Jag har ett fläktwoods ftx aggregat installerat på vinden. Oklart tyvärr exakt vilken sort det är just nu men det står bostad på touch enheten. Bör vara installerad runt 2018/19 enligt tidigare ägare. Den har larmat för frostvakt 3ggr ikväll och när jag tittar på menyn så ser jag att temperaturerna är helt fel. Jag har provat slå på förvärmaren då den var avslagen men det blir ingen skillnad efter 3h. Jag hade inte det här problemet förra vintern eller vintern före det då jag flyttade in och då var det dagar med minus 35. Är det någon som har varit med om liknande problem?

• Bild av en skärm som visar temperaturinställningar för ett FTX-aggregat; tilluft -8°C, uteluft -13°C, frånluft/rum 4°C, börvärde 18°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B buell4life skrev:
Jag har ett fläktwoods ftx aggregat installerat på vinden. Oklart tyvärr exakt vilken sort det är just nu men det står bostad på touch enheten. Bör vara installerad runt 2018/19 enligt tidigare ägare. Den har larmat för frostvakt 3ggr ikväll och när jag tittar på menyn så ser jag att temperaturerna är helt fel. Jag har provat slå på förvärmaren då den var avslagen men det blir ingen skillnad efter 3h. Jag hade inte det här problemet förra vintern eller vintern före det då jag flyttade in och då var det dagar med minus 35. Är det någon som har varit med om liknande problem?
Det är en VillaMaster från 2018

B buell4life skrev:
Har ingen egen villamaster men jag tänker lite generell felsökning.
Ser att du har nästan ingen värme alls på tilluften.
Det är ingen manuell återställning inne i aggregatet på elbatteriet?
Är remmen hel på rotorn, snurrar rotorn?

S svebbe skrev:
Har ingen egen villamaster men jag tänker lite generell felsökning.
Ser att du har nästan ingen värme alls på tilluften.
Det är ingen manuell återställning inne i aggregatet på elbatteriet?
Är remmen hel på rotorn, snurrar rotorn?
Det var lagren på frånluftfläkten som hade skurit och efter att ha bytt det så funkade det. Däremot fick jag inte dit låsringen ordentligt samt glömde sätta skyddet över mot kretskortet till motorn så det blev kortvarigt och och alls så billigt som jag hade hoppats... 🤦
Närbild av kretskort från en fläktmotor med skadekomponenter och brända märken efter problem med låsring och glömt skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se om det går att köpa löst kort till motorn eller om det blir en ny motor för 4000:-

B buell4life skrev:
Det var lagren på frånluftfläkten som hade skurit och efter att ha bytt det så funkade det. Däremot fick jag inte dit låsringen ordentligt samt glömde sätta skyddet över mot kretskortet till motorn så det blev kortvarigt och och alls så billigt som jag hade hoppats... 🤦
[bild]
Får se om det går att köpa löst kort till motorn eller om det blir en ny motor för 4000:-
Vad surt när du hittade felet så snabbt. Får hoppas det går att hitta någon billig ersättare.

S svebbe skrev:
Vad surt när du hittade felet så snabbt. Får hoppas det går att hitta någon billig ersättare.
En påse med fika till 10 man för 295:- löste problemet 😊.. lagren är för övrigt 608z och kostar inte många kronor att köpa.

• Gilla
Netmotluj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.