Byggahus.se

Problem med grannens pilträd

20k läst  65 svar

1. Frank Andersson
    Medlem Nivå 1
    Det kan du lita på att de gör !

2. D
    Medlem Nivå 4
    När jag gick en trädgårdskurs fick vi lära oss att ett träds (eller buskes) rötter i normalfallet sträcker sig två till tre gånger så långt ut som kronans yttre gräns. Normalfallet. Det finns alltid undantag.

3. D
    Medlem · Nivå 19
    Ja, olika träd växer ju på olika sätt. Även lokala förhållanden påverkar. Men att den skulle täcka hel granntomten är inte rimmligt. Om det inte är en väldigt liten tomt.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Känner inte till nåt om pilträdens levnadslängd, men att en inte ska underskatta dess rotsystem vet jag helt säkert.
    Bodde mellan 1990-2001 i ett litet radhusområde bestående av 35 hus, längorna var 3-4 hus långa och byggda 1970.
    Mellan varje hussektion hade planterats två pilträd för de är ju väldigt vackra träd trots allt elände, och eländet började 1995 när en undersökning av gemensamt VA gjordes och det hade kommit in massor av rötter från träden i ledningarna. Någon åtgärd gjordes, minns inte vad, men sen blev det samma visa igen vid årsskiftet 2000-2001 fast då hade vi redan sålt och flyttade till våren.
    Eftersom detta var en samfällighet så drabbades alla boende, precis som när det skulle byggas farthinder och det behövdes ny gatubelysning, inte helt kul att helt plötsligt få en faktura på 10 000 kr extra!
    Med det sagt, om jag skulle vara spekulant på hus och se att grannen, eller fastigheten en själv gillar, har pilträd så skulle jag fundera ett varv till. Dessa träd trivs vid vatten för att de (rötterna) söker sig till vatten!

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 1
    Försäkringsbolagen brukar ha en gräns på 20 sekundmeter - faller trädet över t.ex. grannens bil för vindstyrkor under det så har du varit oaktsam, men vindstyrkor över 20 m/sek - så reglerar försäkringsbolaget skadan

6. M
    Medlem Nivå 5
    Typiskt tjänstemannasvar! ;)

(Ett skämt om det inte framgår)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka