Byggahus.se

Problem med garageportsleverantör

1. S
    Medlem · Skåne · 79 inlägg

Snooby

Medlem
    Hej!

Jag har fått problem med en garageportsleverantör. Jag beställde porten för drygt ett år sedan, och med en försenad leverans så fick jag den i slutet på förra sommaren och monterade den själv. Vid montering uppdagades det skönhetsfel samt läckage (det är en rullport, varav en lamell var skadad (intryckt) samt att de två fönsterpartierna läckte in vatten). Se port här;
    http://www.hoermann.se/garageportar/garagerullport-rollmatic/

I tillägg så saknades det delar vid leverans. Detta gjorde att jag inte kunde använda porten fullt ut de första månaderna.

Jag tog genast kontakt med leverantören som skulle ta tag i problemen. Jag har fått jaga den här leverantören så många gånger så att jag har tappat räkningen. Jag fick själv köra och hämta det som saknades.
    Det tog 7-8 månader innan leverantören tog sig tid att besöka oss för att inspektera portens felaktigheter, och då bor vi ändå i samma stad som företaget.
    När han väl besökte oss så ville han försöka hitta fel på monteringen (då han inte monterat den själv) för att försöka slippa undan. Helt otroligt! Han hade helt fel fokus. Detta är klara tillverkarfel, som naturligtvis tillverkaren skall ordna. Leverantören skall bara se till att kontakten upphålls.
    Men han sa vid detta tillfälle att alla problem skulle ordnas, och att det skulle ta ett par veckor.

Nu har det gått fyra månader och först nu hör han av sig. Då skall det tilläggas att en nytillverkad port har en leveranstid på ca 4 veckor. Skall då reservdelar ta så lång tid?
    Han har inte tid att montera dessa lameller själv och frågar då om jag själv kan tänka mig att montera dem. För detta får jag ett avdrag på priset på 4000 SEK då det är vad det skulle kosta för han själv att utföra arbetet.

Porten kostade mig 24000, det är alltså en väldigt påkostad port. Och med tanke på att det bytet han önskar mig själv att göra för 4000 SEK inte ger mig några garantier så tycker jag det är en för liten "kompensation". Vad händer om man tappar porten vid nedmontering? Osv osv.

Han har givit vår familj så otroligt mycket ångest och problem det senaste året så även pga detta så tycker jag 4000 SEK är en allt för låg peng. Den här leverantören har inte hjälpt till någonting vid beställningen, utan jag var själv i kontakt med Hörmann (tillverkaren) och fick med hjälp av dem specat allt så att det blev korrekt. Det enda leverantören gjorde var att vidarebefodra mitt mail till Hörmann, och sen tog han bra betalt för att vara leverantör. För de pengarna har han varit till otroligt dålig hjälp, fruktansvärd kundservice.

Jag har all mailkonversation sparad, och det är mycket som är helt horribelt. Han skyller hela tiden på Hörmann, men glömmer att det är han själv som är ansvarig för leveransen.

Fakturan är ännu ej betald, den har jag bestridit (då han skickade påminnelser INNAN han ens varit och tittat på problemen).

Företaget är ett av de största i Sverige inom detta segment, de har filialer i hela landet. Jag har aldrig tidigare hört något illa om dem, och Hörmann själv rekommenderade till och med dem (får man egentligen det, som tillverkare?).

Personligen tycker jag att antingen åtgärdar han dessa problem omgående, och därmed får tacka nej till andra jobb, eller så kan jag göra det till honom men till en mycket mer ansenlig summa. Vad tycker ni? Hur bör man tänka?

Tack för er tid och er eventuella hjälp!

Med vänliga hälsningar,
    Emil.

2. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 7 542 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Tycker absolut du kan kräva mer avdrag efter så mycket problem. Får lite Déjà vu över denna tråd, har för mig det varit uppe fler trådar om just garageportar, kanske inte så ovanligt mao :(

3. S

Snooby

Medlem
    Vad är rimligt? Hade porten kostat 7000 så hade naturligtvis 4000 varit mycket pengar.

Jag är ganska säker på att han vill att jag skall göra det, då han då istället kan göra andra jobb under den tiden. Pengarna får han ju ändå betalt av tillverkaren, i reklamation. Därför borde det ju, i mitt tycke, inte vara orimligt att önska mer avdrag.

4. X
    Renoverare · Södermanland · 1 756 inlägg

xdigger

Renoverare
    Jag tycker 4000kr låter som rimlig kompensation.

5. S

Snooby

Medlem
    Är det det? Notera att detta är en kompensation för att jag skall göra hans arbete. Finns det mer att "kräva", för sveda och värk?

6. X

xdigger

Renoverare
    Ja det enda jag tycker portkillen behöver göra är att fixa det som är fel, thats it, du får dessutom betalt för åtta timmars arbete(skattefritt dessutom) för att göra det själv om du vill, annars är det väl bara vänta tills han har tid så fixar han det säkert! Sveda och värk, ja då tycker i alla fall jag att det börjar bli lite löjligt, skillnad hade varit om ni inte kunnat bo i erat hus eller liknande. Fel kan alltid inträffa, och alla kan göra fel men det viktigaste är att dom löser problemet, även om det tar lite tid.

Man vinner oftast på att vara ödmjuk, även om man inte är nöjd. Om en kund gapar och skriker och gubbhyttar med näven då vill man ju bara åka därifrån så fort som möjligt och hålla sig därifrån.

Redigerat 29 jun 2015 21:40
  7. S

Snooby

Medlem
    Jag förstår, och håller helt med dig.

Problemet här är att vi har varit fantastiskt ödmjuka och tålmodiga med den här killen, men han har fullkomligt ignorerat oss. Känns som en riktig klåpare. I och med detta så blir man själv mindre villig att vara "snäll kund" längre, och ändrar istället inställning till "bråkig kund".

Jag förstår inte hur det fungerar att hålla på så i dessa branscher. Hade jag gjort något liknande i min egen bransch (IT leverantör) så hade vi inte haft något jobb kvar. Visst, garageport är ofta engångskunder, men är man inte rädd om sitt rykte?

• Laddar…
  8. X

xdigger

Renoverare
    Då hade jag tagit kompensationen och gjort jobbet själv så du slipper killen, det tar nog minst energi Från dig tyvärr, tråkigt att ni blivit bemötta på detta sätt, jobbar i samma bransch men med andra prylar och jag tror det är många småskuttar, vissa jäkligt bra och vissa mindre bra.

9. S

Snooby

Medlem
    Jag känner mig dessvärre inte så säker på att göra jobbet själv, och är ersättningen så pass låg så vill jag inte riskera någonting. Jävligt trist om man skulle tappa porten i asfalten och skrapa upp den, som exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.