Hej.
Har flyttat in i ett hus från 60-talet där garage är ombyggt till boningsdel.
Gamla delen har 2 rörssystem med radiatorer och nya delen har vattenburen golvvärme.
Bilden här är tagen från nya delen.
Problemet är nu att det sen inatt helt plötsligt inte klarar av att hålla tempen(inställda på 21 men uppmätt är 18grader) som alla termostater är inställda på. Har dålig koll på vad som är vad inne i skåpet och vad jag ska kika efter.
Någon som har något tips?
Har flyttat in i ett hus från 60-talet där garage är ombyggt till boningsdel.
Gamla delen har 2 rörssystem med radiatorer och nya delen har vattenburen golvvärme.
Bilden här är tagen från nya delen.
Problemet är nu att det sen inatt helt plötsligt inte klarar av att hålla tempen(inställda på 21 men uppmätt är 18grader) som alla termostater är inställda på. Har dålig koll på vad som är vad inne i skåpet och vad jag ska kika efter.
Någon som har något tips?
Vilken menar ni är värmekällan?
Ställdonen är de röda ”hattarna”?
Det har ju funkat tidigare så förstår inte.
Bifogar ny bild.
Ställdonen är de röda ”hattarna”?
Det har ju funkat tidigare så förstår inte.
Bifogar ny bild.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Ställdonen är det blåa, alt att det röd/vita är dragna i botten, du kan omöjligt ha nåt flöde runt slingorna..
Alltså, hittade en lapp som förra ägaren lämnat.
Vi flyttade in i början på november så enbart bott här en månad.
De blåa ”hattarna” med gråa kablar är helt lösa och roterar, däremot är det gråa ringar under som är gängade som går att vrida på. De är helt i botten.
Ska jag testa de?
Om jag skruvar på de röda så kan jag höra att det är någon typ av flöde. Även de röda känns som att de är i botten.
Vi flyttade in i början på november så enbart bott här en månad.
De blåa ”hattarna” med gråa kablar är helt lösa och roterar, däremot är det gråa ringar under som är gängade som går att vrida på. De är helt i botten.
Ska jag testa de?
Om jag skruvar på de röda så kan jag höra att det är någon typ av flöde. Även de röda känns som att de är i botten.
Värmekällan (producenten) är din värmepump. Höj framledningstemperaturenK KaLnAk skrev:
Om jag inte är ute och cyklar så är de röda hattarna strypventiler och ska sitta på returen, de ska trimmas in så ni har samma motstånd i hela systemet.
De blåa hattarna styr hur mycket värme som ska in i respektive slinga, är dessa helt loss så fungerar ju inte styrningen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Så motorerna är ej inkopplade? Alltså de blåa? Du har ingen rumsgivare? Öppna de röda..
Innan du börjar höja kurvor mm så tar vi och funderar om tex gamla delen med radiatorer håller en bra temp? Antar att det är samma värmekälla till båda systemen. Om så då låter vi kurvan vara samt fokuserar oss på shunting och flöden på golvvärmen istället.
Strypningen sitter på tilloppet. Och ställdonen känns lösa när dom sitter monterade på den gråa ringen. Varför ens kommentera när man inte vet.X xLnT skrev:Värmekällan (producenten) är din värmepump. Höj framledningstemperaturen
Om jag inte är ute och cyklar så är de röda hattarna strypventiler och ska sitta på returen, de ska trimmas in så ni har samma motstånd i hela systemet.
De blåa hattarna styr hur mycket värme som ska in i respektive slinga, är dessa helt loss så fungerar ju inte styrningen.
Samma temp på fram som retur på fördelarna samt lika på matningen , och en bypass , det snurrar nog runt , och matar på lite
från värmekällan ( VP eller annat ) det går inte åt någon värme , prova med att lossa den blanka muttern som sitter på den vita
termostaten , då får du den i handen och kolla en liten pigg om den går ut ordentligt , dom har en tendens till att kärva eller fastna , går att vara lite hackspett på den med ett mejselskaft , då brukar dom släppa
från värmekällan ( VP eller annat ) det går inte åt någon värme , prova med att lossa den blanka muttern som sitter på den vita
termostaten , då får du den i handen och kolla en liten pigg om den går ut ordentligt , dom har en tendens till att kärva eller fastna , går att vara lite hackspett på den med ett mejselskaft , då brukar dom släppa
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Ja du har inget flöde i slingorna, men många ventiler som kan vara stängda, känn även på termostatventilen så inte denna har fastnat, ( den vita som står inställd på 8)