhet.

Olof

6. B
    Medlem · 16 inlägg

bergbyggarn

Medlem

Vår situation var exakt samma. Vårt hus är tre plan, men vi får bara bygga två. Jag vände på frågan till händläggaren: Hur mycket måste jag fylla på kring bottenplan för att den skall klassas som källare. Hon drog sedan några sträck på fasadritningarna. Sedan var det klart!

Ditt fall är klockrent! Bottenplan är redan klassad som källare, och alltså ingen våning. Enligt detaljplan kan du därför bygga till en våning. Det enda som kan ställa till det för dig är maximala bygghöjder till takfot och taknock om det specas i detaljplanen. Din handläggare verkar begå tjänstefel vilket du borde påpeka

MVH
    Tommy

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.