Byggahus.se

problem med golvvärmeslinga

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag har problem med golvvärmen i övervåningen. Det är alldeles för svalt. Två golvvärmeslingor är kalla i returen (se gul markeringar längst ned i bilden). Jag har öppnat två nipplar för att lufta systemet men det kommer bara vatten. Kan det vara så att jag har för dåligt flöde i systemet? Vad kan jag i så fall göra för att öka flödet? Någon som kan ge ett tips på vad som kan åtgärdas?
    Vänliga hälsningar
    Fredrik
    .
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1668 2.jpg

2. J
    Medlem · Nivå 16
    Den slingan är stängd med gul markering , ingen blå knopp uppe, prova med att ta bort donet så kommer nog värmen. Du kan även kolla att termostaten fungerar genom att skifta två termodon. Du måste börja på ruta ett i felsökning

3. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar. Jag har nu testat och byta det två styrdonen längst till höger. När jag byter plats på dem börjar styrdonet längst till höger reagera när jag vrider på termostaten men inte det näst längst till höger i. Det verkar som ett av styrdonen är trasigt och behöver bytas ut. När det är lagat kommer värmen i ett av rummen att bli bättre. Totalt sett är det dock alldeles för kallt i samtliga rum i övervåningen.

Det jag nu upptäckte var att det inte finns termostater i övervåningen som matchar varje styrdon/slinga. Det är helt enkelt en termostat för litet. Jag undrar därför om två styrdon kan vara kopplade till en termostat? Någon som vet?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1684.jpg

4. J
    Medlem · Nivå 16
    Kan vara det inget ovanligt, det syns i boxen om man öppnar den, då sitter det 2 don på samma plint