Byggahus.se

Problem med Golvärme (Uponor Push 12)

10k läst  12 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi köpte för ett år sedan ett hus i vilket det fanns vattenburen golvärme i badrummet (Uponor Push 12, ett-rörsystem). Funkade fint förra vintern men nu vill inte värmen komma ut efter sommaren (primärsidan är varm)

Har testat följande:
    1. Kollat att lysdioden på pumpen lyser grönt - antar att pumpen snurrar som den skall, iofs hörs inga ljud alls från den, men pumphuset är klart varmare än övriga delar av systemet
    2. Kollat att stiftet på tillopsventilen fjädrar
    3. Luftat shunten (iofs med pumpen tillslagen då de som installerade systemet inte installerat en separat strömbrytare eller stickkontakt. Enda sättet att stänga pumpen nu är antingen via jordfelsbrytaren eller genom att skruva ut propen, vilket även stänger ström till lampor.
    4. Testat att stänga insjusterings ventilen för reglering av tryckfall i sekundärsidan (tips från tidigare inlägg ang. problem med Uponor Push 12, se: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/102438-problem-med-varme-i-uponor-push12.html) mer exackt innebar detta att vrida ventilen 90 grader så att spåret i spindeln blev vinkelrätt mot spåret på shunten. (bilder finns på länken ovan)

Vad jag finner lite lustigt är att resultatet från punkt 4. ovan blev att returen på sekundärsidan direkt ökade markant i temperatur samtidigt som tilloppet på bådde sekundär- och primärsidan minskade (tillopet på primärsidan från befintlig märkning). Om jag förstått manöver fyra korrekt så innebär en stängning av injusteringsventilen att shuntfunktion stängs, dvs att tillopet på primärsidan direkt matar tilloppet på sekundärsidan utan inblandning av returen från sekundärsidan. Funderar därför lite på om pumpen möjligtvis kan driva på fel håll?

Någon som har några tankar om detta samt tips på andra saker jag kan testa.

Tack på förhand cpaitor

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Inget ljud från pumpen = den står stilla. Har nog kärvat fast. Kolls om det finns ngn plugg på ändan. Där kanske man kan komma åt och rucka på axeln då den börjar snurra.

3. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Denna pump går mycket tyst. Försök att känna på den, man brukar kunna känna lite vibrationer från den om den snurrar.

4. D
    Anonym
    cirkulationspumpen på push12 har ingen centrumskruv vad jag vet. Pumpen är också mycket tyst normalt, så det är väldigt svårt att höra om den går. Man kan lossa på den stora muttern och få loss pumpmotorn och göra rent om den inte går. Var beredd på att det kommer vatten.

• Svara
  5. L
    Medlem · Nivå 11
    Jag har inga problem att höra om min går eller ej. Håll en skruvmejsel på pumpen, tryck skaftet mot skallbenet. Den väsnas rejält ....

• Laddar…
  6. D
    Anonym
    Men du visste ju inte ens att det inte fanns någon centrumskruv. Men ändå har du alltså en sådan pump, men har glömt hur den ser ut eller har aldrig tittat på den utan bara kört skallen mot den med en skruvmejsel?

• Laddar…
    • Svara
  7. L
    Medlem · Nivå 11
    Jag sover inte med pumpen, har inga problem m min, motionerar den då o då på sommarhalvåret som man ska, vet att de flesta c-pumparna har lock för axeln, trodde dumdristigt nog att det fanns på denna oxå, vet att den låter tillräckligt för att man förstår om den går.

8. D
    Anonym
    Med andra ord har du ingen Push12 och vet ingenting om pumpen som sitter på den? Men tydligen vet du ändå en massa om hur den låter?

• Svara
  9. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Detta är en Push 12 från Upponor. push12.jpg
    Den svarta delen är själva pumpen och denna går att skruva av och då även byta då den finns som reservdel.

10. L
    Medlem · Nivå 11
    En sådan har jag, matar 3 slingor.

11. C
    Medlem Nivå 1
    Hade hoppats slippa plocka av pumpen då hela shuntgruppen är inbyggd i väggen med en 150 x 150 inspektionslucka dessutom har den som installerade den inte satt in någon strömbrytare eller stickkontakt, enda sättet att stänga av pumpen är att bryta strömen på jordfelsbrytaren eller skruva ut proppen,vilket också tar lyset. Nåväl, blir väl till att ta på sig pannlampan och hoppas muttern på pumphuset inte sitter alltför hårt (kommer iinte komma till med några större verktyg i lilla hålet.

Visstja metall stång mellan pumpen och örat har jag redan testat utam att höra något, det som föranleder mig att tro att någon aktivitet försigår är faktumet att punphuset är markant vamrare än övriga delar av shuntgruppen.

Tack för feedback i alla fall

\cpaitor

12. L
    Medlem Nivå 6
    Jag håller också på att felsöka en Upunor Push 12

Måste bara säga att det är en ganska smidig pryl.
    Allt som behövs är en insex-nyckel och en skiftnyckel.
    Bryt strömmen.
    Stäng termostaten, öppna locket på sidan, beroende på koppel 4/10 mm insex, stäng igen.
    Avlufta (för att släppa trycket) så går det enkelt att skruva loss pumpen för hand.
    (Och nu kommer det givetvis några deciliter vatten)
    Väl loss är det bara att rengöra.

Kul med bra tekniska lösningar!

13. L
    Medlem Nivå 6
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka