Problem med fukt i garage, tacksam för snabb hjälp!

25k läst  11 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett 35m2 varmgarage utan golvbrunn som är byggt 2005 av mig själv. Nu är det så att jag har fått stora problem med fukt efter att jag isolerade. Jag har 2 stycken 100mm ventiler upptill på framsidan och en på baksidan. Men det blir inget drag så luften står still, vilket har lett till att luftfuktigheten är mycket hög.
    Jag har nu 4 fuktslukare och en luftavfuktare som jag har lånat (har stängt alla ventiler). Jag har mätt upp fuktigheten med en mätare och inne i huset visar den nu cirka +20/30% fuktighet och i garaget +3 till +5/80% fuktighet. Fuktigheten minskar inte trots att jag har fuktslukare och luftavfuktare?
    Kan det bero på att jag bara har 100mm isolering på taket?

När jag hade min vinterbil för reperation i garaget 3 veckor så märkte jag att den rostade nåt fruktansvärt så jag vågar knappt ha bilen där nu. Vad ska jag göra :confused:

1.Sätta in 2st 1000w element och badrumsfläkt med fuktstyrning?

2. Luftavfuktare av typen sorptionsavfuktare?

3. Bara badrumsfläkt med fuktstyrning (billigast)?

4. Eller nåt annat bra förslag?

(Garaget är godkänt av snickare med 50 års erfarenhet)

Väldigt tacksam för svar!

2. G
    Medlem Nivå 1

Har byggt väggarna enligt följande, panel, luftspalt, vindskydd, 45+95 isolering, 16mm spånskiva, gipsskiva.

Taket består av 100mm isolering och gips. (ja jag vet att jag snålade lite här, men det borde räcka tyckte jag?)

3. L
    Medlem Nivå 1
    Ja fukt kommer ju av 2 saker varm och kall luft. Där dessa möts så blir det en kondens som gör att vatten och fukten blir synlig/ märkbar.
    När det sen gäller att få bort fukten så är luftombyte ett måste frågan är har du ventilerat det oisolerade utrymmet något? enligt din beskrivning endast det isolerade utrymmet.
    Kanske ta en titt på detta och jag skulle ha haft minst 2 par entiler i varje gavelspets..

kolla och se ...

4. G
    Medlem Nivå 1

Ja "vinden" har en ventil på varje gavel.

Tror du att en fläkt som "PAX 230" skulle fungera?

PAX Fläkt 230 och 231
    Med fukt och tidsstyrning. PAX 230 avsedd att monteras i kanaler med självdrag eller där fläkten går kontinuerligt. PAX 231 Lika som PAX 230 ovan men även försedd med mekaniskt kallrasspjäll som öppnas och stängs automatiskt utan kapacitetsförlust, avsedd att monteras i ytterväggar. Båda fläktarna är försedda med elektronisk fukt & tidsstyrning med möjlighet till vädringsfunktion och tillslagsfördröjning 2,5 min. Ställbar eftergångstid mellan 5 - 35 minuter. Fuktstyrning som kan ställas för start mellan 30 - 90 %RH. Direktingång för tillslag utan eftergångstid.

5. I
    Medlem Nivå 13
    Jag förstår inte riktigt hur fukten kan skapas i den situation du beskriver. Om luften står still och du inte använder garaget för en bruksbil som drar in vatten så borde det inte bli någon fukt. Jag har ett dåligt byggt, isolerat kallgarage för långtidsförvaring av bil och inga som helst problem med fukt.

Att du värmer gör iofs att luft måste tillkomma garaget men så är det också i vartenda hus och varm luft sväljer mer fukt än kall så det ska inte vara något problem.

Ditt garage ser inte heller ut att stå på en särskilt fuktig plats och grus som dränerar verkar det finnas.

Oisolerade utrymmen, speciellt om de står illa till i fuktig omgivning, där blir det problem med fukt när temperaturen varierar kraftigt mellan dag och natt.

Vore intressant att höra vad diffusionsexperterna har att säga! :)

6. G
    Medlem Nivå 1
    Det är ju så att jag har byggt ett varmgarage som jag inte värmer upp och använder dagligen med ibland väldigt mycket fukt/snö från bil. Men det blir fuktigt även om jag inte har någon bil där, får mögel på gräsklipparen men inte på något annat. Jag ångrar att jag inte gjorde golvbrunn :(

Finns det någon som vet hur jag ska lösa detta på bästa/billigaste sätt?

7. H
    Medlem Nivå 8
    I exemplen du anger så innehåller ju luften i huset mer vatten per kubikmeter luft än vad luften i garaget gör, men ändå så rostar väl inte saker å ting inne i huset ?

Var det inte p.g.a vägsalt bilen rostade ?

8. B
    Medlem Nivå 7

Samma problem tidigare

Jag ahde samma problem i mitt hobbygarage tidigare men det löstes genom längre "skortsten" till ventilatione och ökad värme i garaget.

Det blir fel när du inte värmer upp det isolerade garaget för ibland är det kallare i garaget än utanför och då blir det fuktigt.

9. saturnus
    Medlem Nivå 11
    Om du har plastfolie i väggar o tak, så kan det vara detta som som leder till fuktigheten. Garage, sommarstugor och andra byggnader som inte värms kontinuerligt, får fuktproblem vid dålig ventilation och/eller plastfolie i vägg o tak, diffpapp skall det vara. Detta beror på att byggnaden kyls ned tills samma temp som ute, när tempen stiger utomhus en solig vinterdag, förblir byggnaden kall på insidan, med fuktproblem som följd.

10. J
    Medlem Nivå 8
    Det känns tveksamt att en Pax-fläkt skulle avhjälpa problemet om inte en luftavfuktare gör jobbet. Köpte en avfuktare till vårt garage med traditionell ventilation och fukten försvann omgående. Drog ut 6 liter första dygnet och nu är klimatet perfekt. Sannolikt har du för låg temp i garaget för att avfuktaren ska fungera optimalt.

11. X
    Medlem Nivå 4
    Jenfor har helt rätt. Med bara +3 grader så fungerar inte en kondensationsavfuktare tillfredsställande. Det borde du kunna se i form
    av att inget eller endast lite vatten avges i behållaren. Du måste (beroende på avfuktare) värma upp garaget till minsta arbetstemperatur för avfuktaren. Min Woods DS28 fungerar kanon vid +10 grader och givetvis ännu bättre ju högre temperaturen är.
    Jag håller lätt 50% RH i garaget (70m3 invändigt) med den och stängd ventilation.

Vill du inte värma upp luften så måste du skaffa en sorptionsavfuktare som fungerar i alla temperaturer (jag har en sån också...för sommarhalvåret eftersom den drar ut govärmen under vintern)

12. H
    Medlem Nivå 8
    Mitt garage är på ca 200 m³ och för att slippa värma hela den volymen för att få avfuktaren att fungera så brukar jag köra DS28 med dammskyddet borttaget och en 500w halogenlampa bakom som lyser på kylslingorna.

På så sätt kan man köra kondensavfuktaren ända ner till 0°:)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: