Hejsan,

Nu när det börjar bli höst och lite kallare väder så har vi ju sedan rätt länge satt igång vårt värmesystem (brukar ha det helt avstängt under somrarna då det är så pass varmt att ingen uppvärmning behövs). Men, nu när det börjat krypa ner och rentav bli minusgrader på nätterna ibland (vi bor rätt långt norrut) så märker vi att det inte riktigt funderar som det ska.

Vi har en Jäspi Tehowatti-anläggning för uppvärmning av dels golvvärme-slingan, och även inbyggd varmvattenberedare. Normalt brukar vi justera värmekurvan lite uppåt några grader under vinterhalvåret, och på våren sänker vi ner den en del för att till slut stänga av den helt. Men det har liksom inte räckt att göra detta i år (plus att sätta på värmen förstås), utan det blir fortfarande lite onödigt kallt i vissa rum (t.ex. 20.8 i sovrummet just nu). Jo, jag vet att en del tycker att man inte behöver ha det så varmt men vi känner att vi mår bäst när vi håller det runt 22,5 grader, och det är även så vi brukar ställa in det.

Värmesystemet styrs av en Uponor-anläggning med fjärrstyrning, med en mätare i varje rum som visar dels värme just nu (alltså en termometer i princip) och dels vad som är inställt, om man trycker på en knapp. Det finns sedan en central mottagare som reglerar hur mycket vatten de olika rummen får, just för att reglera uppvärmningen.

Man brukar märka att det rum som ligger "sist" på slingan (vilket råkar vara sonens sovrum) får minst värme, vilket kanske är logiskt om volymen inte riktigt räcker till för att hålla alla rum jämnvarma. Men det konstiga är att i år är det inte så, utan nu är det istället vårt eget sovrum som är ett av de kallare rummen. Samma sak med vardagsrummet (vilket är förhållandevis normalt), medan t.ex. köket ligger på en nivå som är rätt ok (22,2).

Jag har felsökt detta en del. Konstaterade t.ex.att trycket i systemet var onödigt lågt, strax under 1,0 bar vilket kanske skulle kunna bidra tänkte jag, så jag fyllde på med mer vatten upp till 1,4 bar. Verkade dock inte hjälpa. Provade även nu med att "lufta" slingan men det enda som hände då var att det sprutade ut vatten (vilket väl är helt normalt :) ). Vet dock inte riktigt hur länge man ska låta det spruta för att det ska ha någon effekt? För något år sedan tappade jag ur rätt mycket vatten (har för mig att det lät konstigt från slingan eller något sådant). Då fick man sedan fylla på ett par gånger för att få upp trycket. Skulle ju kunna prova med samma sak nu också förstås, men tänkte se om någon hade några andra bra idéer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.