Byggahus.se

Problem med grannens pilträd

1. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Det ska mycket till innan en pil välter. Ännu mer om pilen har stympats ett antal ggr.

2. Ellenkaramellen
    Medlem Nivå 3
    Intressant att tjänstemän enligt dig har fjantigare problem än kollektivanställda... Känns ju som en seriös vinkling när det inte finns någon info alls om vad TS jobbar med (OBS! Sarkasm). Snacka om presupposition och totalt irrelevant.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Växtsläktet Salix som pil tillhör brukar nog anses som ganska instabila träd, dessutom blir de aldrig särskilt gamla, max 50 - 60 år.

4. Frank Andersson
    Medlem Nivå 1
    Det värsta problemet med pilträd är rotsystemet som letar sig in i avloppsledningar ock dräneringar långa vägar så be du grannen att gräva på sin sida gräns ock kapa rotsystemet som du förmodligen har under hela din tomt

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Du har rätt att kapa allt som sträcker sig över din tomtgräns. Bra ändå att informera grannen innan du kapar.
    Antagligen orkar inte grannen kapa eller inte har pengar att anlita någon. Så kan bli win win

6. K
    Medlem Nivå 1
    Du har ju fler problem än trädet med den inställningen så hade jag inte heller tagit bort trädet
    Pollen och grannens löv? Fanns trädet där när ni flyttade in?
    Om du inte äger all mark så kanske du får fina dig i det, sedan ser det ju ut som garaget kommer närmare än 4,5m från grannen?

7. K
    Medlem Nivå 1
    Hon är inte ansvarig för det om inte hon vet om att trädet är sjukt och riskerar att ramla utan du får ta det på din försäkring
    Hur sjukt det än låter

8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Varför skulle grannen göra det?
    Nu vet jag inga avstånd, men rötterna sträcker sig inte så långt. Definitivt inte hela granntomten.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Träd, löv, fåglar och pollen ingår i utomhusmiljön. Spontant tänker jag att så länge det bara handlar om saker som medför lite jobb för dig som att tvätta bilen och liknande så får du nog bara ”stå ut”. Om rötter och liknande hotar ditt hus blir det en annan sak.

• Laddar…
  10. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Finns ingen anledning för träd att bara sådär släppa stora grenar eller falla omkull. Det skulle i så all vara om träden har drabbats av röta och därför blivit sköra. Ta dit en arborist för att bedöma trädens skick och eventuella farlighet innan du gör massaker.

• Laddar…
  11. Göran.W
    Verktygstokig Nivå 11
    Jag skulle vara mer bekymrad över att träden rasar än trädens löv för pilar ruttnar nästan alltid inifrån när dom blir gamla.
    Det värsta är att det oftast inte syns alls utan träden ser välmående ut tills dom helt plötsligt bara knäcks och rasar i backen.

• Laddar…
  12. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Eller om man informerat trädägaren om att träden är farliga...

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, att jag som granne påstår att dina träd är farliga, är inget som du behöver bry dig om. Såvida inte jag är en känd aborist. Det är ett tyckande från mig. Det är om grannen VET att träden är farliga, antingen genom att någon med expertkunskap (bevisligen) har informerat om det, eller om det är helt uppenbart för vem som helst (typ att de redan knäckts och hänger mot något i riktning mot huset). Och även om grannen vet att det är farligt, så är han bara försumlig om han under längre tid låter bli att åtgärda. Om "jag som aborist" berättar att ditt träd kommer att ramla väldigt snart, så måste grannen få en rimlig tid att boka in någon för att ta ned trädet.

• Laddar…
  14. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Knacka och lyssna, låter det ihåligt så kan det vara fara å färde

15. Frank Andersson
    Medlem Nivå 1
    Jag har bytt avloppsledningar som har varit i stort sett helt täta av grova salixrötter. Salix eller pil är Ogräs de är snabbväxande å behöver mycket vatten därför är de ett otyg att ha i bostadsområden

• Laddar…