Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Problem med elektriker, är 1 dag 8h eller 8h för 2 personer?

1. R
    Medlem · 97 inlägg

rogero1

Medlem
    Hej,

Pratade med en elektriker på telefon och fick reda på att dom nu tog 400kr i timmen, tyckte detta lät bra och i onsdags kom han och tittade på jobbet. Jag frågade då om detta kommer att ta 5-6 timmar, "nej du får räkna med en dag" fick jag till svar. Bra sa jag, tyvärr så tog jag ingen exakt prisuppgift.

I dag kom det två killat för att göra jobbet, dom kom 9:30 så jag tänkte att dom är nog två för att vara säkra att hinna klart idag, vilket dom inte gjorde. Jag bedömmer det till ca 30% av jobbet kvar. Eftersom jag redan såg att dom kommer att gå över en dag så ringer jag till den som jag träffade först och påtalar min oro att detta går över tiden. Jag får då till svar att det kommer nog att ta en dag totalt som vi sa och "självklart så är det två man för man jobbar alltid två när man drar kablar genom rör, självklart så tar ett sånt här jobb mer än 8 timmar det borde du förstå." Jag får sedan frågan om dom inte gör ett bra jobb och om dom inte jobbar hårt. Jag säger att jag inte är elektriker och jag kan inte avgöra hur lång tid ett jobb ska ta men att när man säger en dag så räknar jag med 8h en person, det var också under dom förutsättningarna jag bestämde mig för att göra jobbet.

Vi är alltså överäns om att det är sagt en dag men jag tycker en dag är en gubbe och han tycker att en dag är en dag för två personer. Nu blev dom hellet inte klara idag och det kan mycket väl sluta på 20-24 timmar.

Vad skall jag göra? Avbryta jobbet?
    Tyvärr så finns det inget skrivet.

Roger,

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 082 inlägg

mexitegel

Allvetare
    De gör rätt i att vara två, dock kunde du mycket väl varit hantlangare själv om det bara gällt att mata kabel för att få ner priset. Men det handlar ju om ett missförstånd och du får ju en ofärdig installation om du avbryter. Det du har att göra är att förhandla med elfirman, men gör det innan elektrikerna fortsätter.

3. A
    Medlem · Stockholm · 8 151 inlägg
    Rätta mig om jag har fel men du har fått en prisuppgift på 400kr /h
    Spelar det då någon roll om de skickar 1 eller 3 man
    Kostnaden är väl fortfarande 400kr /h för jobbet oavsett?

4. M
    Medlem · Dalarna · 2 597 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Nja, det var ju inte den enda uppgift TS fått utan 400:-/tim och en uppskattning att arbetet skulle ta en dag så jag skulle tolka det precis som TS att totalkostnaden för jobbet rör sig om 8 * 400:-, dvs 3200:-. Det är självklart att det då spelar roll hur många man som skickas ut under en dag för slutkostnaden även om timkostnaden är den uppgivna.

5. Hemmakatten
    Medlem · 12 266 inlägg
    Skitsnack, inte har rogero1 missförstått. Det är snarare elfirman som kör en rövare som menar att manmed en dag skall räkna 2 personer.

6. H
    Moderator · Stockholm · 46 810 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Kan TS berätta lite mer ingående om vad som skall göras.

Två man i en dag skall hinna göra väldigt mycket.

7. R
    Medlem · 97 inlägg

rogero1

Medlem
    Hej,

Tack för er input, hoppas kunna sova lite bättre i natt.
    Jag ska ta lite kort imorgon på det som har gjorts och visa vad som återstår att göra.
    Tack igen för feedback

Roger,

8. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 380 inlägg

Zixten

Medlem
    Om det gått till så som TS beskriver så anser jag att elfirman varit otydliga, självklart skall man uppge om det är en eller två man man räknar med när man säger en dag, det är ju firman som är expert på området, om TS redan visste behövde han ju inte fråga efter hur lång tid det tar, för jag antar att TS kommer få räkning på 16 *400kr... Alltså det dubbla mot vad han trott.

TS säger att firman svarat så här...
    "självklart så är det två man för man jobbar alltid två när man drar kablar genom rör, självklart så tar ett sånt här jobb mer än 8 timmar det borde du förstå."

Jag tycker att det är lika självklart att firman skall informera om att det krävs två gubbar till arbetet och att dom kommer vara där en dag...

Hur Ts sen skall agera vet jag inte, men han har väl fyra alternativ.
    1. Avbryta arbetet.
    2. Snacka med elfirman innan arbetet fortsätter och försöka komma överens om hur mycket han skall betala.
    3. Låta dom jobba färdigt, och börja bråka med dom när räkningen kommer och hävda att han bara skall betala 8 * 400.
    4. Acceptera att han får betala det dubbla 16*400 och ta det som läropengar.

9. H

Moderator
    OM man vill ställa hårt mot hårt så har ju TS fått en prisuppskattning för rörligt pris som jag tolkar det. En sådan får inte överskridas med mer än 15%.

Nu har de iofs haft en diskussion efter första dagen, och då har TS blivit informerad om att det kommer att kosta mer. Vilket de borde informerat om direkt. Så OM elfirman ex. kan hävda att arbetet var mycket mer omfattande än vad som framkom när de avtalade på telefon. Då borde han kunna betala 8*400 + 15% för första dagen. Men troligen all tid utan avdrag för det som görs efter det klargörande samtalet. Men om arbetet är i princip har den omfattning som diskuterades i det första samtalet, då bör han inte behöva betala mer 8*400 + 15% för hela jobbet.

10. H

Moderator
    Det där uttalandet om att självklart tar det mer än 8 timmar är ju lite lustigt. För det var ju inte självklart för firman förrän efter att det tog mer än 8 timmar. Och dom om någon borde ju förstå. Såvida det nu som sagt inte är så att det finns stora svårigheter som TS inte insåg att han borde informerat om.

Bara som en jämförelse. En kollega hade tänkt hempula, ett rum i källaren höll på att inredas. Det var ett 20 tal dosor för uttag, brytare, lampor osv. Det köpte han material till (dosorna) sedna började han diskuteras med mig. För i taket som skulle sänkas gick det en uppsjö av kablar till bla. bergvärmepumpen. Efter lite diskussion kom han fram till att det vore nog bra att dra om dem så de skulle gå i rör, nu när taket skulle sänkas. Och han kom på att dte nog vore bra med en jordfelsbrytare till hela huset också (centralbyte).

Han bestämde sig att nu var det för mycket för hempul, ringde dit en elfirma som uppskattade att det var jobb för 2 man i en dag.

Vid lunchtid ringde dom och berättade att de var klara (efter en halv dag), och så sa elektrikern lite oroligt, vi såg att du hade köpt en hög med dosor, hoppas det var OK att vi använde dem?

Senare hempulade han iofs dit uttagen och brytarna när väggen var klar.

11. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    TS har fått en ungefärlig prisuppgift på 8 timmar á 400 kr = 3200. Denna får överskridas med upp till 15%, dvs 3680 kronor sammanlagt. Om det inte tillkommit något arbete utöver det som de avtalat om, så är det vad han maximalt behöver betala.

Det finns ingen som helst anledning för TS att förutsätta att det gällde två man. Arbetsledaren (eller vad han nu var) som TS pratade med måste varit fullt medveten om att hans kund skulle uppfatta det som om det gällde en man, men att de i verkligheten skulle skicka två. Om han sedan uttryckte sig som ha gjorde på grund av slarv eller att han medvetet försökte bluffa, det kan vi inte veta.

Givetvis ska TS inte betala några "lärpengar". Vad skulle hans lärdom vara? Hur det känns att bli lurad av en elfirma?

Om någon ska betala lärpengar är det elfirman, oavsett om de nu räknat fel, inte klarar att kommunicera eller försöker luras.

12. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Muntliga avtal gäller, dessutom är denna diskus bra att ha som bevis så printa ut den och skicka den till elfirman om de bråkar eller maila dem en länk.

Givetvis håller jag med övriga, det som max skall betalas är 8*400 + 15% rubbet inkl moms förstås.
    Är det inte avtalat om ROT innan så är det svårt att få till nu.

/Kent

13. R
    Medlem · 97 inlägg

rogero1

Medlem
    Tack för all input, här kommer en liten beskrivning av vad som har gjorts och vad som skall göras.

(Bild 1) Strömbrytaren i bild byttes från en 1-polig till 3-polig.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bild 1.jpg

En brytare går som tidigare till en utebelysning (bild 2), en av brytarna går till en kopplingsbox (bild 2) på utsidan för framtida ström till ett planerat växthus, den tredje går till ett skymningsrelä (bild 2) och vidare under kanten på husfasaden (bild 3) ut till trädgården (Bild 4), tror det återstår lite kopplingsarbete med detta.

Bild 2.jpg

Bild 4.jpg
    Bild 3.jpg

För att korsa trappan så gjordes två kablekanaler en där nere (Bild 4a) och en där upp (Bild 4b). Kanal 4a skall gå vidare längs med muren och slut i en kopplingsdosa med 2st transformatorer i för 12v utebelysning, det är ej gjort ännu utan skall göras (Bild 5). Från den övre kablekanalen så går kabeln upp längs med en stolpe till en spotlight som skall monteras (Bild 6) (Jag borrade alla hålen i förväg).

Bild 4a.jpg
    Bild 4b.jpg
    Bild 5.jpg
    Bild 6.jpg

Kabeln går längs med ribban till nästa sportligt, vidare runt hörnet och vidare (Bild 7) till 2st spotlight längs långsidan på staketet (Bild 8), av dessa så är en spot monterad och en är kabel framdragen. Kablen skall sedan forsätta till nästa sida av uteplatsen och där ska 3st spotlights monteras (Bild 9).
    Bild 7.jpg

Bild 9.jpg
    Bild 8.jpg

Jag kan inte svara på vad som är rimligt i tidsåtgång för detta (kanske någon på forumet kan?), när elektrikern säger en dag så är det med den uppgiften som jag avgör om jag vill göra jobbet. I mitt fall så hade jag väntat med jobbet om jag hade vetat att det skulle ta 16h eftersom jag kan få rot nästa år och belysning i trädgården är inte något livs avgörande.
    Priset angavs till 400kr/h en dags jobb så ska man hård dra det så spelar det ingen roll hur många han skickar som sas i ett tidigare inlägg men precis som jag antar att en dag är 8h så antog jag att det är 400kr/gubbe och timme. Ägaren till firman var på plats och tittade på jobbet och tog foton för att komma ihåg vad som skulle göra han har inte gjort en uppskattning på min beskrivning över telefon utan själv på plats.
    Eftersom jag har pratat med firman om detta så känns det som att jag accepterar kostnaden om jag låter dom göra klart jobbet.
    Jag ska kontakta firman och få en redovisning innan dom får gå vidare med jobbet.
    Roger,

Redigerat 2 jun 2012 14:53
  14. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Nu fattar jag absolut inte varför de skulle vara två på det där för?
    Låter helt sanslöst med 16 timmar för det och att de sen inte skulle vara klara dessutom.

/Kent

15. Lindgrenski
    Renoverare · E · 3 447 inlägg

Lindgrenski

Renoverare
    Jag ser inte mycket kabeldragande genom rör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.