Fattar inte vad jag gör för fel med den här grästrimmern. Det är en Meec. Jag tror den är från Jula.
Bensindriven.
Den stannar ibland helt random och bara dör. Skitsvår att få igång igen. Är överhuvudtaget skitsvår att få igång.
Den matar heller inte fram tråd utan man får liksom varannan minut slut trimma och lossa locket och själv mata fram tråden.
Är dessa skit och bara att slänga? Jag gissar att det som gäller nu mer är eldrivna grästrimmers? Denna är några år gammal.
Bensindriven.
Den stannar ibland helt random och bara dör. Skitsvår att få igång igen. Är överhuvudtaget skitsvår att få igång.
Den matar heller inte fram tråd utan man får liksom varannan minut slut trimma och lossa locket och själv mata fram tråden.
Är dessa skit och bara att slänga? Jag gissar att det som gäller nu mer är eldrivna grästrimmers? Denna är några år gammal.
Kan det vara en sån som matar ut när du försiktigt slår ner spolen/trimmern i marken (bump feed)?Farstatjej90 skrev:Fattar inte vad jag gör för fel med den här grästrimmern. Det är en Meec. Jag tror den är från Jula.
Bensindriven.
Den stannar ibland helt random och bara dör. Skitsvår att få igång igen. Är överhuvudtaget skitsvår att få igång.
Den matar heller inte fram tråd utan man får liksom varannan minut slut trimma och lossa locket och själv mata fram tråden.
Är dessa skit och bara att slänga? Jag gissar att det som gäller nu mer är eldrivna grästrimmers? Denna är några år gammal.
Är det som en stor tryckknapp i mitten av trådhuvudet?
Men visst, för att det ska fungera måste ändarna sticka ut genom hålen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 528 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 528 inlägg
Många budgettrimmers har inte automatisk matning av tråd utan som tidigare sagts så slår man knappen i botten på huvuden i marken, så matar den fram.
Kör du på rätt sorts bränsle, dvs 2-takt/oljeblandad? Ditt första inlägg ger tyvärr upphov till den typen av grundläggande frågor.
Kör du på rätt sorts bränsle, dvs 2-takt/oljeblandad? Ditt första inlägg ger tyvärr upphov till den typen av grundläggande frågor.
Vår gröna 😚 batteri Bosch har nån typ av automatisk frammatning, den matar ut när man trycker till startknappen så man bör hålla jämn "gas" för att den inte ska mata på i onödan.MathiasS skrev:
Det funkar men jag förstår om det låter muppigt av min förklaring. 😇
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 528 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 528 inlägg
Min stora Tanaka (som tyvärr numera är uppköpta), hade ett automatiskt huvud på sina dyrare modeller som de kallade BRAIN och det fungerar perfekt. Matar fram 3 mm-tråden helt felfritt och automatiskt så länge man varvar upp och ner lite då och då. Är nog snart 20 år och fungerar fortfarande som från början.MathiasS skrev:
Lilla Partnern är dock en sådan man slår i marken.
Har för mig vår Tanaka har bumpfeeden.MultiMan skrev:Min stora Tanaka (som tyvärr numera är uppköpta), hade ett automatiskt huvud på sina dyrare modeller som de kallade BRAIN och det fungerar perfekt. Matar fram 3 mm-tråden helt felfritt och automatiskt så länge man varvar upp och ner lite då och då. Är nog snart 20 år och fungerar fortfarande som från början.
Lilla Partnern är dock en sådan man slår i marken.
Utmaningen du beskriver låter lite som batteri Boschens, typ slungkoppling som griper i matar ut. 👍
Ja, har rätt bränsleMultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 528 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 528 inlägg
Kan vara en massa olika saker, så det går inte att svara på en höft. Måste felsökas.
Gammalt bränsle? Igensatt luftfilter? Stopp i bränslematningen? Ställer du gasreglaget rätt så den inte går med choke och för fett? Ser tändstiftet bra ut? Dvs brunaktigt, inte vitt eller svartsotigt, eller extremt oljigt (fel blandning). Sitter tändstiftet iskruvat ordentligt, tändstiftshatten glappar inte?
Finns det bra kompression? Dvs är det rimligt stort motstånd när du försöker dra igång den? Dålig kompression gör motorer svårstartade och ojämna i gången. Kan bli så pga någon kört utan oljeinblandning så den skurit och repat cylindern eller för mycket/fel olja så kolvringarna koksat fast.
Personligen har jag inte behövt byta ett tändstift på någon trädgårdsmaskin, 2- eller 4-takt, på en väldig massa år. De håller länge förutsatt att man köper kvalitet och sköter maskinerna. Senaste gången jag var nära byta var på min Honda-Klippo då stiftet blev sotigt och jag trodde det var för dålig gnista av någon anledning. Visade sig att det var igensatt förgasare så den fick tas isär helt och rengöras ordentligt. Efter ventiljustering och rätt inställning på blandningsskruvarna så går den nu bättre än ny, med samma NGK-stift som följde med vid leveransen för runt 20 år sedan.
Gammalt bränsle? Igensatt luftfilter? Stopp i bränslematningen? Ställer du gasreglaget rätt så den inte går med choke och för fett? Ser tändstiftet bra ut? Dvs brunaktigt, inte vitt eller svartsotigt, eller extremt oljigt (fel blandning). Sitter tändstiftet iskruvat ordentligt, tändstiftshatten glappar inte?
Finns det bra kompression? Dvs är det rimligt stort motstånd när du försöker dra igång den? Dålig kompression gör motorer svårstartade och ojämna i gången. Kan bli så pga någon kört utan oljeinblandning så den skurit och repat cylindern eller för mycket/fel olja så kolvringarna koksat fast.
Personligen har jag inte behövt byta ett tändstift på någon trädgårdsmaskin, 2- eller 4-takt, på en väldig massa år. De håller länge förutsatt att man köper kvalitet och sköter maskinerna. Senaste gången jag var nära byta var på min Honda-Klippo då stiftet blev sotigt och jag trodde det var för dålig gnista av någon anledning. Visade sig att det var igensatt förgasare så den fick tas isär helt och rengöras ordentligt. Efter ventiljustering och rätt inställning på blandningsskruvarna så går den nu bättre än ny, med samma NGK-stift som följde med vid leveransen för runt 20 år sedan.
Redigerat:
har bara använt färdigblandad bensin som är avsedd för detta så att det skulle gett problem tror jag inte.MultiMan skrev:Kan vara en massa olika saker, så det går inte att svara på en höft. Måste felsökas.
Gammalt bränsle? Igensatt luftfilter? Stopp i bränslematningen? Ställer du gasreglaget rätt så den inte går med choke och för fett? Ser tändstiftet bra ut? Dvs brunaktigt, inte vitt eller svartsotigt, eller extremt oljigt (fel blandning). Sitter tändstiftet iskruvat ordentligt, tändstiftshatten glappar inte?
Finns det bra kompression? Dvs är det rimligt stort motstånd när du försöker dra igång den? Dålig kompression gör motorer svårstartade och ojämna i gången. Kan bli så pga någon kört utan oljeinblandning så den skurit och repat cylindern eller för mycket/fel olja så kolvringarna koksat fast.
Tändstiftet verkar sitta fast, har inte försökt ta av det. Vet inte hur mkt motstånd det ska vara när jag drar, det är nog lite lättare än gräsklipparen. Hur justerar jag det?