Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Problem med golvvärme - fel på cirkulationspump?

1. FredrikHillerstrom
    Medlem · 7 inlägg
    Hej,

Jag har problem med kalla golv nere i huset. Jag har fjärrvärme in i huset som ger ca 55 grader in i skrivande stund. Elementen på övervåningen fungerar fint. Men, tempen på vattnet in i golvvärmen är endast ca 25 grader. På bifogad bild nedan ser ni hur det ser ut fram till cirkulationspumpen för golvvärmen. Det är varmt (rött) fram till den gröna markeringen. Därefter är det ljummet före och efter cirkulationspumpen. Det blåa på bilden är returvattnet. Kan det vara så att cirkulationspumpen inte drar in något/tillräckligt med varmt vatten? Vad tror ni?

Mvh,
    Fredrik

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Stockholm · 5 362 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Vad står max-termostaten på? Att skruva av termostathuset och se att pinnen i mitten fjädrar ut som den kan vara en idé. Kanske också prova att ställa upp cirkulationspumpen ett steg.

3. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Öppna först mittenskruven på cirkpumpen och kolla så den snurrar.

4. FredrikHillerstrom
    Medlem · 7 inlägg
    Ja, mitt första problem var just pinnen du nämner på termostaten, har motionerat denna idag och även provat att ta bort termostathuset så att det verkligen är fullt blås. Det gjorde att värmen nu är förbi termostaten men inte går fram till pumpen så att säga. Termostaten nu står på max (50+ grader).

5. FredrikHillerstrom
    Medlem · 7 inlägg
    Pumpen står på max och den låter olika beroende på vilken nivå jag ställt den på. Kan det vara så att det låter som att den snurrar fast den inte gör det? Finns det en elmotor eller något annat som kan göra ljud? Skall prova att ta bort skruven enligt ditt förslag.

6. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Fungerar termodonen på fördelaren , är dom stängda så är tvärnit mot pumpen och det snurrar bara genom bypassen på vänster om pumpen ,lyfter du av termodonen är det helt öppet ut till slingorna det är även piggar där med under donen

7. FredrikHillerstrom
    Medlem · 7 inlägg
    Tack, men vad är ’termodon’ i detta fall? Och är det bara att skruva av dom eller hur fungerar det?

8. FredrikHillerstrom
    Medlem · 7 inlägg
    Har kollat nu, den snurrar!

• Laddar…
  9. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    OK det är . dom som sitter som hattar på fördelningsröret man kan se dom på första fotot till vänster , med sladdar till en låda
    Ta ett foto på fördelarna , så att termometrarna syns och på ett i närbild med infästningen synlig

10. FredrikHillerstrom
    Medlem · 7 inlägg
    Okej, då förstår jag. Om det var dessa borde röret efter pumpen till bypassen vara varm, tyvärr slutar röret vara varmt innan pumpen.
    Har bifogat en bild, det är ett problem med nr 6 som vi ska åtgärda senare.

11. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Om det är stopp efter baypassen så kan det inte komma något flöde med pumpen till fördelarna
    Det ser ut som att termodonen är stängda , snurra på muttern under och lyft av ett av dom , då ska det vara full fart i den slingan , har du bra tryck i systemet ca 0,8 bar , vad är tempen på tur och retur

12. FredrikHillerstrom
    Medlem · 7 inlägg
    Jag har haft av ett av termodonen utan skillnad idag, det är som du ser nr 6 som sticker ut, det är halvstängt av någon anledning och det känns tydligt i den sektionen.

Det är ca 1,5 bar, värme ner i golvet 28 grader och 26 grader på returen.

13. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Är nog något fel på 6 :an antingen donet , termostaten , eller centralen , ett bra sätt att utesluta något är att byta div , centralen
    går ju inte att byta , skifta ett par don så ser du om det fungerar , gör det så kan du skifta termostater
    Bara prova det får vi göra med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.