Byggahus.se

Problem med fönsterleverans

1. U
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Jag har precis fått en leverans från SP-fönster där båda dom helglasade altandörrarna har bristfällig ytfinish på dom yttre trädetaljerna! Ser ut som om dom inte hyvlat/slipat/bearbetat trät ordentligt innan målning.

Själva hävdar dom att det är "träresningar" och att dom "går efter normer vid ytbehandling enligt Svensk standard" och ej är grund för reklamation eftersom "Den reklamerade ytan är en s k Au-yta (A-yta) som är utvändig. Där gäller följande för årsresningar:
    Defekten tillåts även om den är tydligt märkbar. Den kan utgöras av enstaka stora eller flera mindre defekter."

Är det någon som är insatt på området och vet vad som är en vedertaget accepterbart? Känns lite som bortförklaring med paragrafmetoden.

Tycker det ser för j-vligt ut och tycker dom skall göra om och göra rätt! Det berörda området täcker i princip halva den ena vertikala bågdelen vilket utgör 25% av träytan (eftersom det är mycket glas)

Försöker bifoga två bilder där man ser hur det ser ut, syns tydligt i dagsljus, men svårt att fånga på bild. Det känns dock tydligt när man känner med fingrarna och jag ser framför mig hur det där kommer spricka helt om något år och alltihop måste göras om!

Skulle uppskatta lite tredjeparts input innan jag klagar mera! :)

mvh
    Johan

2. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    ja det ser verkligen bedrövligt ut, att de lervererar sånt, tyder jag som att de tycker man ska köpa plastfönster, och att de ändå snart tänker lägga ner sin tillverkning.

Och om så inte är fallet, så bör de snarast börja sända ut annorlunda signaler...

3. S
    Medlem Nivå 7
    Strecken du ser är årsringar.
    Tätt med årsringar innebär att virket har vuxit långsamt och är tätt.
    Detta är en önskvärd egenskap hos ett fönster som ska stå pall för väder och vind.

Senaste gången jag köpte en sketen 45x90 regel på Byggmax var virket tätare än vad detta verkar vara.
    Jag är ursprungligen slöjdlärare och har valt bort svenska träfönster pga att jag anser virket vara av undermålig kvaliet.

Det blev PVC för mig.

Mvh

4. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Översättning av ovanstående: Du menar att årsringarna är extremt glesa på bilderna, va?

5. C
    Medlem Nivå 2
    Jag är av en annan åsikt,
    Tycker det ser ut som kraftig fiberresning pga att man använder vattenbaserade lacker. Verkar som det varit problem vid hyvlingen av ramen till dörren. Om man hyvlar med slött stål blir vissa delar av virket komprimerat (sommarveden, materialet mellan de mörkare, hårdare, årsringarna, vinterveden) och när det sen drar åt sig vatten ur färgen vid ytbehandlingen blir det en kraftig fiberresning på de partierna.

Håller med om att det ser illa ut. Borde inte lämnat fabriken.

Det verkar vara lite glest mellan årsringarna, men det är nog inte så illa som det ser ut. Årsringarna ser bredare ut än vad de är beroende på om de är mer liggande än stående i materialet s a s.

6. U
    Medlem Nivå 1
    Hej igen,
    Jo dom skyllde på sin miljövänliga process och att det kan bli så då!??!

Dom har dock gått med på att ta tillbaka dom och göra om, så man får väl se om dom lyckas bättre andra gången!